Koncert

Sick Of It All

  • - vincze -
  • 2014. szeptember 1.

Zene

Kevés dolog tud úgy agyonvágni egy koncertélményt, mint amikor egy alapvetően nem nagy színpadokra, hanem inkább kis klubokba illő zenekar játszik egy óriási, szabadtéri helyen, amit épp az idei nyár leggorombább zápora áztat rommá. Szerencsétlen Evergreen Terrace koncertjét meg is gyilkolta a körülmények ilyen szerencsétlen konstellációja, pedig a floridai Jacksonville-ből származó zenekar lemezen a tökéletes lakossági metalcore-t nyújtja: pont úgy tudják a közhelyesnek számító megoldásaikat dalokká formálni, hogy az még szórakoztató maradjon, és még a vicces, popkulturális utalásokkal telerakott dalszövegeik is erősek. Itt viszont nem működött a dolog: lelkesen, de erőtlenül és szétesően játszottak, és még az egyébként tök jól éneklő Craig Chaney gitáros is rigorózusan aláintonált a hangnemnek. Kár.

Az Evergreen Terrace pocsék hangzása a Sick Of It Allt sem kímélte: a magyar származású zenész testvérpár énekes tagja, Lou Koller rekedt kuvaszkaffogásán és a dobdübörgésen kívül nem sokat lehetett hallani belőlük, Pete Koller elrejtett gitárja miatt pedig a felismerhetőség határán csúszkáltak az egyébként remekül összeválogatott műsor dalai. Ami viszont hangzásban nem volt meg, azt olyan energiával pótolták, aminél talán csak a Slayer vagy a Motörhead zenél meggyőzőbben. Pete Koller eleve a hardcore-punkok prototípusa, aki egyrészt így az ötven felé ballagva sem néz ki hülyén bandanában, sittestetkókkal és szőkített tarajjal, másrészt pedig még ennyi idősen is úgy ugrál a színpadon, mint egy nagyon bekokainozott kecskegida. Armand Majidi a kettőnégyes-szinkópás punktémákat elképesztően húzóssá varázsoló dobolása is a mai napig lenyűgöző, ahogy a rendes műsort záró Strach The Surface, illetve az utolsóként ellőtt Step Down is, ahol aztán olyan színpadi tömegjelenetet varázsoltak ezek a queensi melósok, hogy még a zuhogó eső ellenére is egy fülledt New York-i klubban érezhette magát mindenki.

Budapest Park, július 22.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.