Szétesett, felfokozott - Portishead: Third (Lemez )

  • Hó Márton
  • 2008. május 15.

Zene

Ha egyetlen zenekarral kellene definiálni a befordulást, a szorongást és a klausztrofóbiát, egyértelműen a Portishead lenne az ideális választás: a Beth Gibbons, Geoff Barrow és Adrian Utley alkotta, Bristol környéki tengerparti városból (Portisheadből) indult társulat sötét tónusú, nyomasztó, lebegős muzsikája egyszerűen lenyűgöző és hátborzongató. Sokan még ma is a triphop teremtőinek tartják őket, pedig az 1994-es, zseniális alapműnek számító Dummy inkább új irányt mutatott a brit szaksajtó által elkeresztelt zenei irányzatnak.

Ha egyetlen zenekarral kellene definiálni a befordulást, a szorongást és a klausztrofóbiát, egyértelműen a Portishead lenne az ideális választás: a Beth Gibbons, Geoff Barrow és Adrian Utley alkotta, Bristol környéki tengerparti városból (Portisheadből) indult társulat sötét tónusú, nyomasztó, lebegős muzsikája egyszerűen lenyűgöző és hátborzongató. Sokan még ma is a triphop teremtőinek tartják őket, pedig az 1994-es, zseniális alapműnek számító Dummy inkább új irányt mutatott a brit szaksajtó által elkeresztelt zenei irányzatnak. A Portishead nem követte a nyugat-angliai pályatársakat: nem orientálódott az elektronikus tánczene felé, mint a Massive Attack, és nem kötődött annyira a hiphophoz, mint Tricky, hanem leereszkedett és bezárkózott saját zenei barlangjába, amelyben finoman vagy éppen nyugtalanító módon fért meg egymás mellett a füstös dzsessz, a csapongó breakbeat, a melankolikus pop és a filmzenei utalások. A tizenegy évvel ezelőtt megjelent folytatás (Portishead) bizonyos értelemben folytatta, vagy inkább tovább szélesítette ezt a baljós, sötét hangulatú ösvényt.

Bő évtizedes hiátus után jelent meg a harmadik Portishead. Nem könnyű befogadni ezt a 11 dalt, de tudatmódosító hatása és magával ragadó hangulata miatt erősen ajánlott sok időt szánni erre az egyszerre egységes és szétesett, felfokozott és leszedált remekműre. A Dummyra jellemző koszos, szemcsés bakelithangzás itt is jelen van, és bár nincsenek annyira "slágeres" darabok, mint a korábbi két lemezen, a dalszerzői zsenialitás most is érvényesül: a Silence, a Hunter, a Nylon Smile, a Plastic és a Small a legszebben sikerült, súlyosan kibukott mestermunkák, amelyek közé néhány optimistább, kedvesebb tétel keveredik (a másfél perces, mandolinos Deep Water vagy a már-már szokatlanul vidám The Rip). Ezek kivételével minden dalban folyamatosan fokozódik a feszültség: egyre vészjóslóbb a levegő a magasban, majd hirtelen, még a robbanás előtt egyszer csak visszazuhanunk a földre. A legszebb pillanatok azonban az érthetetlennek tűnő lezárások: az egyedi, géppuskaropogásra emlékeztető ritmusra épülő szürreália (Machine Gun) végén egyszer csak feltűnik egy masszív szintitéma, mint ahogy a záró Threads végén is váratlanul, hajókürtszerűen bedörren még a gitár - őrület, amiben nincs semmilyen rendszer. Részemről alighanem "év lemeze".

Universal, 2008

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.