Lemez

Sheku Kanneh-Mason: In­­­s­piratio; Kian Soltani: Home

  • - csk -
  • 2018. április 29.

Zene

Két cég egyszerre jelentetett meg egy-egy bemutatkozó lemezt két fiatal csellistától: a két CD ékesen példázza, hogyan érdemes, illetve hogyan nem érdemes fiatal tehetségeket megismertetni a közönséggel. Mind a nagy-britanniai Sheku Kanneh-Mason, mind az ausztriai Kian Soltani Európában született, ám (mint a két művész neve olvastán és arcképe láttán egyaránt sejthető) mindketten távoli világokból érkezett családok leszármazottai, akik nemcsak csodálatosan beilleszkedtek a Nyugaton, de az itteni kultúrát is magas fokon sajátították el. Csakhogy míg a 26 éves Soltani debütálása egy érett muzsikus körültekintésével és választékos igényességgel történik, addig a 19 esztendős Kanneh-Mason, a Britain’s Got Talent nyertesének első lemeze az olcsó felszínesség áldozatául esik.

Mindketten kitűnő csellisták – jelenleg Soltani tűnik mind hangszeresen, mind zenei kifejezés dolgában jobbnak –, de míg Soltani Schubert, Schumann jelentős műveit (Arpeggione-szonáta, Fantasie­stücke) játssza, Reza Vali érdekes Perzsa népdalok ciklusával kiegészítve, addig Kanneh-Mason lemezének egyetlen fajsúlyos számát, Sosztakovics 1. csellóversenyét kínos összevisszaságban szórja körül vegyes színvonalú zsánerdarabok zűrös egyvelegével (Hadar, Saint-Saëns, Casals, Offenbach – még Bob Marleyt és Leonard Cohent is ide illőnek érzi) lehangoló bizonyítványt állítva ki szellemi éretlenségéről. Szólhatott volna a fiatal muzsikusnak egy szerkesztő a lemezkiadótól, hogy ezt azért talán mégse kellene.

Sheku Kanneh-Mason: Inspiratio, Decca, 2018

 


 

 

 

Kian Soltani: Home, Deutsche Grammophon, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.