Stratégia - Magánügy? Intim, személyes, közvetlen művek (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2006. január 26.

Zene

Annak ellenére, hogy a kiállítást kísérő füzetke előszavának kulcsfogalma a stratégia, bölcsen alulígérő, s inkább taktikus ötletnek látszik a monstre tárlat címe. Nyilván a kérdőjel játssza a főszerepet, méghozzá kettős, átváltozós módon.

Annak ellenére, hogy a kiállítást kísérő füzetke előszavának kulcsfogalma a stratégia, bölcsen alulígérő, s inkább taktikus ötletnek látszik a monstre tárlat címe. Nyilván a kérdőjel játssza a főszerepet, méghozzá kettős, átváltozós módon. Egyrészt, mert némi praktikus és tautologikus naivsággal bárki vizionálhatja, hogy ha valami a Műcsarnokban nem divatbemutató, nem árumintavásár vagy társas vacsora, akkor az nem elsősorban magánügyi, hanem mégiscsak közművészeti szcéna, hiszen a látásáért köztérre kell menni, sőt fizetni is kötelező érte (az államnak). Másrészt viszont és következésképpen, ha a néző tágasabb dimenziókra vágyva keresi a választ, akkor őt az írásjel már elvi síkon is ellentmondásra sarkallhatja: részint, mert ugye régebben olyasmiről volt szó, hogy a művészet, feltéve, hogy művészet, nem magánügy, mégiscsak egy elvileg közös kultúra része; részint meg azért, mert a magánügyből is lehet művészet (például lírának hívták egy fajtáját valaha), ha valamennyire "közüggyé" tud válni.

Hogy pontosabbak és korrektebbek legyünk, hívjuk segítségül és vegyük komolyan az említett előszó ígéretét: "... számos most bemutatásra kerülő mű a néző műközeliségét, személyes tapasztalatát és érintettségét szólítja meg. Ugyanakkor különféle művészeti pozíciókat és alkotói stratégiákat társító konstellációkon keresztül a kiállítás azt vizsgálja, hogy a művész pozíciójának meghatározásán és körülírásán túl mi lehet a kultúra kontextusában megmutatott önreflexiós célja. Hogyan manifesztálódhat a művész pillanatnyi állapotának közvetítése - az aktuális Én-kép - az alkotás-gondolkodás-konceptualizálás intimitásán túl a kiállítótér közösségi terébe emelésével."

Nyilván úgy, mint bárki másé a számára adódó, meghatározott társadalmi keretek között (például a munkahelyén), hacsak nem tekintjük a művészt vátesznek, prófétának vagy éppen betegnek. De jó, hát értjük: stratégiává, koncepcióvá, programmá és miegyébbé nemesült-hivatalosodott a festő-, ének- és performance-művésznő, Nagy Kriszta (ő most nem látható a Műcsarnokban) néhány évvel ezelőtti, mostanában újra aktualizált s ezek szerint már kanonizált gesztusa, mellyel mindenkit arra figyelmeztetett: vigyázat,

ő tényleg

kortárs művész, annak minden örömével és (szerinte főleg) kínjával; értjük, igazolásra, önreflexióra és újfent igazolásra van szükségük a kurátorok szerint a művészeknek, valódi, "visszacsatolós" bizonyítékra, hogy érvényes a létük. Rendben van. (Érvényes.)

Ám a Műcsarnok először a címmel, másodszor az előszó 417 szavával, de meg magával a kiállítással is, mondhatnánk, szabaddá tesz, hiszen az "Intézmény" semmivel sem segít annak eldöntésében, miszerint ami benne látható, az a magánügy művészet-e vagy fordítva, a kiállított művészet pusztán csak magánügy-e, mivelhogy a termekben egyik állításnak sincs, mert már nem lehet iránya. Ak-kor meg, gondolhatnánk, minden mindegy és passz. Legalábbis ilyesfajta érzései lehetnek a láto-gatónak, megpillantva a középső teremsor elején, abszolút főfalon Stark Attila hatalmas, nyolcvan-kilencven négyzetméteres, neo-junk-art "seccóját". A flashanimációk, graffitik, képregények meg még talán közvetve Szakonyi Károly Adáshiba című színdarabjának magaszt nélküli világát is ügyesen megidéző munka központi eleme a felírt "Közöd?" kérdés, melynek affektált-sértett intonációja szinte

lesüvít a falról,

s ha impertinenciáján kívül másért nem is lenne érdekes, arra mindenképpen jó, hogy bevezető, kedvcsináló gyanánt pontos választ adhasson a munkát valószínűleg önironikus mazochizmussal megrendelő kurátorok (Készman József, Molnár Edit, Páldi Lívia, Petrányi Zsolt) által feltett kérdésre. A négy kurátor 26 művészt hívott meg a kiállításra, s közvetve lát-hatók és hallhatók a Balázs Béla Stúdió által készített JAVA-sorozat filmjei révén kortárs magyar művészetet gyűjtő kortárs magyar mű-vészek is, azt sugallva és megelő-legezve, hogy van a kortárs ma-gyar művészetnek értékképző ereje, aranyfüstös múltja-jövője.

