Lemez

Sylvia Sass. Anniversary Edition

  • - csk -
  • 2017. március 23.

Zene

Dupla CD-t jelentetett meg a Hungaroton az énekesnő 65. születésnapja évében. Ezt hallgatva elgondolkozhatunk a kiváló szoprán pályáján; azon, milyen ritka tünemény volt pályakezdése idején, a hetvenes években, ha valakinek úgy sikerült világkarriert befutnia, hogy mindezt itthonról tette, nem „disszidált”, ahogy ezt a Kádár-korszakban mondták. Sass Sylvia a New York-i Metropolitantől a londoni Covent Gardenen át a bécsi Staats­operig mindenütt megfordult, és a kor legnagyobb karmestereivel lépett fel: partnerei közé tartozott Solti György, Georges Prêtre, Lamberto Gardelli, Gianandrea Gavazzeni, Charles Mackerras, Rafael Kubelik, később Kent Nagano – e karmesterek jelentős részének munkássága mára zenetörténet. Tiszteletreméltón fegyelmezett egyéniség, aki mindig mértéktartón tálalta karrierjét, és feltűnően hamar visszavonult, ami magas mércét és szigorú önkontrollt jelez.

Ez a két lemez is effélékről tanúskodik. Sokoldalúan jellemző válogatás, megtalálható benne számos operarészlet, áriák Mozart, Wagner, Verdi, Catalani, Mascagni, Cilea, Boito, Gounod műveiből. Megfigyelhetjük az énekesnő kiművelt orgánumát, hangulatteremtő képességét, színgazdag és árnyalt dinamikájú éneklését, tiszta intonációját – igaz, azt is, hogy szövegartikulációja olykor kissé kásás. De az Idomeneo, a Tannhäuser, Az álarcosbál, az Otello, A végzet hatalma, a La Wally, a Parasztbecsület, az Adriana Lecouvreur, a Mefistofele és a Faust áriái mégiscsak kiragadott részletek. Többet mond az első lemezen két Mozart-hangversenyária: a Ch’io mi scordi di te és az Ah, lo previdi, és még többet ugyanezen a CD-n két teljes dalciklus, Wagner sok sötét tónussal és trisztáni hangulattal tolmácsolt Wesendonck-dalok sorozata, valamint Richard Strauss kései Négy utolsó dala, a maga fátyolos színeivel és őszies-bölcs békéjével. Ezekben nyújtja a legszebbet-legjobbat Sass Sylvia.

Hungaroton, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."