Lemez

Csend a lelke

The xx: Coexist

Zene

Az xx adta az idei Sziget egyik legjobb koncertjét, és el is játszott hat dalt az akkor még megjelenés előtt álló második lemezéről, amely épp a brit albumlista első helyén áll. A viszonylag hosszúra nyúlt, hároméves albumszünet alatt az xx trióvá zsugorodott, hülyére turnézta magát, pihent egy nagyot, közben sokat járt klubokba, és aztán végre elkészítette a hagyományosan nehéz második lemezt. A Coexist a tagok szerint a tánczenék bűvöletében fogant, de azért hasonló dózist kapunk, mint a debütön, csak egy picivel több az elektronika, és Jamie Smith (interjúnk vele itt található) remixelős, dj-zős kalandjai is kicsit itthagyták a nyomukat. Mellette Romy Madley Croft és Oliver Sim a megszokott módon énekelget egymásnak, hol külön, hol egyszerre, hol egymásnak válaszolgatva, és most már tényleg nehéz lenne elképzelni mellettük egy negyedik tagot.


Ezúttal nincsenek olyan egyértelműnek tűnő slágerek, mint a VCR vagy a Crystalized, és a három évvel ezelőtti Intróhoz képest a Coexistet nyitó Angels is visszafogottabb kezdet, melyben konkrétan magával a basszusgitárral énekel duettet Madley Croft. A klubozás olyan dalokból hallatszik ki, mint az xx-hez képest szokatlanul pörgős Fiction, a szakított szerelmesek véletlen összefutásáról mesélő Sunset, a calypsós steel drum hangokat idevarázsoló Reunion vagy a Try, amelyet egész biztosan valamilyen R&B sláger ihlethetett. A többi dal hozza a szokásos intim hangulatot, amiben a három tag hangja és hangszerei mellett ott van még egy nagyon fontos összetevő: a csend. Kevés zenekar tudja olyan jól használni a csendet, mint az xx, és éppen ezért ezeket az elvágyódó, a szerelem útvesztőit kutató dalokat semmiképp nem a reggeli BKV-zás közben ajánlott hallgatni. A Coexist jó kis második lemez, majdnem olyan jó, mint az első, a záró Our Songban elhangzó sorokért ("A falakon, amik mögött én elbújok, te csak átmész) pedig külön pont jár.

Young Turks / Neon Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.