Koncert

Pannon Filharmonikusok

Zene

Két slágerszám között egy kuriózum – ezt a receptet követte Bogányi Tibor együttesének Bécsi sorsok fantázianevű koncertszendvicse, a középpontban Erich Wolfgang Korngold Hegedűversenyével. Korngold igazán a szerencse (valamint egy nagy befolyású bécsi zenekritikus) fia volt, ám a huszadik századi történelem rendszerint még a szerencse fiait is üldözőbe vette: az Anschluss után Korngold Amerikában, közelebbről Hollywoodban talált új otthonra. Hollywoodnak van némi köze az 1947-ben bemutatott Hegedűversenyhez is, hiszen annak főtémái mind felbukkantak már Korngold korábbi amerikai filmzenéiben. E filmzenés jelleget tette ­élményszerűvé a Panon Filharmonikusok játéka. A minden pillanatában hatásos, elsőre töménynek tűnő, ám igazából könnyű fajsúlyú versenymű ravaszkás virtuozitását Benjamin Schmid vitte diadalra: üdítően önreflexív személyisége a játékán is remekül érződött, s ez különösen hiteles pódiumszemélyiségnek mutatta a Korngoldhoz hasonlóan ugyancsak bécsi születésű hegedűst. Ilyesféle póztalan hitelességről Bogányi Tiborról szólván már nemigen beszélhetünk: a III. Leonóra-nyitány vezénylése során bemutatott, a fiatal Latabár Kálmánt idéző táncszáma tán még csupán e sorok íróját zavarta, azonban a Sorsszimfónia zárótételében egy-egy öncélú látványmozdulatával már a saját zenekarát is sikerült zavarba hoznia. Pedig a pécsi szimfonikus együttes jó formát hallatott, s habár a rezes szekció nem minden tagjának volt egyforma szerencséje ezen az estén (s a szimfónia nagy pizzicatoszakasza se bizonyult teljességgel hibátlan összhangúnak), játékuk szerethető és eleven V. szimfóniát hívott életre. S persze Bogányinak is akadt azért imponáló pillanata: amikor egyszerre kollegiális és dévaj gesztust gyakorolva, kölcsöncsellón kísérte a ráadásként Kurt Weill Youkaliját elhegedülő vendégszólistát.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 20.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.