Opera

Szelfi a kereszttel

Gounod: Faust

Zene

Rien, azaz semmi – a nyitányt követően ezzel a szóval indul Gounod Faustja, s benne a címszereplő szólama: egyszerre teremtve találó felütést az életét és munkálkodását eredménytelennek ítélő Faust számára, s bocsátva a mindenkori közönség elé az operatörténet egyik nagy freudi elszólását. Merthogy a slágerszámok sorával ékes, megvesztegetően hatásos és másfél száz éve pazarul népszerű opera maga a frivol túlvállalás: a fausti téma legkevésbé fausti szellemű feldolgozása. Meglehet, épp ezért a legsikeresebb is egyúttal.

Az operaház idei Faust-évadjának minden­esetre méltán része a Gounod-bemutató, s mivel a mű alapesetben vajmi keveset mond el a fausti emberről, ellenben jócskán akad benne ma már komikusan vagy bicskanyitogatóan nyárspolgárinak ható mozzanat – hát radikális rendezést igényel. Az operairodalom megannyi klasszikusával ellentétben ugyanis Gounod Faustja immár nemigen élhet meg ún. konzervatív előadásban, mert a mű sokszor rokonszenves, máskor meg bombasztikus hatásossága mögül hiányzik az a fajta nagyság, amely időtlennek tetsző érvényességgel állítja elénk közös kultúránk valamelyik mítoszát, s vele közös létezésünk valamely félreismerhetetlen alapszituációját.

A Faust jótékony fölpaskolására ezúttal a lengyel Michał Znaniecki vállalkozott, s bár munkáját határozottan vonakodnánk teljes értékű, minden elemében átgondolt rendezői koncepciónak ítélni, azért néhány ötlete és megoldása okvetlenül pontot ért. Így például a második felvonás zeneileg is mélyen őszintétlen, színpadilag pedig rég komolyan vehetetlen részletében, ahol is a sátán meghátrálni kényszerül a keresztként felmutatott kardmarkolat láttán, Znaniecki a mű alapvetően frivol szellemének megfelelő ellenötletet talált. Az alább még bőven méltatandó Bretz Gábor laza klubsátánja az itt kardból és partvisból összehozott kereszt láttán okostelefont ránt elő, s szelfit készít a kereszttel. Az ötlet egyszerre trendi, ön­ironikusan híg – és nyíltszíni tapsot érő.

Kár, hogy a rendezés egésze sem ilyen könnyed, sem ilyen találó nem tud lenni, s bár a helyszínek modernizáltak, azért a maiság sem uralkodó érzése az előadásnak. Pedig látunk diszkót és golf-/krikettklubot, s az előbbi előtt még motozást is végeznek a biztonsági embe­rek, ami csupán azért furcsa, mert a vendégek többsége amúgy kardot visel az oldalán. Egyebekben az előadás mintha megelőző operaházi produkciókból szedné a szignáljait, ami – lengyel rendezőnk lévén – kizárt dolog, s így a jelenség inkább a rendezői operaszínház véges számban cirkuláló ötleteit érzékelteti. Mátrix A Rajna kincséből, vetített portrékavalkád A varázsfuvolából, hullaház A kéjenc útjából, szándékoltan ügyetlen masírozás az Aidából, pomponlányok a Carmenből: szinte teljes a lista, s mintha még Mefisztó bőrkabátjának a párja is rémlenék a Mefistofeléből. Tán csak a Margit és Faust beteljesülő szerelmére ráereszkedő hatalmas kála virágokat nem láthattuk még eleddig Luigi Scoglio díszletéből.

A hosszú s a második-harmadik felvonás csúcspontjait követően zeneileg érezhetően lefelé tartó opera a radikálisan ötletelő rendezés mellett remek előadókat kapott e bemutatóra. Mindenki más előtt dicsérendő Bretz Gábor, aki megvesztegetően elegáns és fölényes Mefisztó. Az énekes már Kovalik Balázs Boito-rendezésének is értékes sátánja volt, ám azóta játékintelligenciája, énekes színészi vonzereje csak tovább fokozódott. Könnyedsége és fanyar humora, valamint magabiztos férfibája tökéletesen kitölti a figurát, hangja pompásan szól, s színészi oldottságával a pesti operaszínpadon azt a teljes értékű színjátszásra képes, bárminő rendezésben önmagát föltaláló operaénekesi generációt és ligát képviseli, amelyhez a nemzetközi szcénában Luca Pisaroni vagy Joyce DiDonato tartozik. Hogy Bretz nem mélybasszusként döngi el szólamát, az maradjon maroknyi fórumozó panasza!

Bretz mellett az est másik győztese a Margit szólamában most debütáló Rost Andrea volt. Takarító-leszedő Margitját példás alázattal játszotta, s szopránja máig oly érintetlenül őrzi lányosságát meg a női sérülékenységről való mindentudását, hogy azzal Rost pillanatnyi megingás nélkül uralhatta szólamát. A darab cím-, de nem főszereplőjét a vendég Dario Schmunk énekelte: a kavatina csúcshangját diadalmasan kitartva, egyébiránt rokonszenves, illúziót nem keltő jelentéktelenségében meghúzódva, ami voltaképpen nem is idegen az opera és az előadás szellemétől. A nyárspolgári vonal főalakja, Valentin szerepében Haja Zsolt kétszeresen is megszenvedte a jelmeztervezői tehetségingadozás mélypontját (jelmez: Ana Ramos Aguayo), ám egyebekben hatásosan zengette a hangját, s a magasságokat is remekül bírta (elvégre volt ő tenor is). Sláger­számát, azaz Valentin imáját ugyancsak sikerrel adta elő, de verista indulatában megszaladva kevés figyelmet szentelt a formálás eleganciájának. A Marton-énekversenyt tavaly megnyerő Vörös Szilvia (Siebel) kulturáltan teljesítette áriáját, és megsínylette nadrágszerepét, míg Wiedemann Bernadett Márta asszony kis szerepében is hozta elementáris humorát.

A produkciónak a lengyel rendező, az argentin tenor és a többiek mellett volt még egy külhoni vendége: a karmester, Maurizio Benini. Személyében a legnemesebb értelemben vett profi operakarmester tette tiszteletét a zenekari árokban. Szakértelme túlzás nélkül csodát tett a zenekarral és részben a kórussal is; a zenekar játéka transzparenssé vált, s egy-egy részlet (mint pl. Faust kavatinájának kísérete) a megejtő szépség ritka élményével ajándékozta meg a hallgatót. Az ötödik felvonás kínosan agonizáló balettjét (koreográfus: Venekei Marianna) is a zenekari játék áradó energiája mentette, megelőlegezve a művet záró – s ezúttal ötletesen elmeotthoni közegbe helyezett – megváltás jelenségét.

Magyar Állami Operaház, május 17.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.