koncert

Pannon Filharmonikusok

Zene

40 százalék - alig néhány órával a Pannon Filharmonikusok sorozatindító budapesti koncertjét megelőzően ennyire becsülte a zenekarral való összecsiszolódottság mértékét az együttest tavaly óta irányító Bogányi Tibor.

Nos, ha ez a becslés helytálló, úgy rendkívüli élményeket remélhetünk a jövőben a pécsi zenekartól, hiszen Bogányiék már ezen az átmeneti szinten is egészen minőségi hangversenyt adtak francia zeneműveket elősoroló estjükön. Lendületes formában mutatta a filharmonikusokat mindjárt a nyitószám, Arthur Honegger nevezetes mozdonyopusa, a Pacific 231 is, s nem kevésbé imponálóan hangzott fel a program fölfedezésre szánt tétele, Jacques Offenbach gordonkaversenye, a Concerto militaire sem. Hogy azután ez a koncerttermi ritkaság mégsem bizonyult igazán felvillanyozónak, azt - dacára a zenekar mindvégig derűs összjátékának - két ok magyarázza. Az egyik ok, hogy Offenbach csak operettben megunhatatlan, versenyműben korántsem; a másik pedig az, hogy a francia vendégszólista, a rokonszenves elkötelezettséggel játszó Jérôme Pernoo visszatérő intonációs problémákkal küzdött jószerével mindhárom tétel előadása során.

Ám a szünet után megszólaltatott Ravel-mű, a Lúdanyó meséi újra kifogástalan és lelkesítő produkcióvá vált, s a koncert e pontján a Pannon Filharmonikusok jócskán túlléptek a legjobb vidéki zenekar szintjén (s éppígy az ország egyetlen zsakettben játszó szimfonikus együttesének státuszán). A programzáró jutalomjáték, Paul Dukas Bűvészinasa is hasonló nívón szólalt meg, s becsukott szemmel hallgatva már-már érzéki élményt nyújtott volna a Pannon Filharmonikusok muzsikálása. Kár, hogy mindeközben Bogányi Tibor harmadrangú Leonard Bernstein-paródiája tárult elénk, roppant problematikus ízlésűnek mutatva a szimfonikus scherzót elbohóckodó, amúgy oly ígéretes zenekarvezetőnek tetsző karmestert.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 16.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.