Lemez

Sharon Van Etten: Remind Me Tomorrow

  • - minek -
  • 2019. március 14.

Zene

Az utóbbi évtized egyik legizgalmasabb előadója, a New Jersey–Tennessee–New York vonalat (zeneileg is) végigjáró énekesnő-dalszerző igazi late bloomer, akit egyedi hangzásról árulkodó, házilagos készítésű felvételei és barkácsolt hanghordozói után fedeztek fel, bár azóta bőven bepótolta a késést. A Remind Me Tomorrow az ötödik albuma, és mindent megtalálni rajta, amiért szeretni szokták, sőt még annál is többet, ami nem kis részben a St. Vincenttel is dolgozó Jon Congleton producernek köszönhető. A korábbi akusztikus gitár-ének kombináció a múlté, a jellegzetes vokál is más, elsőre talán szokatlan audiokörnyezetben szólal meg, és ez a szokás szerint okosan összerakott, emlékezetes dalokon még egyet csavar: ahogy például a No One’s Easy to Love emlékezős történetmesélését becsomagolják egy kissé torzított szintetizátoros környezetbe, és ehhez társul még egy bitangul megküldött riff. A Memorial Day ehhez képest még a régi Tricky-repertoárba is beleférne a maga kitekert elektronikus hátterével és lüktető ritmusával, de a Comeback Kid markáns dobalappal kísért elektrorock döngölése, vagy a Hands fémes-experimentális hangkulisszába csomagolt szerelmes száma is remek darab. Halljuk a hajlékonyságában és változékonyságában is egyedi énekhangot, a gazdagon áradó melódiákat és a szokásos, érzelmi hullámvasútról tanúskodó strófákat és refréneket, de közben a friss, újraértelmezett és -formázott Van Etten-világ izgalmasabb, mint valaha.

Jagjaguwar, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.