Szenteskedés nélkül - Normantas Paulius: Szabad Szél Keleten (kiállítás)

  • - kyt -
  • 2007. november 15.

Zene

Van a fotókiállítás belső termében, annak is a belső sarkában egy képernyő: Normantas Paulius valami félkopár természeti környezetben félkopár válaszokat ad mindenféle kérdésekre.

Van a fotókiállítás belső termében, annak is a belső sarkában egy képernyő: Normantas Paulius valami félkopár természeti környezetben félkopár válaszokat ad mindenféle kérdésekre. Szűkszavú, megrágott mondatok, nem tűnik úgy, hogy kenyere volna a szó, az arca nem rezzen, a hangja egykedvű. Mintha - érthető - restellné kicsit, hogy nagy, mély dolgokat illene mondania. Amúgy meglehetősen jól beszél magyarul - férjnek jött ide, Nyíregyházára az akkor még szovjet Litvániából, 1983-ban. Érdekes lehet az élettörténete, közgazdász diplomával volt favágó, halász, keresztül-kasul vándorolta a Szovjetuniót, aztán távol-keleti expedíciókat szervezett, bejárta a Himaláját - de nem biztos, hogy végső soron többet tudna vagy akarna mondani, mint a képei. Írt mesekönyvet tibeti gyerekeknek, kelet-ázsiai múzeumot szervezett a litván fővárosban - nagyrész azokból a tárgyakból, amelyeket ő maga hozott haza hosszú útjairól, Pakisztánból, Kínából, Laoszból, Bhutánból, hogy csak a kevésbé megszokott turisztikai célpontokat említsük. Vietnamban megtalálta azt az idős embert, aki annak idején elhelyezte a Robert Capa életét kioltó aknát - olvasom. Megjelent vagy tíz fotóalbuma - Budapesten, Vilnában, Helsinkiben, kiállításai számosak, tavaly pedig elnyerte a Magyar Fotográfiai Nagydíjat. A mostani kiállítást ebből az alkalomból rendezték.

Szubjektív és határozott karakterű tárlatot látunk: minden magyarázat nélkül sugárzik a képekből az a befelé forduló vallási áhítat, amelyet szinte közhelyesen szokás emlegetni a buddhizmussal kapcsolatban. Nagyon úgy tűnik, hogy Paulius igazi, mély hívővé vált a vándorlásai során. A nem hívőt ez egyfajta értetlenséggel, idegenkedéssel tölti el, amely azonban ebben az esetben nem fordul át feszengésbe, pedig maga a helyszínválasztás is, ha úgy tetszik, igencsak kényes. Hiszen Nepálban, Tibetben fényképezni hovatovább megszokott mozzanata a fotográfusi vándoréveknek, és a természet nagyvonalúsága, továbbá a cserzett arcú helyi erők egyszerűsége előtt fejet hajtani minden bizonnyal elkerülhetetlen, szükségszerű élmény és tapasztalat. Paulius azonban érezhetően rég túl van a beavatódás eme első szintjén, egyébként meg minden magakelletésen, és a képeiből valóban valami megtalált, mély belső szabadság üdítő szele árad (bár ez sem indokolja a szél nagybetűjét a címben). Valami megfoghatatlan, átszellőzött könnyűség a fényekben, az imafüzért, a málát tartó ujjakon, egy megkopott kövesúton, imára hajló nyakszirten, az esti imája után egy széken, felhúzott térdekkel pihenő szerzetes csupasz lábfején. Ez az áttetsző, lebegő tisztaság adja a mélységét a kevésbé szokatlan tartalmaknak: különféle épületeknek, kegytárgyaknak is. A házi sörtől erősen megvidámodott nepáli asszonyok képe pedig megnyugtatóan jelzi, hogy mindez nem fordul elborult szenteskedésbe.

Mai Manó Ház, Bp. VI., Nagymező u. 20., nyitva december 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."