Sziget retró – Ilyen volt az első fesztivál

  • narancs.hu
  • 2014. augusztus 14.

Zene

Mindenki tudja vagy tudni véli, milyen most a Sziget, még az is, aki soha nem járt ott. De arra ki emlékszik, milyen volt 1993-ban az első Diáksziget? 69 forintos sör, liftajtónyi hippik, bájos káosz. Winkler Róbert és Para-Kovács Imre írásai a régi Narancsból.

Utoljára Napóleon oroszországi hadjárata volt hasonló volumenű vállalkozás, mint a Diáksziget fedőnevű monstre rendezvénysorozat. Nagy létszám, bravúrosan megoldott hadtáp, és állandó, elkeseredett küzdelem az őslakókkal.

Déri Miklós fotója ez is

Déri Miklós fotója ez is

 

Lapzártáig nem sikerült megfúrni az éjszakai koncerteket, melyek szélcsendes időben, tiszta nyári éjszakán az ablakba kiülve tényleg hallhatók a Duna túlpartján. De a szigetlakók ezzel nemigen foglalkoznak, ők azért jöttek, hogy jól érezzék magukat, amiben igazuk is van. A Szigeten talán lődörögni a legjobb. A rengeteg, párhuzamosan futó rendezvényben estére mindig összejön annyi csúszás, hogy az előre kiadott műsorrendnek nem sok hasznát veszi az ember, elég annyi, hogy egy holland és egy amerikai zenekar egyszerre mondja le a fellépést vagy kér időpont-átütemezést; máris ad hoc jellegűvé válnak a koncertek. Szóval a Szigeten ődöngeni a legjobb, mert ha nem tetszik a nagyszínpad műsora, átmehetsz a videósátorba, ahol napi tizenkét órán át mennek azok a filmek, amiket illett volna már eddig is megnézned. Ha úgy döntesz, hogy inkább jövőre pótolod filmművészeti hiányodat, tovább baktatsz a sötétben (csak a fontosabb helyek vannak kivilágítva). Jobbról a kakukktojásnak tűnő Eötvös-cirkusz sátrába botlasz, mely „a látszat csal” című program keretében színházi produkcióknak ad porondot. Ha nem tetszik az előadás, két lépés a kertmozi, ahol olyan filmek mennek, amiket már láttál, de mindig szerettél volna újra megnézni. Továbbhaladván, a sátortábor mellett a spontán show válik uralkodóvá; első éjjel például egy liftajtó méretű őshippi szedte Tinódi Lantos-formába keserveit, sajátos pentatóniában kántálva állandó harcát a világgal. Először morogtak a kempingezők, de néhány perc múlva a dalba rejtett viccek és egyéb aforizmák hatására már inkább folytott röhögés hallatszott a sátrakból, és persze itt amúgy sem kell korán kelni.

Az ődöngés legészakibb pontja a kisszínpad, ahol hasonlóan vegyes stílusú csapatok játszanak, mint a nagyon. Ennek az az előnye, hogy ha az északi irányú kóválygás alatt semmi kedvedre valót nem találtál, vissza, délre vagy eszel valamit, vagy mire visszaérsz a nagyszínpadhoz, nagy a valószínűsége, hogy ott olyasvalaki játszik, akit szeretsz. A zenekarok átlagos műsora (40-50 perc) épp egy laza körsétányi idő. Addigra kapsz eleget az eklektikából. A nagyszínpad előtt néhány eltévedt kiskorú skinhead egy amerikai wave-csapatot éltet, tőlük nem egészen száz méterre kannás-kanalas-gitáros romák nyomják az autentikusat, a vacsorázók nagy örömére. És itt még Vásárhelyi Tanár úr sem cseszegeti Antal Imrét, Róka komával kezében. A feeling hatalmas, a kb. tízezer ember már nem is bánja annyira, hogy Woodstockot kihagyta. A Diáksziget átment élőlénybe. Mozgása még kissé darabos, inkább a Gólem, mint Ónodi Henrietta, de reméljük, jövőre ismét életre kelti a prágai diaszpóra.

- winkler -

De szépek voltunk régen, óh!

De szépek voltunk régen, óh!

 

 

A Diáksziget lakói vidáman tengetik napjaikat, hallgatják a zenét, néznek a moziban, mint a moziban és isszák a 69 forintos csapolt sört vagy a méregdrága feleseket, fröccsözésre nincs lehetőségük, mivel bort nem lehet vásárolni a szigeten. Élelmes vállalkozók ezt az apró hiányosságot kihasználva a híd előtt árulják ihatatlan lőréjüket, hogy aztán odabenn csak szódát kelljen vásárolni hozzá.

Mikor eljutunk a nagyszínpadhoz éppen Kulcsár Szabolcs kezeli az önfényező pisztolyt és rekedten jelenti be a következő zenei csemegéket. A hangulat emlékeztet a nyolcvanas évek nagy rockfesztiváljaira, a nép pajkos elegy, istentudjahonnan előkerült csövesek, bölcsészkommandók, rockerek, egyebek.

A naplemente hideget hoz, reflektorok gyulladnak ki, bőségesen hagyva azonban elvonulásra alkalmas sötét zugokat. Itt van mindenki, aki számít, ellentétben Vúdsztokkal, ahol biztos nem lehetett volna találkozni Király Tamással vagy bazooka joe-val. Ha már itt tartunk, feltétlenül meg kell jegyeznem, hogy a Diákszigeten a flipperek elnyelik a húszast, aztán csesznek játékot adni.

Mindig arra vágytunk, hogy hatalmas terünk legyen kiélni magunkat, ám most, midőn ez megvalósult, csak azt bátorkodom felvetni, nyafka urbánita lelkünknek-testünknek túl nagy a távolság a két színpad, meg miegymás között. Gyalogol a magyar, nyeli a port, amit felver, aztán dohog, hogy milyen messzi a kondomközpont, addigra már le is lohad a lelkesedése, megnézi inkább a Republicot, vagy korcsolyázik egyet a piros pálmafákkal körbevett műtavon.

Aki nem kívánkozik ki sátrából, csak bekapcsolja rádióját, az FM 95-re tekeri és máris bekapcsolódhat az eseményekbe, mivel a szigetnek saját adója van, ahol vagy az események élő közvetítése folyik, vagy a Diáksziget indulója dübörög. Mindenesetre – eltekintve a teljesen hülyéktől – gyakoribb a személyes részvétel a rendezvényeken.

A Diáksziget valószínűleg beváltja a hozzáfűzött reményeket – eltekintve az anyagiaktól –, és bevonul a rocktörténelembe, mint a legnagyobb alapterületű fesztivál.

Kovács Imre

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.