Sziget - Csak a krém - Manic Street Preachers

  • - greff -
  • 2011. augusztus 18.

Zene

A Manics zenéjében grammnyi sincs, abban a helyzetben viszont jócskán van irónia, hogy éppen ez a nagyszámú kulturális és politikai utalásai miatt már-már túlságosan is komolynak és józannak tartott walesi zenekar az egyik, amelyik jelenleg valóban nagy tömegek előtt képes ápolni az erőteljes és egyértelmű gitárakkordokra, fütyülhető szólókra és mindenekfelett szívszorító, himnikus refrénekre épülő stadionrock-hagyományt, amelyhez általában a hedonizmus fogalmát szokás bilincselni.

A Manics zenéjében grammnyi sincs, abban a helyzetben viszont jócskán van irónia, hogy éppen ez a nagyszámú kulturális és politikai utalásai miatt már-már túlságosan is komolynak és józannak tartott walesi zenekar az egyik, amelyik jelenleg valóban nagy tömegek előtt képes ápolni az erőteljes és egyértelmű gitárakkordokra, fütyülhető szólókra és mindenekfelett szívszorító, himnikus refrénekre épülő stadionrock-hagyományt, amelyhez általában a hedonizmus fogalmát szokás bilincselni. Bárhogyan is, a zenekar magyarországi bemutatkozása után két évvel ismét bizonyította, hogy náluk valóban a legjobb kezekben van ez a brit és az amerikai hard rock (meg persze a glam és a punk) számos pontját mozgásban tartó örökség.

Abban a nyolcórás műsorsávban, ahol a Nagyszínpadra lépő zenekarok feladata a sok-sok ezer fesztiválozó szórakoztatása uszkve hetvenöt percen át, a Manics a maga tíz lemezével hatalmas király tudott lenni, hiszen megtehette, hogy az elejétől a végéig kizárólag slágereket húzzon elő az életművéből. Külön jó pont volt, hogy a szimpla nosztalgiatripek mellékíze sem savanyította meg az élményt, hiszen ez a zenekar az elmúlt négy évben három erős (és kereskedelmileg is sikeres) lemezt adott ki, és az ezekről a műsorba emelt dalok (a Some Kind Of Nothingness, az Autumnsong és a többi) problémátlanul illeszkedtek a tizenöt-húsz éves klasszikusok közé. Mert persze bőkezűen adagolták a jó fajta régiségeket is: az 1992-es Generation Terroristsről egyenesen három szám is előkerült, köztük a nagyvonalúan már a koncert legelején (ráadásul a zenekar közelmúltjának legnagyobb slágere, a Your Love Alone... szomszédságában) eljátszott, örökérvényű Motorcycle Emptiness - de a vége felé a 91-ben kislemezen kiadott Motown Junknak is nagyon lehetett örülni.

A Manics ahogyan a dalszerzésben, úgy a színpadon is két főalakról szól, de a mindvégig teli szívből, hiba nélkül éneklő és magával ragadóan gitározó James Bradfield, valamint az ezúttal a basszusgitárját matrózruha helyett visszafogott fekete zakóban, de azért vastagon kimázolva pengető Nicky Wire mögött dolgozó három arctalanabb zenész is rengeteget hozzátett a minden szempontból príma hangzáshoz. A végig remekül vokálozó billentyűs, Sean Read teljesítményét külön is érdemes kiemelni, hiszen neki az elsődleges feladata mellett csörgőzésre és kolompozásra is maradt energiája, az Ocean Sprayben pedig még egy hangulatos trombitaszólót is odakanyarított a dal közepére.

Alig volt duma, nem voltak üresjáratok - és szerencsére direktebb üzenetnek is csak a legvégére illesztett, címében eredetileg a spanyol polgárháborúra utaló, de a brit zavargások miatt most értelemszerűen újabb jelentésárnyalatokkal gazdagodott If You Tolerate This Your Children Will Be Next számított. Fanyalogni óriási móka, de itt nem volt mibe belekötni.

Pop-Rock Nagyszínpad, augusztus 14. Interjúnk a Manic Street Preachersszel a jövő heti számban lesz olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.