Koncert

Sick Of It All

  • - vincze -
  • 2014. szeptember 1.

Zene

Kevés dolog tud úgy agyonvágni egy koncertélményt, mint amikor egy alapvetően nem nagy színpadokra, hanem inkább kis klubokba illő zenekar játszik egy óriási, szabadtéri helyen, amit épp az idei nyár leggorombább zápora áztat rommá. Szerencsétlen Evergreen Terrace koncertjét meg is gyilkolta a körülmények ilyen szerencsétlen konstellációja, pedig a floridai Jacksonville-ből származó zenekar lemezen a tökéletes lakossági metalcore-t nyújtja: pont úgy tudják a közhelyesnek számító megoldásaikat dalokká formálni, hogy az még szórakoztató maradjon, és még a vicces, popkulturális utalásokkal telerakott dalszövegeik is erősek. Itt viszont nem működött a dolog: lelkesen, de erőtlenül és szétesően játszottak, és még az egyébként tök jól éneklő Craig Chaney gitáros is rigorózusan aláintonált a hangnemnek. Kár.

Az Evergreen Terrace pocsék hangzása a Sick Of It Allt sem kímélte: a magyar származású zenész testvérpár énekes tagja, Lou Koller rekedt kuvaszkaffogásán és a dobdübörgésen kívül nem sokat lehetett hallani belőlük, Pete Koller elrejtett gitárja miatt pedig a felismerhetőség határán csúszkáltak az egyébként remekül összeválogatott műsor dalai. Ami viszont hangzásban nem volt meg, azt olyan energiával pótolták, aminél talán csak a Slayer vagy a Motörhead zenél meggyőzőbben. Pete Koller eleve a hardcore-punkok prototípusa, aki egyrészt így az ötven felé ballagva sem néz ki hülyén bandanában, sittestetkókkal és szőkített tarajjal, másrészt pedig még ennyi idősen is úgy ugrál a színpadon, mint egy nagyon bekokainozott kecskegida. Armand Majidi a kettőnégyes-szinkópás punktémákat elképesztően húzóssá varázsoló dobolása is a mai napig lenyűgöző, ahogy a rendes műsort záró Strach The Surface, illetve az utolsóként ellőtt Step Down is, ahol aztán olyan színpadi tömegjelenetet varázsoltak ezek a queensi melósok, hogy még a zuhogó eső ellenére is egy fülledt New York-i klubban érezhette magát mindenki.

Budapest Park, július 22.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.