HANGADÓ - Lemez

Stenk a lelke

Bartók: Zongoraversenyek / Borbély László

Zene

Bartók Béla három zongoraversenye három külön világ: a zeneszerző rajongói – bár néha nem úgy tűnik, de vannak bőven ebben az országban – külön szerelmes levelet tudnának írni mindegyikhez, ahogy Borbély László is. A negyvenéves zongoraművész a Kovács János vezette szombathelyi Savaria Szimfonikus Zenekarral együtt három kislemezen rögzítette ezeket a versenyműveket.

Méredzkedni van mihez, de hát ilyen nívójú darabok esetében ez elkerülhetetlen: ott van rögtön Anda Géza és Fricsay Ferenc Berlinben készült archív felvétele, amelyet sokan máig a legjobbnak tartanak, pedig azóta Schiff András és Kocsis Zoltán interpretációi is etalonszámba mennek (mindkettő a Fesztiválzenekarral és Fischer Ivánnal). De említhetnénk a lengyel zongoravirtuóz, Krystian Zimerman és az idős Pierre Boulez találkozását is, amelyből kiderül, hogy bizony nem csak mi, magyarok tudunk Bartókot játszani, bárhogy szeretjük néha ezt gondolni magunkról.

Borbély László kézügyességéről és lelkiismeretességéről legendák járnak zenészkörökben: a nyaktörő Ligeti-etűdök, a türelmet próbáló Kurtág-miniatűrök vagy a frissen elkészült, sokat kívánó kortárs darabok nem jelentenek gondot a számára, sokoldalúságát pedig épp a Hunnia Recordsszal való gyümölcsöző kapcsolatában kamatoztatta: bár a Goldberg-variációkból készült lemeze nem volt tökéletes, később Liszt kései opusaiból, Messiaen Madárkatalógusából és A fúga művészetéből (Bach) is készített emlékezetes felvételeket, Muszorgszkij népszerű Egy kiállítás képei-ciklusát pedig Balogh Máté modern reminiszcenciáival együtt adta elő.

Ez a lelkiismeretesség és tájékozottság a Bartók-felvételeken is hallatszik. Mivel élő felvételt hallunk, mind Kovács János dirigensi munkáján, mind Borbély zongorázásán átsüt a hév, az elegánsabb kifejezés híján stenknek nevezett komponens, ami nélkül muzsikálni nem is érdemes. A Savaria Zenekar pedig, noha csúnyábban megfújt hangok olykor akadnak, szép, áttetsző hangszövetet alkot a kottából, egy-egy érdekes harmóniát vagy alakzatot kidomborítva.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.