Lemez

Sylvia Sass. Anniversary Edition

  • - csk -
  • 2017. március 23.

Zene

Dupla CD-t jelentetett meg a Hungaroton az énekesnő 65. születésnapja évében. Ezt hallgatva elgondolkozhatunk a kiváló szoprán pályáján; azon, milyen ritka tünemény volt pályakezdése idején, a hetvenes években, ha valakinek úgy sikerült világkarriert befutnia, hogy mindezt itthonról tette, nem „disszidált”, ahogy ezt a Kádár-korszakban mondták. Sass Sylvia a New York-i Metropolitantől a londoni Covent Gardenen át a bécsi Staats­operig mindenütt megfordult, és a kor legnagyobb karmestereivel lépett fel: partnerei közé tartozott Solti György, Georges Prêtre, Lamberto Gardelli, Gianandrea Gavazzeni, Charles Mackerras, Rafael Kubelik, később Kent Nagano – e karmesterek jelentős részének munkássága mára zenetörténet. Tiszteletreméltón fegyelmezett egyéniség, aki mindig mértéktartón tálalta karrierjét, és feltűnően hamar visszavonult, ami magas mércét és szigorú önkontrollt jelez.

Ez a két lemez is effélékről tanúskodik. Sokoldalúan jellemző válogatás, megtalálható benne számos operarészlet, áriák Mozart, Wagner, Verdi, Catalani, Mascagni, Cilea, Boito, Gounod műveiből. Megfigyelhetjük az énekesnő kiművelt orgánumát, hangulatteremtő képességét, színgazdag és árnyalt dinamikájú éneklését, tiszta intonációját – igaz, azt is, hogy szövegartikulációja olykor kissé kásás. De az Idomeneo, a Tannhäuser, Az álarcosbál, az Otello, A végzet hatalma, a La Wally, a Parasztbecsület, az Adriana Lecouvreur, a Mefistofele és a Faust áriái mégiscsak kiragadott részletek. Többet mond az első lemezen két Mozart-hangversenyária: a Ch’io mi scordi di te és az Ah, lo previdi, és még többet ugyanezen a CD-n két teljes dalciklus, Wagner sok sötét tónussal és trisztáni hangulattal tolmácsolt Wesendonck-dalok sorozata, valamint Richard Strauss kései Négy utolsó dala, a maga fátyolos színeivel és őszies-bölcs békéjével. Ezekben nyújtja a legszebbet-legjobbat Sass Sylvia.

Hungaroton, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.