Szenteskedés nélkül - Normantas Paulius: Szabad Szél Keleten (kiállítás)

  • - kyt -
  • 2007. november 15.

Zene

Van a fotókiállítás belső termében, annak is a belső sarkában egy képernyő: Normantas Paulius valami félkopár természeti környezetben félkopár válaszokat ad mindenféle kérdésekre.

Van a fotókiállítás belső termében, annak is a belső sarkában egy képernyő: Normantas Paulius valami félkopár természeti környezetben félkopár válaszokat ad mindenféle kérdésekre. Szűkszavú, megrágott mondatok, nem tűnik úgy, hogy kenyere volna a szó, az arca nem rezzen, a hangja egykedvű. Mintha - érthető - restellné kicsit, hogy nagy, mély dolgokat illene mondania. Amúgy meglehetősen jól beszél magyarul - férjnek jött ide, Nyíregyházára az akkor még szovjet Litvániából, 1983-ban. Érdekes lehet az élettörténete, közgazdász diplomával volt favágó, halász, keresztül-kasul vándorolta a Szovjetuniót, aztán távol-keleti expedíciókat szervezett, bejárta a Himaláját - de nem biztos, hogy végső soron többet tudna vagy akarna mondani, mint a képei. Írt mesekönyvet tibeti gyerekeknek, kelet-ázsiai múzeumot szervezett a litván fővárosban - nagyrész azokból a tárgyakból, amelyeket ő maga hozott haza hosszú útjairól, Pakisztánból, Kínából, Laoszból, Bhutánból, hogy csak a kevésbé megszokott turisztikai célpontokat említsük. Vietnamban megtalálta azt az idős embert, aki annak idején elhelyezte a Robert Capa életét kioltó aknát - olvasom. Megjelent vagy tíz fotóalbuma - Budapesten, Vilnában, Helsinkiben, kiállításai számosak, tavaly pedig elnyerte a Magyar Fotográfiai Nagydíjat. A mostani kiállítást ebből az alkalomból rendezték.

Szubjektív és határozott karakterű tárlatot látunk: minden magyarázat nélkül sugárzik a képekből az a befelé forduló vallási áhítat, amelyet szinte közhelyesen szokás emlegetni a buddhizmussal kapcsolatban. Nagyon úgy tűnik, hogy Paulius igazi, mély hívővé vált a vándorlásai során. A nem hívőt ez egyfajta értetlenséggel, idegenkedéssel tölti el, amely azonban ebben az esetben nem fordul át feszengésbe, pedig maga a helyszínválasztás is, ha úgy tetszik, igencsak kényes. Hiszen Nepálban, Tibetben fényképezni hovatovább megszokott mozzanata a fotográfusi vándoréveknek, és a természet nagyvonalúsága, továbbá a cserzett arcú helyi erők egyszerűsége előtt fejet hajtani minden bizonnyal elkerülhetetlen, szükségszerű élmény és tapasztalat. Paulius azonban érezhetően rég túl van a beavatódás eme első szintjén, egyébként meg minden magakelletésen, és a képeiből valóban valami megtalált, mély belső szabadság üdítő szele árad (bár ez sem indokolja a szél nagybetűjét a címben). Valami megfoghatatlan, átszellőzött könnyűség a fényekben, az imafüzért, a málát tartó ujjakon, egy megkopott kövesúton, imára hajló nyakszirten, az esti imája után egy széken, felhúzott térdekkel pihenő szerzetes csupasz lábfején. Ez az áttetsző, lebegő tisztaság adja a mélységét a kevésbé szokatlan tartalmaknak: különféle épületeknek, kegytárgyaknak is. A házi sörtől erősen megvidámodott nepáli asszonyok képe pedig megnyugtatóan jelzi, hogy mindez nem fordul elborult szenteskedésbe.

Mai Manó Ház, Bp. VI., Nagymező u. 20., nyitva december 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?