sziget - La Roux

  • - minek -
  • 2011. augusztus 18.

Zene

A La Roux fellépésén többen vannak, mint az előző napi frenetikus Pulp-koncerten - de azért bízvást mozoghatunk akár az első sorokban is a vaddisznólkodástól magát tökéletesen megtartóztató, decens közönségben. Alighanem kicsit morbid döntés egy bájos szintipop-formációt a délután közepére rakni, de a dolog végül működik, ami akár a programszerkesztők döntését is igazolhatná (azt meg már sohasem tudjuk meg, hányan jöttek volna, ha Vöröséké az éjszaka...).

A La Roux fellépésén többen vannak, mint az elõzõ napi frenetikus Pulp-koncerten - de azért bízvást mozoghatunk akár az elsõ sorokban is a vaddisznólkodástól magát tökéletesen megtartóztató, decens közönségben. Alighanem kicsit morbid döntés egy bájos szintipop-formációt a délután közepére rakni, de a dolog végül mûködik, ami akár a programszerkesztõk döntését is igazolhatná (azt meg már sohasem tudjuk meg, hányan jöttek volna, ha Vöröséké az éjszaka...).

A La Roux mindenekelõtt Elly Jackson, róla is szól a délután: Ben Langmaid, a szerzõtárs el se jött. Helyette a színpadon három zenész, egy dobos és két billentyûs áll - utóbbiak közül az egyik néha még basszusgitárt is ragad: teljesen ortodox 82-es hangzás és felállás ez, de azért annyira mégsem retró a dolog, hogy ne tudnánk, éppen térdig járunk a jelenben. Elly többnyire napszemüvegben és kardokat mintázó sújtással kivert mellénykében parádézik, mely a prímás- és a huszárhagyományok szerencsés, kreatív ötvözése. A Quicksanddel kezdi a programot, majd jönnek sorra az albumslágerek, mint a Fascination vagy az I'm Not Your Toy - a meglepetésszámot, a Stones-féle Under My Thumb szintipopverzióját is elsütötték már a japán albumkiadás bónusz CD-jén. A szintipopcsászárok és -királynõk munkásságának beható ismerete mindazonáltal elérte célját: a La Roux-slágereket élõben is megéri meghallgatni - pláne, ha egy ilyen virgonc, életvidám teremtés tolmácsolja õket. Manapság már õk az új Yazoo és Heaven 17, Elly fejhangú vinnyogásának pedig nincs párja a szakmában.

A végén még jöhet az In For The Kill, majd a másik saját megasláger, a Bulletproof, az eredetihez képest még grúvosabb, seggrázósabb verzióban. Elly pedig kedvesen mosolyog, határozottan jól érzi magát, és mindeközben fél kézzel is eladja a produkciót, még ha idõben mérve (s ez nem az õ hibája!) alig hoszszabb is a szeánsz, mint egy aznap esti harmadik hakni egy vidéki diszkóban, valahol az országút mellett.

Nagyszínpad, augusztus 11.

****

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.