Semmi kunszt - Bill Wyman és a többiek (koncert)

  • Szőnyei György
  • 2005. október 13.

Zene

Hogyha újra megkérdeznék tőlem, mi szeretnék lenni, ha nagy leszek, azt válaszolnám: élő legenda.

Hogyha újra megkérdeznék tőlem, mi szeretnék lenni, ha nagy leszek, azt válaszolnám: élő legenda. Ha történetesen zenész lennék, basszusgitáros, mint az ex-Stone Bill Wyman (69!), s egy kis örömzenélésre jönnék a PeCsaba a haverjaimmal, biztos mindenki engem figyelne, méregetne, pedig szinte meg se mozdulnék a színpadon - akárcsak ő.

Szóval én is jól megnéztem Billt.

Vékony lábú, keskeny vállú, rövid nyakú, alacsony. A hatvanas évekbeli fotókon ugyanaz a sovány, beesett arcú, sötét szemű, hallgatag indián, mint most, élőben. A különbség tán annyi, hogy akkor kissé különcködve, szinte függőlegesen tartotta a gitárját, csaknem az állát súrolta a hangszer. Sokan játszottak ugyanígy, az óriás termetű Chas Chandler (Animals) is például. Ezt a pozitúrát már elhagyta. Csak a hüvelykujjával penget, pontosan "ráragadva" a lábdob ütemeire, ahogyan Charlie Watts mellett tette, jó harminc éven át, 1993-ig a Stonesban. 'k ketten sohasem hibáztak. Nem sok basszusgitáros "teheti" meg, hogy öt ujj helyett egyet használ, csak egy legenda (McCartney is például). Nincs szüksége új kunsztokra, mint mondjuk a slap, amikor a hüvelykujj peremével ütik a húrokat.

Wyman a koncert elején világossá teszi, hogy ha szeretjük a bluest, a rock & rollt, a rockabillyt, a boogie-t és a soult, hát akkor lesz az itt bőven. Tele a színpad zenészekkel. Három hathúros gitáron játszó öreg harcos, egy-egy billentyűs és dobos, két fényes cipős jampi szaxofonos és két fekete énekes - egy fergeteges hangú buja boszorkány meg egy öltönyös soulveterán - terelgette a hallgatóságot a szórakoztató zene archívumában. Bill Wyman cimborái a legnevesebb sessionzenészek, akiket csak a rock égi helytartója ítélt mások szolgálatára. Az Everly Brothers, Joe Cocker, Eric Clapton, Chaka Khan, Robbie Williams, Elton John, Sting, a Jamiroquai, a Spooky Tooth, Stevie Wonder, Roger Waters, Tina Turner, George Michael, Paul McCartney, Gary Moore, a Kinks, B. B. King, Mick Jagger, George Harrison munkáját is segítették már. Albert Lee, az első számú gitáros pattogó nashville-i (picking) szólói "rámutattak", hogy ideje lenne búcsút venni a metálos, nyávogó improvizációktól. Andy Fairweather Low másodgitáros valósággal átvezette a törzsén a dallamokat, egyik-másik hangot a teste "néma" rándulásával jelenítette meg. A szaxisok finoman lépkedtek, cipőik egyszerre csusszantak, összekötve két ütemet, mint egy hangszer. Beverley Skeete hangja még Billt is meghatotta.

Petőfi Csarnok, október 4.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.