Lemez

Young Fathers: White Men Are Black Men Too

  • - minek -
  • 2015. június 14.

Zene

Korunk lo-fi szupergrupja a skóciai Edinburgh-ből érkezett, maximálisan multikulti környezetből: akad közöttük libériai migráns (Alloysious Massaquoi), nigériai bevándorlók országról országra vetődő gyermeke (Kayus Bankole), és helyi fehér skót családban született srác is ("G" Hastings); friss lemezük egyik száma, a 27 utal az életkorukra. A bölcsőt elhagyva, egy szintet ugorva, már teljes pop/rock tradíció belülről való átformálását tűzték ki célul - ennek fontos állomása volt már a tavalyi Dead album is, amiért múlt év végén (afféle megelőlegezett bizalomként is) megkapták a friss tehetségeknek kijáró Mercury zenei díjat. Ám az ezt követően (részben a fűtetlen berlini raktárban rögzített) White Man Are Black Man Too-val ehhez képest is sikerült lépniük egy mérföldeset.

Amikor meghallgatjuk, a legritkább esetben jutna eszünkbe éppen a hiphop – néha az ütemek (pl. Feasting), máskor a kórusban elővezetett kántálás marad csak abból az univerzumból. A tucatnyi feszes, tömör felépítésű szám szinte motorikus, krautos lüktetése, a bluesból, soulból, elektropopból és többször bizony garázspunkból (tessék meghallgatni a Rain Or Shine című remek darabot!) összerakott szövete bizonyossá teszi: a Young Fathers saját médiuma az egészen tágan értelmezett pop/rock tradíció, amit olyan érzékenységgel dekonstruálnak és tesznek egyedivé, ahogyan jó évtizede a fénykorát élő Tricky tette utoljára. Lehet, hogy ez a zeneanyag az olcsó dobprogramjaival, a maga zaklatott, szürreális poézisével, meghökkentő hangmintáival egységes sodrású egészként nyeri el leginkább értelmét, de az egyes számok (a Shame, a Sirens vagy a John Doe) magukban is apró remekművek.

 

Big Dada/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.