Stratégia - Magánügy? Intim, személyes, közvetlen művek (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2006. január 26.

Zene

Annak ellenére, hogy a kiállítást kísérő füzetke előszavának kulcsfogalma a stratégia, bölcsen alulígérő, s inkább taktikus ötletnek látszik a monstre tárlat címe. Nyilván a kérdőjel játssza a főszerepet, méghozzá kettős, átváltozós módon.

Annak ellenére, hogy a kiállítást kísérő füzetke előszavának kulcsfogalma a stratégia, bölcsen alulígérő, s inkább taktikus ötletnek látszik a monstre tárlat címe. Nyilván a kérdőjel játssza a főszerepet, méghozzá kettős, átváltozós módon. Egyrészt, mert némi praktikus és tautologikus naivsággal bárki vizionálhatja, hogy ha valami a Műcsarnokban nem divatbemutató, nem árumintavásár vagy társas vacsora, akkor az nem elsősorban magánügyi, hanem mégiscsak közművészeti szcéna, hiszen a látásáért köztérre kell menni, sőt fizetni is kötelező érte (az államnak). Másrészt viszont és következésképpen, ha a néző tágasabb dimenziókra vágyva keresi a választ, akkor őt az írásjel már elvi síkon is ellentmondásra sarkallhatja: részint, mert ugye régebben olyasmiről volt szó, hogy a művészet, feltéve, hogy művészet, nem magánügy, mégiscsak egy elvileg közös kultúra része; részint meg azért, mert a magánügyből is lehet művészet (például lírának hívták egy fajtáját valaha), ha valamennyire "közüggyé" tud válni.

Hogy pontosabbak és korrektebbek legyünk, hívjuk segítségül és vegyük komolyan az említett előszó ígéretét: "... számos most bemutatásra kerülő mű a néző műközeliségét, személyes tapasztalatát és érintettségét szólítja meg. Ugyanakkor különféle művészeti pozíciókat és alkotói stratégiákat társító konstellációkon keresztül a kiállítás azt vizsgálja, hogy a művész pozíciójának meghatározásán és körülírásán túl mi lehet a kultúra kontextusában megmutatott önreflexiós célja. Hogyan manifesztálódhat a művész pillanatnyi állapotának közvetítése - az aktuális Én-kép - az alkotás-gondolkodás-konceptualizálás intimitásán túl a kiállítótér közösségi terébe emelésével."

Nyilván úgy, mint bárki másé a számára adódó, meghatározott társadalmi keretek között (például a munkahelyén), hacsak nem tekintjük a művészt vátesznek, prófétának vagy éppen betegnek. De jó, hát értjük: stratégiává, koncepcióvá, programmá és miegyébbé nemesült-hivatalosodott a festő-, ének- és performance-művésznő, Nagy Kriszta (ő most nem látható a Műcsarnokban) néhány évvel ezelőtti, mostanában újra aktualizált s ezek szerint már kanonizált gesztusa, mellyel mindenkit arra figyelmeztetett: vigyázat,

ő tényleg

kortárs művész, annak minden örömével és (szerinte főleg) kínjával; értjük, igazolásra, önreflexióra és újfent igazolásra van szükségük a kurátorok szerint a művészeknek, valódi, "visszacsatolós" bizonyítékra, hogy érvényes a létük. Rendben van. (Érvényes.)

Ám a Műcsarnok először a címmel, másodszor az előszó 417 szavával, de meg magával a kiállítással is, mondhatnánk, szabaddá tesz, hiszen az "Intézmény" semmivel sem segít annak eldöntésében, miszerint ami benne látható, az a magánügy művészet-e vagy fordítva, a kiállított művészet pusztán csak magánügy-e, mivelhogy a termekben egyik állításnak sincs, mert már nem lehet iránya. Ak-kor meg, gondolhatnánk, minden mindegy és passz. Legalábbis ilyesfajta érzései lehetnek a láto-gatónak, megpillantva a középső teremsor elején, abszolút főfalon Stark Attila hatalmas, nyolcvan-kilencven négyzetméteres, neo-junk-art "seccóját". A flashanimációk, graffitik, képregények meg még talán közvetve Szakonyi Károly Adáshiba című színdarabjának magaszt nélküli világát is ügyesen megidéző munka központi eleme a felírt "Közöd?" kérdés, melynek affektált-sértett intonációja szinte

lesüvít a falról,

s ha impertinenciáján kívül másért nem is lenne érdekes, arra mindenképpen jó, hogy bevezető, kedvcsináló gyanánt pontos választ adhasson a munkát valószínűleg önironikus mazochizmussal megrendelő kurátorok (Készman József, Molnár Edit, Páldi Lívia, Petrányi Zsolt) által feltett kérdésre. A négy kurátor 26 művészt hívott meg a kiállításra, s közvetve lát-hatók és hallhatók a Balázs Béla Stúdió által készített JAVA-sorozat filmjei révén kortárs magyar művészetet gyűjtő kortárs magyar mű-vészek is, azt sugallva és megelő-legezve, hogy van a kortárs ma-gyar művészetnek értékképző ereje, aranyfüstös múltja-jövője.

