mi a kotta?

Szellemjáték

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/46. hétre

Kevés bizarrabb esetet ismerünk a zenetörténetben Schumann hegedűversenyének újrafelfedezésénél. Főszereplője Arányi Jelly, a magyar származású hegedűs, aki testvéreivel az I. világháború előtt emigrált Nagy-Britanniába, és élete során Bartók és Ravel nagyrabecsülését is kivívta. Egy este titkárával kipróbálták a ouija táblát, amely azt üzente, hogy egy zeneszerző keres hegedűst, és rábízná a hegedűversenye bemutatóját. A komponista nevét világosan kibetűzte: Robert Schumann. Az Arányi nővérek közül Adila volt a legfogékonyabb a spirituális jelenségekre, az ő barátai közé tartozott a svéd diplomata és korábbi külügyminiszter, Erik Palmstierna is, a mániákus spiritiszta, aki komolyan vette az ouija üzenetét: a derék államférfi 1933 augusztusában a berlini Musikhochschule könyvtárában kutatott az elveszett Schumann-versenymű után, mígnem Brahms barátja, Joachim József szelleme azt üzente neki, hogy nézzen szét a Staatsbiblio­thek állományában. A hegedűversenyre végül tényleg Joachim neve alatt talált rá, de akadt még egy probléma. A művet Schumann özvegye, Clara száz évre embargó alá helyezte, mivel attól tartott, túlságosan hatott rá a komponista elhatalmasodó elmebetegsége. Miután nem jutott dűlőre az örökösökkel, Arányi Jelly a kottakiadókkal folytatta a harcot. S ha eddig nem volt elég a fordulatokból, belépett a képbe Joseph Goebbels. A nácik éppen 1935-ben tiltották be Mendelssohn közkedvelt hegedűversenyét, és megörültek az „árja zeneszerző” felbukkant darabjának. A Schott kiadó csakhamar kiadta a darabot, de egy példányt a zsidó-amerikai Yehudi Menuhinnak is küldtek belőle Amerikába. A világpremierre végül Hitler jelenlétében került sor 1937-ben, Menuhin a második, Arányi pedig a harmadik lett a brit bemutatóval.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.