Koncert

Spirit Caravan

  • - greff -
  • 2014. július 10.

Zene

Scott "Wino" Weinrich 38 éve játszik 100-200 fős klubokban, és ez rendesen meg is látszik rajta. Nem csak a külseje: az old-school, tízdolláros kikötői tetkói, a fehérbe játszó haja és a szélreszelte sziklaarca árulkodik a keményen végigdolgozott évtizedekről, hanem az a tökéletességig hevített, nyers, erőteljes gitárhangzás is, amivel a Spirit Caravan nevű trióját irányítja. Ezzel a zenekarával az ezredforduló környékén készített egy nagyon erős, majd egy közepesebb lemezt az akkoriban épp drog- és alkoholfüggőségéből kigyógyulni igyekvő, az undergroundban máris legendastátuszt élvező zenész, de a zenekar hamar szétesett, Wino pedig ment tovább a maga útján. Neki végeredményben mindegy volt, hogy kikkel és milyen név alatt játszik, hiszen a számára már 20-25 éve komoly elismerést hozó megszólalás leglényege úgyis mindig ott volt a széjjelvarrt kezében.

De azért jó, hogy a Spirit Caravan visszatért. Talán az ő repertoárjuk a legváltozatosabb a Wino-életműben: a gitáros-énekes főalak itt aztán végképp világosan hallani engedi, hogy egy alapító atyának mindig csakis önmaga diktál. A hajó teraszán a lomha, keserédes, általa is készre formált doom metálból olykor punkos pörgésre váltott, majd elkanyarodott egy sötét, de eleven funkmutánsig, amire még Sly Stone is nagyot bólintott volna a 70-es években. Henry Vasquez, a mostani turnéra beugró dobos ezeket a játékosabb részeket a kelleténél kissé merevebb ritmusokkal támasztotta alá, amikor viszont aprítani kellett, akkor a drezdai szőnyegbombázókéhoz közelítő modorban esett neki a - szüntelenül a kettépattanás határáig csépelt - cintányéroknak. De még ez a nagyon hangos, nagyon vaskos megszólalás sem tudta elfedni, hogy milyen sok szépséges, a több száz éves balladák atmoszféráját felidéző, időtlen és szívbemarkoló dalt hozott össze ez a zenekar. Sok ezer zenész emeli ma magasra a doom zászlaját, de a Lost Sun Dance-nél vagy a Jug Fulla Sunnál jobbat egyikük sem írt.

A38 hajó, július 1.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.