Fesztivál

VI. Kaposfest

  • Rj
  • 2015. szeptember 19.

Zene

Merész, de adekvát felütéssel kezdődött a nemzetközi kamarazenei fesztivál: olyan koncertet valószínűleg csak egy megújuló fesztiválon lehet csinálni, amelynek első fele két, azonos hangnemű (C-dúr) és szerzőjű (Haydn) versenyműből, a második fele pedig csupa virtuóz „ráadás­számból” áll. A két új művészeti vezetőnek, Baráti Kristófnak és Várdai Istvánnak, világhírüktől függetlenül, meg kellett mutatnia, hogy hangszerükön valóban mindent tudnak, másrészt bizalmat kelteni, hogy ilyen kezekből a háromnegyed részt nem helyiekből álló közönség csupa jót fog kapni. Mission accomplie, és különösen Várdai lélegzetelállító teljesítményét a közönség a szokásosnál is tartósabb vastapssal fogadta. A Kokas Katalin által művészileg szilárdan megalapozott fesztivál rokonszenvesen kikerülte a gyors váltás miatti magyarázkodást, a szóbeszédre és a fantáziára bízva, hogy mint minden ilyesmi, bizonyára ez is anyagi és kommunikációs problémákon múlott, és a múlt előtti néhány, megfelelően rövid tiszteletkör után a jelenre koncentrált.
A napi két koncerttel működő fesztivál néhány extrája közül érdemes kiemelni Loch Gergely egy-egy órás, rafináltan felépített, szellemesen informatív, a darabok köré érdekes univerzumot teremtő bevezetőit. Az eseménysorra némiképp rátelepszik az Erkel Ferenc Kamarazenekar kissé masszív jelenléte, csökkentvén a fesztivál kamarazenei jellegét, de egyelőre ez is betudható a gyors szervezés kényszerének, és remélhetőleg a jövőben újra erősödik a kamaraprofil. Addig is hálásak le­hetünk a nyaktörően zsúfolt koncertnaptárral rendelkező Barátinak és Várdainak, hogy nemcsak nevükkel, de jelentős számú fellépésükkel és zenészbarátaikkal továbbviszik a fesztivált, a közönségnek pedig, hogy nem köhögi szét a tételszüneteket, ami a jólneveltségen túl a zene minőségét is jelzi.

Kaposvár, augusztus 13–19.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.