Fesztiválbarát gépezet – A Queens Of The Stone Age koncertje

  • Vincze Ádám
  • 2014. augusztus 13.

Zene

A dalválasztásra nem panaszkodhatunk, mégsem volt felhőtlen az örömünk a Sziget talán legjobban várt koncertjén. Kritika.

A Queens Of The Stone Age tavalyi és idei magyarországi fellépése ismét egy újabb igazolása annak a huszonéves sztereotípiának, miszerint a Sziget Iroda csak olyan világsztárokat képes a fesztiváljaira szervezni, akik már jó nyolc-tíz évvel túl vannak a pályafutásuk csúcsán, de akkor viszont zsinórban, egymás után több évben is megkapjuk őket. A QOTSA tökéletesen beleillik ebbe a sorba: hiszen tetszik, nem tetszik, de a zenekar igazán nagyot és alapvetőt az első három lemezével alkotott, és ugyan a Lullabies To Paralyze mélyrepülésén kívül igazán gyenge lemezt nem tudtak csinálni, de sem a 2007-es Era Vulgaris, sem a tavaly megjelent, a maga depressziós-melankolikus hangulatával amúgy egészen használható ...Like Clockwork nem ér sem a kettes Rated R, sem a hármas Songs For The Deaf nyomába.

false

 

Fotó: Hernáth Csaba

A még mindig folyamatosan gyűrűző stonertrendet úgyszólván elindító Kyuss egykori gitáros-agytrösztje, az itt énekesként is fungáló Josh Homme által vezetett Queens Of The Stone Age az évek során rutinos fesztiválgépezetté érett, ami nagyjából annyit jelent, hogy különösebb meglepetés nélkül, kellően széles merítésű setlistet összeállítva, meggyőzően tudnak játszani még egy Sziget-nagyszínpadon is, ugyanakkor komolyabb meglepetéseket nem érdemes tőlük várni. A drámaian rosszul szóló Nagyszínpad ugyan jócskán elvett a Kölyökidő egykori főszereplőjére, egy nagyra nőtt Kovács Robira emlékeztető langaléta, gyufafejű Homme-ék koncertjének az erejéből, de a dalválasztásban nem volt hiba: a No One Knows és a First It Giveth rögtön az elején, a legnagyobb nyári partisláger, az emblematikus refrénű Feel Good Hit Of The Summer pedig úgy a műsor közepe-vége felé került elő, és még ezt is meg tudták fejelni egy olyan zárással, amiben a Go With The Flow és a Songs For The Deaf adta meg kíméletet nem ismerve a csapásirányt.

false

 

Fotó: Hernáth Csaba

Ugyan a rendkívül látványosan, erőből doboló mexiókói-amerikai öreg róka, Joey Castillo már nem tagja a csapatnak, de a Mars Voltából érkezett utódjára, Jon Theodore-ra sem lehetett panasz, ahogy az igazán lelkesen játszó basszusgitárosra, Michael Shumanre sem, aki ugyan még mindig nagyon messze áll a Nick Oliveri-féle őrülettől, de kiválóan illik ebbe a korai időkhöz képest kicsit megszelídített, fesztiválbarátabbra vett zenekarba. Egy QOTSA-koncert persze igazából egy kisebb helyen lenne az igazi, de ettől, és a nyavalyás hangzástól eltekintve Homme-ék nem okoztak csalódást: még azt a pár mellényúlást, amit sikerült produkálniuk, is képesek voltak elegánsan kezelni.

false

 

Fotó: Hernáth Csaba

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.