Lemez

Csend a lelke

The xx: Coexist

Zene

Az xx adta az idei Sziget egyik legjobb koncertjét, és el is játszott hat dalt az akkor még megjelenés előtt álló második lemezéről, amely épp a brit albumlista első helyén áll. A viszonylag hosszúra nyúlt, hároméves albumszünet alatt az xx trióvá zsugorodott, hülyére turnézta magát, pihent egy nagyot, közben sokat járt klubokba, és aztán végre elkészítette a hagyományosan nehéz második lemezt. A Coexist a tagok szerint a tánczenék bűvöletében fogant, de azért hasonló dózist kapunk, mint a debütön, csak egy picivel több az elektronika, és Jamie Smith (interjúnk vele itt található) remixelős, dj-zős kalandjai is kicsit itthagyták a nyomukat. Mellette Romy Madley Croft és Oliver Sim a megszokott módon énekelget egymásnak, hol külön, hol egyszerre, hol egymásnak válaszolgatva, és most már tényleg nehéz lenne elképzelni mellettük egy negyedik tagot.


Ezúttal nincsenek olyan egyértelműnek tűnő slágerek, mint a VCR vagy a Crystalized, és a három évvel ezelőtti Intróhoz képest a Coexistet nyitó Angels is visszafogottabb kezdet, melyben konkrétan magával a basszusgitárral énekel duettet Madley Croft. A klubozás olyan dalokból hallatszik ki, mint az xx-hez képest szokatlanul pörgős Fiction, a szakított szerelmesek véletlen összefutásáról mesélő Sunset, a calypsós steel drum hangokat idevarázsoló Reunion vagy a Try, amelyet egész biztosan valamilyen R&B sláger ihlethetett. A többi dal hozza a szokásos intim hangulatot, amiben a három tag hangja és hangszerei mellett ott van még egy nagyon fontos összetevő: a csend. Kevés zenekar tudja olyan jól használni a csendet, mint az xx, és éppen ezért ezeket az elvágyódó, a szerelem útvesztőit kutató dalokat semmiképp nem a reggeli BKV-zás közben ajánlott hallgatni. A Coexist jó kis második lemez, majdnem olyan jó, mint az első, a záró Our Songban elhangzó sorokért ("A falakon, amik mögött én elbújok, te csak átmész) pedig külön pont jár.

Young Turks / Neon Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.