HANGADÓ - kritika

Sokgenerációs zongorák

Zene

 Két idei Hungaroton-lemezről

Csabay Domonkos lemezének esztétikus borítója gondosan tervezett séta a klasszikus zene múzeumában. Haydn 1793-ban komponált f-moll variációi (Hob XVIII:6) több örömet nyújtanak a hallgatónak, mint elsőre sejtené. A dúr és a moll között váltakozó, szeszélyes meglepetéseket tartalmazó sorozatból melankólia, valamint a szláv zene, különösen a dumka termékeny ereje árad – nem is szabad kapkodva nekilátni. Csabay méltóságteljes, szépen artikulált játéka éppen megfelelő. A Londonban élő fiatal zongoraművész aztán Beethoven egy korai, klasszikus ízű f-moll szonátájához (op. 2.) lát neki, amelynek záró Prestissimo tételében már érződik, hogy szerzője a korabeli pianoforte dörgő erejét próbálgatja. Egy mutatós Czerny-darab után Liszt következik, a Változatok Johann Sebastian Bach Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen című kantátája témájára. Ez a virtuóz magyar komponista egyik legjobb, a romantika túlzásaitól mentes, gyönyörű parafrázisa, amelyben a játékosnak egy szimfonikus zenekar színgazdaságával kell megszólalnia. Csabay végül egy elfeledett Liszt-tanítvánnyal zárja a lemezt. Józef Wieniawski neve elhomályosul híresebb hegedűs fivére, Henryk mellett, pedig micsoda felfedezés ez a könnyedén szárnyaló, a zongorista által őszinte, hiteles lelkesedéssel interpretált két idill (Deux idylles).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.