Semmi kunszt - Bill Wyman és a többiek (koncert)

  • Szőnyei György
  • 2005. október 13.

Zene

Hogyha újra megkérdeznék tőlem, mi szeretnék lenni, ha nagy leszek, azt válaszolnám: élő legenda.

Hogyha újra megkérdeznék tőlem, mi szeretnék lenni, ha nagy leszek, azt válaszolnám: élő legenda. Ha történetesen zenész lennék, basszusgitáros, mint az ex-Stone Bill Wyman (69!), s egy kis örömzenélésre jönnék a PeCsaba a haverjaimmal, biztos mindenki engem figyelne, méregetne, pedig szinte meg se mozdulnék a színpadon - akárcsak ő.

Szóval én is jól megnéztem Billt.

Vékony lábú, keskeny vállú, rövid nyakú, alacsony. A hatvanas évekbeli fotókon ugyanaz a sovány, beesett arcú, sötét szemű, hallgatag indián, mint most, élőben. A különbség tán annyi, hogy akkor kissé különcködve, szinte függőlegesen tartotta a gitárját, csaknem az állát súrolta a hangszer. Sokan játszottak ugyanígy, az óriás termetű Chas Chandler (Animals) is például. Ezt a pozitúrát már elhagyta. Csak a hüvelykujjával penget, pontosan "ráragadva" a lábdob ütemeire, ahogyan Charlie Watts mellett tette, jó harminc éven át, 1993-ig a Stonesban. 'k ketten sohasem hibáztak. Nem sok basszusgitáros "teheti" meg, hogy öt ujj helyett egyet használ, csak egy legenda (McCartney is például). Nincs szüksége új kunsztokra, mint mondjuk a slap, amikor a hüvelykujj peremével ütik a húrokat.

Wyman a koncert elején világossá teszi, hogy ha szeretjük a bluest, a rock & rollt, a rockabillyt, a boogie-t és a soult, hát akkor lesz az itt bőven. Tele a színpad zenészekkel. Három hathúros gitáron játszó öreg harcos, egy-egy billentyűs és dobos, két fényes cipős jampi szaxofonos és két fekete énekes - egy fergeteges hangú buja boszorkány meg egy öltönyös soulveterán - terelgette a hallgatóságot a szórakoztató zene archívumában. Bill Wyman cimborái a legnevesebb sessionzenészek, akiket csak a rock égi helytartója ítélt mások szolgálatára. Az Everly Brothers, Joe Cocker, Eric Clapton, Chaka Khan, Robbie Williams, Elton John, Sting, a Jamiroquai, a Spooky Tooth, Stevie Wonder, Roger Waters, Tina Turner, George Michael, Paul McCartney, Gary Moore, a Kinks, B. B. King, Mick Jagger, George Harrison munkáját is segítették már. Albert Lee, az első számú gitáros pattogó nashville-i (picking) szólói "rámutattak", hogy ideje lenne búcsút venni a metálos, nyávogó improvizációktól. Andy Fairweather Low másodgitáros valósággal átvezette a törzsén a dallamokat, egyik-másik hangot a teste "néma" rándulásával jelenítette meg. A szaxisok finoman lépkedtek, cipőik egyszerre csusszantak, összekötve két ütemet, mint egy hangszer. Beverley Skeete hangja még Billt is meghatotta.

Petőfi Csarnok, október 4.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.