Koncert

Spirit Caravan

  • - greff -
  • 2014. július 10.

Zene

Scott "Wino" Weinrich 38 éve játszik 100-200 fős klubokban, és ez rendesen meg is látszik rajta. Nem csak a külseje: az old-school, tízdolláros kikötői tetkói, a fehérbe játszó haja és a szélreszelte sziklaarca árulkodik a keményen végigdolgozott évtizedekről, hanem az a tökéletességig hevített, nyers, erőteljes gitárhangzás is, amivel a Spirit Caravan nevű trióját irányítja. Ezzel a zenekarával az ezredforduló környékén készített egy nagyon erős, majd egy közepesebb lemezt az akkoriban épp drog- és alkoholfüggőségéből kigyógyulni igyekvő, az undergroundban máris legendastátuszt élvező zenész, de a zenekar hamar szétesett, Wino pedig ment tovább a maga útján. Neki végeredményben mindegy volt, hogy kikkel és milyen név alatt játszik, hiszen a számára már 20-25 éve komoly elismerést hozó megszólalás leglényege úgyis mindig ott volt a széjjelvarrt kezében.

De azért jó, hogy a Spirit Caravan visszatért. Talán az ő repertoárjuk a legváltozatosabb a Wino-életműben: a gitáros-énekes főalak itt aztán végképp világosan hallani engedi, hogy egy alapító atyának mindig csakis önmaga diktál. A hajó teraszán a lomha, keserédes, általa is készre formált doom metálból olykor punkos pörgésre váltott, majd elkanyarodott egy sötét, de eleven funkmutánsig, amire még Sly Stone is nagyot bólintott volna a 70-es években. Henry Vasquez, a mostani turnéra beugró dobos ezeket a játékosabb részeket a kelleténél kissé merevebb ritmusokkal támasztotta alá, amikor viszont aprítani kellett, akkor a drezdai szőnyegbombázókéhoz közelítő modorban esett neki a - szüntelenül a kettépattanás határáig csépelt - cintányéroknak. De még ez a nagyon hangos, nagyon vaskos megszólalás sem tudta elfedni, hogy milyen sok szépséges, a több száz éves balladák atmoszféráját felidéző, időtlen és szívbemarkoló dalt hozott össze ez a zenekar. Sok ezer zenész emeli ma magasra a doom zászlaját, de a Lost Sun Dance-nél vagy a Jug Fulla Sunnál jobbat egyikük sem írt.

A38 hajó, július 1.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.