Fesztivál

VI. Kaposfest

  • Rj
  • 2015. szeptember 19.

Zene

Merész, de adekvát felütéssel kezdődött a nemzetközi kamarazenei fesztivál: olyan koncertet valószínűleg csak egy megújuló fesztiválon lehet csinálni, amelynek első fele két, azonos hangnemű (C-dúr) és szerzőjű (Haydn) versenyműből, a második fele pedig csupa virtuóz „ráadás­számból” áll. A két új művészeti vezetőnek, Baráti Kristófnak és Várdai Istvánnak, világhírüktől függetlenül, meg kellett mutatnia, hogy hangszerükön valóban mindent tudnak, másrészt bizalmat kelteni, hogy ilyen kezekből a háromnegyed részt nem helyiekből álló közönség csupa jót fog kapni. Mission accomplie, és különösen Várdai lélegzetelállító teljesítményét a közönség a szokásosnál is tartósabb vastapssal fogadta. A Kokas Katalin által művészileg szilárdan megalapozott fesztivál rokonszenvesen kikerülte a gyors váltás miatti magyarázkodást, a szóbeszédre és a fantáziára bízva, hogy mint minden ilyesmi, bizonyára ez is anyagi és kommunikációs problémákon múlott, és a múlt előtti néhány, megfelelően rövid tiszteletkör után a jelenre koncentrált.
A napi két koncerttel működő fesztivál néhány extrája közül érdemes kiemelni Loch Gergely egy-egy órás, rafináltan felépített, szellemesen informatív, a darabok köré érdekes univerzumot teremtő bevezetőit. Az eseménysorra némiképp rátelepszik az Erkel Ferenc Kamarazenekar kissé masszív jelenléte, csökkentvén a fesztivál kamarazenei jellegét, de egyelőre ez is betudható a gyors szervezés kényszerének, és remélhetőleg a jövőben újra erősödik a kamaraprofil. Addig is hálásak le­hetünk a nyaktörően zsúfolt koncertnaptárral rendelkező Barátinak és Várdainak, hogy nemcsak nevükkel, de jelentős számú fellépésükkel és zenészbarátaikkal továbbviszik a fesztivált, a közönségnek pedig, hogy nem köhögi szét a tételszüneteket, ami a jólneveltségen túl a zene minőségét is jelzi.

Kaposvár, augusztus 13–19.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.