Lemez

Csend a lelke

The xx: Coexist

Zene

Az xx adta az idei Sziget egyik legjobb koncertjét, és el is játszott hat dalt az akkor még megjelenés előtt álló második lemezéről, amely épp a brit albumlista első helyén áll. A viszonylag hosszúra nyúlt, hároméves albumszünet alatt az xx trióvá zsugorodott, hülyére turnézta magát, pihent egy nagyot, közben sokat járt klubokba, és aztán végre elkészítette a hagyományosan nehéz második lemezt. A Coexist a tagok szerint a tánczenék bűvöletében fogant, de azért hasonló dózist kapunk, mint a debütön, csak egy picivel több az elektronika, és Jamie Smith (interjúnk vele itt található) remixelős, dj-zős kalandjai is kicsit itthagyták a nyomukat. Mellette Romy Madley Croft és Oliver Sim a megszokott módon énekelget egymásnak, hol külön, hol egyszerre, hol egymásnak válaszolgatva, és most már tényleg nehéz lenne elképzelni mellettük egy negyedik tagot.


Ezúttal nincsenek olyan egyértelműnek tűnő slágerek, mint a VCR vagy a Crystalized, és a három évvel ezelőtti Intróhoz képest a Coexistet nyitó Angels is visszafogottabb kezdet, melyben konkrétan magával a basszusgitárral énekel duettet Madley Croft. A klubozás olyan dalokból hallatszik ki, mint az xx-hez képest szokatlanul pörgős Fiction, a szakított szerelmesek véletlen összefutásáról mesélő Sunset, a calypsós steel drum hangokat idevarázsoló Reunion vagy a Try, amelyet egész biztosan valamilyen R&B sláger ihlethetett. A többi dal hozza a szokásos intim hangulatot, amiben a három tag hangja és hangszerei mellett ott van még egy nagyon fontos összetevő: a csend. Kevés zenekar tudja olyan jól használni a csendet, mint az xx, és éppen ezért ezeket az elvágyódó, a szerelem útvesztőit kutató dalokat semmiképp nem a reggeli BKV-zás közben ajánlott hallgatni. A Coexist jó kis második lemez, majdnem olyan jó, mint az első, a záró Our Songban elhangzó sorokért ("A falakon, amik mögött én elbújok, te csak átmész) pedig külön pont jár.

Young Turks / Neon Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.