A 26 művész viszont a jelent, az elmúlt négy-öt évet tölti meg önmagával, sokféle metszetet is kínálva. Egyrészt igen fontos az idő szerepe: végre több generáció állít ki, s ez a tény mindenképpen növeli a tárlat súlyát, hiszen szellemi és technikai kontinuitást bizonyít. Az időskori autonomitást megtestesítő Birkás Ákost majd negyven év választja el a beállított fotókkal ködös-intim minimáltörténetet mesélő Fabricius Annától (Átmeneti társaság, 2003-2004), s a köztük lévő időmetszetben a legtömegesebben a most nagyjából 30-35 évesek szerepelnek, végül is joggal érvényesítve a kurátorok értékválasztásának korosztályhoz kötöttségét. Gerber Pál, Várnai Gyula vagy Roskó Gábor és Chilf Mária meghívása pedig valószínűleg egy tizenöt-húsz éve pályán lévő nemzedék elismerését jelenti annak ellenére, hogy munkáik most, ebben a térben nem különösebben élénkítik vagy tompítják a róluk eddig kialakult képet, meg a kiállításét sem.

De az idő más szempontból is fontos: számtalan mű használja fel tartam formájában (Esterházy Marcell v.n.p.v. 0.1. című 20 perces filmjében az idősíkok elcsúsztatásával például, Rutkai Bori az idő és a média kevercsével - Souvenir, 2001). Másutt és más meg éppen sajátos remix vagy reciklizáció gyanánt él az idővel. Birkás Gyűjtés (2001-2005) című sorozata egy kiállításának látogatóit meg barátait, rokonait "átlagolja" színes folttá, megidézve Christian Boltanski hetvenes évekbeli gyűjtésciklusait, ahogy Csoszó Gabriella 385 fényképből szerkesztett látványos, technikailag perfekt Partja (2005) a hatvanas-hetvenes évek német és holland konceptuális fotóinak eredményeit aknázza ki. Amúgy Csoszó Gabriella munkája lép talán ki egyedül a magánügy,

a személyesség bűvköréből:

latrinává tett-lett folyópartja meszsze túlmutat a privát bánat határán. A Magánügy? legerősebb tere, a The Randomroutines csoport installációja és vetítése (Motívumkincs-túltermelés magánmitológia-építéshez, 2005) viszont - valószínűleg teljesen tudatosan - a va-laha volt Újlak vagy a Hejettes Szomlyazók múlt idejét aktivizálja.

Egy másik, lehetséges és fontos metszet a műfajok, eljárások, technikák szerint keletkezhet: a kurá-torok - korszerűen - elsősorban multimediális munkákat hívtak meg. Kisspál Szabolcs valószerűtlen videóján (Szilánkok, 2003) egy szarvas bóklászik a bécsi központi temetőben, ám a néző, hacsak nincs elkötelezettségéből fakadó praxisa, annyit vesz észre, hogy költőien meg van vezetve az amúgy, mondjuk meg bátran, zsidó sírkertben. Pálfi Szabolcs harsány animációja (A Busz, 2003) viszont épp ellenkezőleg, a verbalitásra épít, ahogy Magyar Gergely-Gerilla "riportfilmje" (A space-ban valaki vár, 2001) sem tesz mást, s végeredményben a "konzervatív" szárnyon Roskó Gábor ismert rajzainak bestiáriuma is csak a titokba oldott mondatokra telepedve ad ki magából sejtelmes jelentést.

Szűcs Attila jelenlétével válik teljessé a műfaji keresztmetszet. Festményeit tisztelői több ízben is láthatták másutt, cím nélküli rajzait azonban ritkán vagy egyáltalán nem, mindenesetre homályos-metafizikus vásznainál grafikái most erősebbnek látszanak.

A Műcsarnok legnagyobb terét Kerekes Gábor kapta, hogy egyrészt befedhesse gigantikus patchworkjével (Sátor, 2005), másrészt "emberivé" tehesse horgolt-kötött párnáival (Sziget, 2005). Mintha éppen bontás előtt álló művházi vagy plazai játszóház jövendő emlékét kapnánk örökbe; ahogy emlékállítás az is, hogy egy valamikor általa tervezett tárlat piszkos posztamensei szolgálnak most praktikus (magyarul olcsó) kiállítási installációként.

Végül is ez a sátor és a maradék dobogók újrahasznosításának átmeneti ideája emelkedhetne szimbolikus és a távlatokat is érintő magasságokba a Magánügy? láttán, de ne legyünk kishitűek és igazságtalanok. S ne csak azért maradjunk higgadtak és várjunk, mert tudjuk, 26 művész részvételével senkinek sem sikerülhet, egész egyszerűen nem lehet teljesen érvénytelen kiállítást csinálni, hanem mert - és inkább higgyük el - korai lenne még talán mást tennünk, hogy ha valóban nem magánügy, akkor van valami közünk a Műcsarnok jövőjéhez.

Műcsarnok, február 26-ig

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.