A 26 művész viszont a jelent, az elmúlt négy-öt évet tölti meg önmagával, sokféle metszetet is kínálva. Egyrészt igen fontos az idő szerepe: végre több generáció állít ki, s ez a tény mindenképpen növeli a tárlat súlyát, hiszen szellemi és technikai kontinuitást bizonyít. Az időskori autonomitást megtestesítő Birkás Ákost majd negyven év választja el a beállított fotókkal ködös-intim minimáltörténetet mesélő Fabricius Annától (Átmeneti társaság, 2003-2004), s a köztük lévő időmetszetben a legtömegesebben a most nagyjából 30-35 évesek szerepelnek, végül is joggal érvényesítve a kurátorok értékválasztásának korosztályhoz kötöttségét. Gerber Pál, Várnai Gyula vagy Roskó Gábor és Chilf Mária meghívása pedig valószínűleg egy tizenöt-húsz éve pályán lévő nemzedék elismerését jelenti annak ellenére, hogy munkáik most, ebben a térben nem különösebben élénkítik vagy tompítják a róluk eddig kialakult képet, meg a kiállításét sem.

De az idő más szempontból is fontos: számtalan mű használja fel tartam formájában (Esterházy Marcell v.n.p.v. 0.1. című 20 perces filmjében az idősíkok elcsúsztatásával például, Rutkai Bori az idő és a média kevercsével - Souvenir, 2001). Másutt és más meg éppen sajátos remix vagy reciklizáció gyanánt él az idővel. Birkás Gyűjtés (2001-2005) című sorozata egy kiállításának látogatóit meg barátait, rokonait "átlagolja" színes folttá, megidézve Christian Boltanski hetvenes évekbeli gyűjtésciklusait, ahogy Csoszó Gabriella 385 fényképből szerkesztett látványos, technikailag perfekt Partja (2005) a hatvanas-hetvenes évek német és holland konceptuális fotóinak eredményeit aknázza ki. Amúgy Csoszó Gabriella munkája lép talán ki egyedül a magánügy,

a személyesség bűvköréből:

latrinává tett-lett folyópartja meszsze túlmutat a privát bánat határán. A Magánügy? legerősebb tere, a The Randomroutines csoport installációja és vetítése (Motívumkincs-túltermelés magánmitológia-építéshez, 2005) viszont - valószínűleg teljesen tudatosan - a va-laha volt Újlak vagy a Hejettes Szomlyazók múlt idejét aktivizálja.

Egy másik, lehetséges és fontos metszet a műfajok, eljárások, technikák szerint keletkezhet: a kurá-torok - korszerűen - elsősorban multimediális munkákat hívtak meg. Kisspál Szabolcs valószerűtlen videóján (Szilánkok, 2003) egy szarvas bóklászik a bécsi központi temetőben, ám a néző, hacsak nincs elkötelezettségéből fakadó praxisa, annyit vesz észre, hogy költőien meg van vezetve az amúgy, mondjuk meg bátran, zsidó sírkertben. Pálfi Szabolcs harsány animációja (A Busz, 2003) viszont épp ellenkezőleg, a verbalitásra épít, ahogy Magyar Gergely-Gerilla "riportfilmje" (A space-ban valaki vár, 2001) sem tesz mást, s végeredményben a "konzervatív" szárnyon Roskó Gábor ismert rajzainak bestiáriuma is csak a titokba oldott mondatokra telepedve ad ki magából sejtelmes jelentést.

Szűcs Attila jelenlétével válik teljessé a műfaji keresztmetszet. Festményeit tisztelői több ízben is láthatták másutt, cím nélküli rajzait azonban ritkán vagy egyáltalán nem, mindenesetre homályos-metafizikus vásznainál grafikái most erősebbnek látszanak.

A Műcsarnok legnagyobb terét Kerekes Gábor kapta, hogy egyrészt befedhesse gigantikus patchworkjével (Sátor, 2005), másrészt "emberivé" tehesse horgolt-kötött párnáival (Sziget, 2005). Mintha éppen bontás előtt álló művházi vagy plazai játszóház jövendő emlékét kapnánk örökbe; ahogy emlékállítás az is, hogy egy valamikor általa tervezett tárlat piszkos posztamensei szolgálnak most praktikus (magyarul olcsó) kiállítási installációként.

Végül is ez a sátor és a maradék dobogók újrahasznosításának átmeneti ideája emelkedhetne szimbolikus és a távlatokat is érintő magasságokba a Magánügy? láttán, de ne legyünk kishitűek és igazságtalanok. S ne csak azért maradjunk higgadtak és várjunk, mert tudjuk, 26 művész részvételével senkinek sem sikerülhet, egész egyszerűen nem lehet teljesen érvénytelen kiállítást csinálni, hanem mert - és inkább higgyük el - korai lenne még talán mást tennünk, hogy ha valóban nem magánügy, akkor van valami közünk a Műcsarnok jövőjéhez.

Műcsarnok, február 26-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.