Lemez

Young Fathers: White Men Are Black Men Too

  • - minek -
  • 2015. június 14.

Zene

Korunk lo-fi szupergrupja a skóciai Edinburgh-ből érkezett, maximálisan multikulti környezetből: akad közöttük libériai migráns (Alloysious Massaquoi), nigériai bevándorlók országról országra vetődő gyermeke (Kayus Bankole), és helyi fehér skót családban született srác is ("G" Hastings); friss lemezük egyik száma, a 27 utal az életkorukra. A bölcsőt elhagyva, egy szintet ugorva, már teljes pop/rock tradíció belülről való átformálását tűzték ki célul - ennek fontos állomása volt már a tavalyi Dead album is, amiért múlt év végén (afféle megelőlegezett bizalomként is) megkapták a friss tehetségeknek kijáró Mercury zenei díjat. Ám az ezt követően (részben a fűtetlen berlini raktárban rögzített) White Man Are Black Man Too-val ehhez képest is sikerült lépniük egy mérföldeset.

Amikor meghallgatjuk, a legritkább esetben jutna eszünkbe éppen a hiphop – néha az ütemek (pl. Feasting), máskor a kórusban elővezetett kántálás marad csak abból az univerzumból. A tucatnyi feszes, tömör felépítésű szám szinte motorikus, krautos lüktetése, a bluesból, soulból, elektropopból és többször bizony garázspunkból (tessék meghallgatni a Rain Or Shine című remek darabot!) összerakott szövete bizonyossá teszi: a Young Fathers saját médiuma az egészen tágan értelmezett pop/rock tradíció, amit olyan érzékenységgel dekonstruálnak és tesznek egyedivé, ahogyan jó évtizede a fénykorát élő Tricky tette utoljára. Lehet, hogy ez a zeneanyag az olcsó dobprogramjaival, a maga zaklatott, szürreális poézisével, meghökkentő hangmintáival egységes sodrású egészként nyeri el leginkább értelmét, de az egyes számok (a Shame, a Sirens vagy a John Doe) magukban is apró remekművek.

 

Big Dada/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.