mi a kotta?

Szereti Ön Brahmsot?

  • mi a kotta
  • 2012. február 5.

Zene

"Szerzeményei, melyek csak gondos tanulmány és figyelmes, többszöri hallás után tárják fel szépségüket, folyton nagyobb közönséget hódítanak; - de népszerűvé még nem igen tudott válni, nálunk sem. Művészete sokkal komolyabb és komplikáltabb, hogysem rohamos hódításra képes lenne. Műveit mély érzelem jellemzi, de erős reflexió is, mely többnyire útjába áll a hatás közvetlenségének; nem a kecs, hanem inkább a nagyság, nem a mosoly, hanem inkább a zenei filozofálás az ő sajátja. A 'modern Bach' miként Brahmsot a szigorú klasszikai formák művelésének alaposságáért - mellyel gyakran a mesterkéltségbe is átcsap - nevezni szokták, a mai hangversenyen teljes nagyságában tűnt fel." 1881. november 9-e, azaz Johannes Brahms B-dúr zongoraversenyének ősbemutatója, méghozzá pesti ősbemutatója után írt ekképpen a fővárosi szaksajtó a versenymű szólistájaként is fellépő komponista művészetéről - tárgyszerű elismeréssel és gondosan kimért lelkesedéssel. A 130 esztendővel ezelőtti este szimfonikus együttese az Erkel Sándor (és Brahms) vezénylete alatt muzsikáló Filharmóniai Társaság Zenekara volt, s éppenséggel ők lesznek e mű előadói most vasárnap este is (operaház, január 8., fél nyolc). A zongoraverseny szólistája ezúttal a nemzetközi sztárpianisták muszklimiskája, az érzékeny keblű izomkolosszus, Tzimon Barto lesz, míg a karmesteri pálcát a nagyszerű és mindenkor felvillanyozó Christoph Eschenbach ragadja magához. Kettejük szoros s a pesti koncertélmény számára oly előnyösnek ígérkező művészbarátságát nem csupán közös fellépéseik negyedszázados sora jelzi, hanem mondjuk az is, hogy az irodalmárként is tevékenykedő Barto német fordítója ugyancsak a kiváló Eschenbach mester.

A Filharmóniai Társaság bérleti koncertjének két vendégfellépőjét persze okosabb lenne tán feltételes módban kommendálni, hiszen legutóbbi ajánlónk is lyukra futott, amidőn a zenekar előző hangversenyeinek dirigense gyanánt Rafael Frühbeck de Burgost hirdette, csak utóbb szembesülve a karmester- és programcsere tényével. Mely programcserének amúgy az idén évfordulós Debussy is kárvallottjává vált, ám ezen a héten már érkezik is a hamari jóvátétel: Halmai Katalin és Balog József márványtermi koncertje révén (január 12., hat óra). Ezen a zongora- és dalesten Debussy, aki úgy lehet, a fenti címben foglalt kérdésre hangos nemmel válaszolt volna, Ravellel osztozik majd a közfigyelemben, aki egyébiránt ugyancsak kihullott az emlegetett decemberi programból.

Vélelmezhetően Richard Wagner sem felelt volna egyértelműen lelkes igennel a Francoise Sagantól kikölcsönzött kérdésre; a legfőként önmagát csodáló zseni Tannhäuser nyitánya csütörtökön a Nemzeti Filharmonikus Zenekar műsorát indítja majd (Nemzeti Hangversenyterem, január 12., fél nyolc). E koncert legérdekesebb számának előzetesen Sosztakovics I. (c-moll) zongoraversenye tetszik: Olga Kern zongora- és Tóth László trombitaszólójával, lévén ez az 1933-ból való versenymű jószerint kettősversenynek is beillik. A kiváló magyar trombitástól ilyesformán virtuóz teljesítményt várhatunk, s ennek bizakodó kinyilvánításával mi akár takarodót is fújhatunk erre a hétre.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."