HANGADÓ - Lemez

Stenk a lelke

Bartók: Zongoraversenyek / Borbély László

Zene

Bartók Béla három zongoraversenye három külön világ: a zeneszerző rajongói – bár néha nem úgy tűnik, de vannak bőven ebben az országban – külön szerelmes levelet tudnának írni mindegyikhez, ahogy Borbély László is. A negyvenéves zongoraművész a Kovács János vezette szombathelyi Savaria Szimfonikus Zenekarral együtt három kislemezen rögzítette ezeket a versenyműveket.

Méredzkedni van mihez, de hát ilyen nívójú darabok esetében ez elkerülhetetlen: ott van rögtön Anda Géza és Fricsay Ferenc Berlinben készült archív felvétele, amelyet sokan máig a legjobbnak tartanak, pedig azóta Schiff András és Kocsis Zoltán interpretációi is etalonszámba mennek (mindkettő a Fesztiválzenekarral és Fischer Ivánnal). De említhetnénk a lengyel zongoravirtuóz, Krystian Zimerman és az idős Pierre Boulez találkozását is, amelyből kiderül, hogy bizony nem csak mi, magyarok tudunk Bartókot játszani, bárhogy szeretjük néha ezt gondolni magunkról.

Borbély László kézügyességéről és lelkiismeretességéről legendák járnak zenészkörökben: a nyaktörő Ligeti-etűdök, a türelmet próbáló Kurtág-miniatűrök vagy a frissen elkészült, sokat kívánó kortárs darabok nem jelentenek gondot a számára, sokoldalúságát pedig épp a Hunnia Recordsszal való gyümölcsöző kapcsolatában kamatoztatta: bár a Goldberg-variációkból készült lemeze nem volt tökéletes, később Liszt kései opusaiból, Messiaen Madárkatalógusából és A fúga művészetéből (Bach) is készített emlékezetes felvételeket, Muszorgszkij népszerű Egy kiállítás képei-ciklusát pedig Balogh Máté modern reminiszcenciáival együtt adta elő.

Ez a lelkiismeretesség és tájékozottság a Bartók-felvételeken is hallatszik. Mivel élő felvételt hallunk, mind Kovács János dirigensi munkáján, mind Borbély zongorázásán átsüt a hév, az elegánsabb kifejezés híján stenknek nevezett komponens, ami nélkül muzsikálni nem is érdemes. A Savaria Zenekar pedig, noha csúnyábban megfújt hangok olykor akadnak, szép, áttetsző hangszövetet alkot a kottából, egy-egy érdekes harmóniát vagy alakzatot kidomborítva.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.