koncert

Pannon Filharmonikusok

Zene

40 százalék - alig néhány órával a Pannon Filharmonikusok sorozatindító budapesti koncertjét megelőzően ennyire becsülte a zenekarral való összecsiszolódottság mértékét az együttest tavaly óta irányító Bogányi Tibor.

Nos, ha ez a becslés helytálló, úgy rendkívüli élményeket remélhetünk a jövőben a pécsi zenekartól, hiszen Bogányiék már ezen az átmeneti szinten is egészen minőségi hangversenyt adtak francia zeneműveket elősoroló estjükön. Lendületes formában mutatta a filharmonikusokat mindjárt a nyitószám, Arthur Honegger nevezetes mozdonyopusa, a Pacific 231 is, s nem kevésbé imponálóan hangzott fel a program fölfedezésre szánt tétele, Jacques Offenbach gordonkaversenye, a Concerto militaire sem. Hogy azután ez a koncerttermi ritkaság mégsem bizonyult igazán felvillanyozónak, azt - dacára a zenekar mindvégig derűs összjátékának - két ok magyarázza. Az egyik ok, hogy Offenbach csak operettben megunhatatlan, versenyműben korántsem; a másik pedig az, hogy a francia vendégszólista, a rokonszenves elkötelezettséggel játszó Jérôme Pernoo visszatérő intonációs problémákkal küzdött jószerével mindhárom tétel előadása során.

Ám a szünet után megszólaltatott Ravel-mű, a Lúdanyó meséi újra kifogástalan és lelkesítő produkcióvá vált, s a koncert e pontján a Pannon Filharmonikusok jócskán túlléptek a legjobb vidéki zenekar szintjén (s éppígy az ország egyetlen zsakettben játszó szimfonikus együttesének státuszán). A programzáró jutalomjáték, Paul Dukas Bűvészinasa is hasonló nívón szólalt meg, s becsukott szemmel hallgatva már-már érzéki élményt nyújtott volna a Pannon Filharmonikusok muzsikálása. Kár, hogy mindeközben Bogányi Tibor harmadrangú Leonard Bernstein-paródiája tárult elénk, roppant problematikus ízlésűnek mutatva a szimfonikus scherzót elbohóckodó, amúgy oly ígéretes zenekarvezetőnek tetsző karmestert.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 16.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.