mi a kotta?

Sötét verem

  • mi a kotta
  • 2017. szeptember 3.

Zene

„Délután értem Patakra. Szent föld. E város volt a magyar forradalmak oroszlánbarlangja. Itt tanyáztak a szabadság oroszlánai. Először is a várat néztem meg, mely hajdan a Rákócziaké volt, most pedig valami Preczenheimé. A várból mentem a collegiumba… telt poharak- és víg diákokhoz. Magam is hozzá láttam. Felejteni akartam, hogy magyar vagyok. – Itt ismerkedtem meg Palkovics professorral, akit te is ismersz, s így tudod, milyen derék ember. Látod, barátom, még a professorok közt is vannak derék emberek. Holnapután kezdődnek a collegiumban az examenek. Marasztalnak, de nem maradok. Nagyon sietek Szatmár felé, aztán meg nem is szeretem látni az állatkínzást.” 1847. július 9-i keltezéssel, XI. úti levelében így írt sárospataki látogatásáról Petőfi Sándor (Munkácsy festményén épp útközben mutatjuk), és a jövő péntektől nekünk is megéri majd a „magyar forradalmak oroszlánbarlangja” környékén tanyázni. Akkor kezdődik ugyanis az idei Zempléni Fesztivál: jó idő esetén szokás szerint az emlegetett Rákóczi-vár udvarán, rossz időben egy ennél valamelyest csekélyebb históriai jelentőségű helyszínen, a Makovecz Imre tervezte Művelődés Házában (augusztus 11., nyolc óra). A nyitókoncerten Hollerung Gábor együttese, a Budafoki Dohnányi Zenekar játszik majd: Schumann-nyitányt, Haydn-csellóversenyt (Szabó Ildikó szólójával) és Beethoven-szimfóniát, éppenséggel a Hetediket.

„Szebbnél-szebb tájakon járok, barátom; ma a Hegy­alján jöttem keresztül. Szerencsnél legszebb a kilátás. Délre hosszú, hosszú rónaság le egészen a Tiszáig; keletre az egykori tűzokádó, a tokaji hegy, mely magában áll, mint a hadsereg előtt a vezér. Ott áll magas fejével, kék köpönyegben, komoly méltósággal; tövében Tarczal városa. Északra a többi hegy­aljai hegyek hosszú sorban; alattok Tálya és Mád. E városokban laknak, e hegyeken, az öröm istenei, innen küldik szét a világba apostolaikat, a palackba zárt aranyszínű lángokat, hogy prédikálják a népeknek, miszerint e föld nem siralom völgye, mint a vallás tartja.” Áll Petőfinek fentebb már idézett úti levelében, és mi ugyancsak barangolhatunk majd Tokaj felé is, ahol ezen a hétvégén zárul a Crescendo Nyári Akadémia, méghozzá a fiatal tehetségek két, szokásosan kiadós, záró (gála)hangversenyével (augusztus 5. és 6., Zsinagóga és Paulay Ede Színház).

„A szerelem, a szerelem, / A szerelem sötét verem; / Beleestem, benne vagyok, / Nem láthatok, nem hallhatok. // Őrizem az apám nyáját, / De nem hallom a kolompját; / Rá-rámegy a zöld vetésre, / Hej csak későn veszem észre. // Telerakta édesanyám / Eleséggel a tarisznyám; / Elvesztettem szerencsésen, / Lesz módom a böjtölésben. // Édesapám, édesanyám, / Ne bízzatok most semmit rám, / Nézzétek el, ha hibázok / Tudom is én, mit csinálok!” Most már, lám, végig kitartunk Petőfi mellett, akinek ez a verse még Brahmshoz is eljutott, így kerülhetett be a morc mester Szerelmi dalkeringők című kompozíció­jába, a sorozat sokfelől összeválogatott szerelmes versei közé. E Brahms-mű egy részlete, kamarazenekari változatban, a Városligetben fog megszólalni kedden késő este: a Mendelssohn Kamarazenekar előadásában, további B betűs német komponisták, valamint Nino Rota és Astor Piazzolla nyári éjszakához illő szerzeményeinek társaságában (Vajdahunyad vára, augusztus 8., tíz óra).

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.