HANGADÓ - kritika

Sokgenerációs zongorák

Zene

 Két idei Hungaroton-lemezről

Csabay Domonkos lemezének esztétikus borítója gondosan tervezett séta a klasszikus zene múzeumában. Haydn 1793-ban komponált f-moll variációi (Hob XVIII:6) több örömet nyújtanak a hallgatónak, mint elsőre sejtené. A dúr és a moll között váltakozó, szeszélyes meglepetéseket tartalmazó sorozatból melankólia, valamint a szláv zene, különösen a dumka termékeny ereje árad – nem is szabad kapkodva nekilátni. Csabay méltóságteljes, szépen artikulált játéka éppen megfelelő. A Londonban élő fiatal zongoraművész aztán Beethoven egy korai, klasszikus ízű f-moll szonátájához (op. 2.) lát neki, amelynek záró Prestissimo tételében már érződik, hogy szerzője a korabeli pianoforte dörgő erejét próbálgatja. Egy mutatós Czerny-darab után Liszt következik, a Változatok Johann Sebastian Bach Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen című kantátája témájára. Ez a virtuóz magyar komponista egyik legjobb, a romantika túlzásaitól mentes, gyönyörű parafrázisa, amelyben a játékosnak egy szimfonikus zenekar színgazdaságával kell megszólalnia. Csabay végül egy elfeledett Liszt-tanítvánnyal zárja a lemezt. Józef Wieniawski neve elhomályosul híresebb hegedűs fivére, Henryk mellett, pedig micsoda felfedezés ez a könnyedén szárnyaló, a zongorista által őszinte, hiteles lelkesedéssel interpretált két idill (Deux idylles).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.