Lemez

Sheku Kanneh-Mason: In­­­s­piratio; Kian Soltani: Home

  • - csk -
  • 2018. április 29.

Zene

Két cég egyszerre jelentetett meg egy-egy bemutatkozó lemezt két fiatal csellistától: a két CD ékesen példázza, hogyan érdemes, illetve hogyan nem érdemes fiatal tehetségeket megismertetni a közönséggel. Mind a nagy-britanniai Sheku Kanneh-Mason, mind az ausztriai Kian Soltani Európában született, ám (mint a két művész neve olvastán és arcképe láttán egyaránt sejthető) mindketten távoli világokból érkezett családok leszármazottai, akik nemcsak csodálatosan beilleszkedtek a Nyugaton, de az itteni kultúrát is magas fokon sajátították el. Csakhogy míg a 26 éves Soltani debütálása egy érett muzsikus körültekintésével és választékos igényességgel történik, addig a 19 esztendős Kanneh-Mason, a Britain’s Got Talent nyertesének első lemeze az olcsó felszínesség áldozatául esik.

Mindketten kitűnő csellisták – jelenleg Soltani tűnik mind hangszeresen, mind zenei kifejezés dolgában jobbnak –, de míg Soltani Schubert, Schumann jelentős műveit (Arpeggione-szonáta, Fantasie­stücke) játssza, Reza Vali érdekes Perzsa népdalok ciklusával kiegészítve, addig Kanneh-Mason lemezének egyetlen fajsúlyos számát, Sosztakovics 1. csellóversenyét kínos összevisszaságban szórja körül vegyes színvonalú zsánerdarabok zűrös egyvelegével (Hadar, Saint-Saëns, Casals, Offenbach – még Bob Marleyt és Leonard Cohent is ide illőnek érzi) lehangoló bizonyítványt állítva ki szellemi éretlenségéről. Szólhatott volna a fiatal muzsikusnak egy szerkesztő a lemezkiadótól, hogy ezt azért talán mégse kellene.

Sheku Kanneh-Mason: Inspiratio, Decca, 2018

 


 

 

 

Kian Soltani: Home, Deutsche Grammophon, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.