Lemez

Young Fathers: White Men Are Black Men Too

  • - minek -
  • 2015. június 14.

Zene

Korunk lo-fi szupergrupja a skóciai Edinburgh-ből érkezett, maximálisan multikulti környezetből: akad közöttük libériai migráns (Alloysious Massaquoi), nigériai bevándorlók országról országra vetődő gyermeke (Kayus Bankole), és helyi fehér skót családban született srác is ("G" Hastings); friss lemezük egyik száma, a 27 utal az életkorukra. A bölcsőt elhagyva, egy szintet ugorva, már teljes pop/rock tradíció belülről való átformálását tűzték ki célul - ennek fontos állomása volt már a tavalyi Dead album is, amiért múlt év végén (afféle megelőlegezett bizalomként is) megkapták a friss tehetségeknek kijáró Mercury zenei díjat. Ám az ezt követően (részben a fűtetlen berlini raktárban rögzített) White Man Are Black Man Too-val ehhez képest is sikerült lépniük egy mérföldeset.

Amikor meghallgatjuk, a legritkább esetben jutna eszünkbe éppen a hiphop – néha az ütemek (pl. Feasting), máskor a kórusban elővezetett kántálás marad csak abból az univerzumból. A tucatnyi feszes, tömör felépítésű szám szinte motorikus, krautos lüktetése, a bluesból, soulból, elektropopból és többször bizony garázspunkból (tessék meghallgatni a Rain Or Shine című remek darabot!) összerakott szövete bizonyossá teszi: a Young Fathers saját médiuma az egészen tágan értelmezett pop/rock tradíció, amit olyan érzékenységgel dekonstruálnak és tesznek egyedivé, ahogyan jó évtizede a fénykorát élő Tricky tette utoljára. Lehet, hogy ez a zeneanyag az olcsó dobprogramjaival, a maga zaklatott, szürreális poézisével, meghökkentő hangmintáival egységes sodrású egészként nyeri el leginkább értelmét, de az egyes számok (a Shame, a Sirens vagy a John Doe) magukban is apró remekművek.

 

Big Dada/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.