Semmi kunszt - Bill Wyman és a többiek (koncert)

  • Szőnyei György
  • 2005. október 13.

Zene

Hogyha újra megkérdeznék tőlem, mi szeretnék lenni, ha nagy leszek, azt válaszolnám: élő legenda.

Hogyha újra megkérdeznék tőlem, mi szeretnék lenni, ha nagy leszek, azt válaszolnám: élő legenda. Ha történetesen zenész lennék, basszusgitáros, mint az ex-Stone Bill Wyman (69!), s egy kis örömzenélésre jönnék a PeCsaba a haverjaimmal, biztos mindenki engem figyelne, méregetne, pedig szinte meg se mozdulnék a színpadon - akárcsak ő.

Szóval én is jól megnéztem Billt.

Vékony lábú, keskeny vállú, rövid nyakú, alacsony. A hatvanas évekbeli fotókon ugyanaz a sovány, beesett arcú, sötét szemű, hallgatag indián, mint most, élőben. A különbség tán annyi, hogy akkor kissé különcködve, szinte függőlegesen tartotta a gitárját, csaknem az állát súrolta a hangszer. Sokan játszottak ugyanígy, az óriás termetű Chas Chandler (Animals) is például. Ezt a pozitúrát már elhagyta. Csak a hüvelykujjával penget, pontosan "ráragadva" a lábdob ütemeire, ahogyan Charlie Watts mellett tette, jó harminc éven át, 1993-ig a Stonesban. 'k ketten sohasem hibáztak. Nem sok basszusgitáros "teheti" meg, hogy öt ujj helyett egyet használ, csak egy legenda (McCartney is például). Nincs szüksége új kunsztokra, mint mondjuk a slap, amikor a hüvelykujj peremével ütik a húrokat.

Wyman a koncert elején világossá teszi, hogy ha szeretjük a bluest, a rock & rollt, a rockabillyt, a boogie-t és a soult, hát akkor lesz az itt bőven. Tele a színpad zenészekkel. Három hathúros gitáron játszó öreg harcos, egy-egy billentyűs és dobos, két fényes cipős jampi szaxofonos és két fekete énekes - egy fergeteges hangú buja boszorkány meg egy öltönyös soulveterán - terelgette a hallgatóságot a szórakoztató zene archívumában. Bill Wyman cimborái a legnevesebb sessionzenészek, akiket csak a rock égi helytartója ítélt mások szolgálatára. Az Everly Brothers, Joe Cocker, Eric Clapton, Chaka Khan, Robbie Williams, Elton John, Sting, a Jamiroquai, a Spooky Tooth, Stevie Wonder, Roger Waters, Tina Turner, George Michael, Paul McCartney, Gary Moore, a Kinks, B. B. King, Mick Jagger, George Harrison munkáját is segítették már. Albert Lee, az első számú gitáros pattogó nashville-i (picking) szólói "rámutattak", hogy ideje lenne búcsút venni a metálos, nyávogó improvizációktól. Andy Fairweather Low másodgitáros valósággal átvezette a törzsén a dallamokat, egyik-másik hangot a teste "néma" rándulásával jelenítette meg. A szaxisok finoman lépkedtek, cipőik egyszerre csusszantak, összekötve két ütemet, mint egy hangszer. Beverley Skeete hangja még Billt is meghatotta.

Petőfi Csarnok, október 4.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.