mi a kotta?

Szellemjáték

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/46. hétre

Kevés bizarrabb esetet ismerünk a zenetörténetben Schumann hegedűversenyének újrafelfedezésénél. Főszereplője Arányi Jelly, a magyar származású hegedűs, aki testvéreivel az I. világháború előtt emigrált Nagy-Britanniába, és élete során Bartók és Ravel nagyrabecsülését is kivívta. Egy este titkárával kipróbálták a ouija táblát, amely azt üzente, hogy egy zeneszerző keres hegedűst, és rábízná a hegedűversenye bemutatóját. A komponista nevét világosan kibetűzte: Robert Schumann. Az Arányi nővérek közül Adila volt a legfogékonyabb a spirituális jelenségekre, az ő barátai közé tartozott a svéd diplomata és korábbi külügyminiszter, Erik Palmstierna is, a mániákus spiritiszta, aki komolyan vette az ouija üzenetét: a derék államférfi 1933 augusztusában a berlini Musikhochschule könyvtárában kutatott az elveszett Schumann-versenymű után, mígnem Brahms barátja, Joachim József szelleme azt üzente neki, hogy nézzen szét a Staatsbiblio­thek állományában. A hegedűversenyre végül tényleg Joachim neve alatt talált rá, de akadt még egy probléma. A művet Schumann özvegye, Clara száz évre embargó alá helyezte, mivel attól tartott, túlságosan hatott rá a komponista elhatalmasodó elmebetegsége. Miután nem jutott dűlőre az örökösökkel, Arányi Jelly a kottakiadókkal folytatta a harcot. S ha eddig nem volt elég a fordulatokból, belépett a képbe Joseph Goebbels. A nácik éppen 1935-ben tiltották be Mendelssohn közkedvelt hegedűversenyét, és megörültek az „árja zeneszerző” felbukkant darabjának. A Schott kiadó csakhamar kiadta a darabot, de egy példányt a zsidó-amerikai Yehudi Menuhinnak is küldtek belőle Amerikába. A világpremierre végül Hitler jelenlétében került sor 1937-ben, Menuhin a második, Arányi pedig a harmadik lett a brit bemutatóval.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.