Sziget - Nem öregszik, nem korrodál - Iron Maiden

  • - greff -
  • 2008. augusztus 21.

Zene

Társadalomtudósoknak való feladat volna felgöngyölíteni, hogy vajon mi is lehet a valódi oka annak, hogy 2008-ban, írd és mondd, negyvenezer ember zsúfolódott össze az Iron Maiden miatt a Sziget nulladik napján a Nagyszínpad előtt - és ez az egészen elképesztő lelkesedés persze nem csupán magyar jelenség, a Somewhere Back In Time turné az egész világon a szigeteshez hasonló, brutális nézőszámokkal zajlik idén február óta. És szó sem volt arról, hogy szimpla hetijegyes bámészkodók töltötték volna meg a teret: a HÉV-megállótól a sziget gyomráig körülbelül minden második ember Maiden-pólóban feszített, a Number Of The Beast refrénjét pedig mellettünk, azaz bőven a keverőpult mögötti sávban is (odáig voltunk csak képesek előrefurakodni húsz perccel a kezdés előtt a párolgó tömegben) lelkesen üvöltözte minden kedves fahangú nézőpéldány.

Társadalomtudósoknak való feladat volna felgöngyölíteni, hogy vajon mi is lehet a valódi oka annak, hogy 2008-ban, írd és mondd, negyvenezer ember zsúfolódott össze az Iron Maiden miatt a Sziget nulladik napján a Nagyszínpad előtt - és ez az egészen elképesztő lelkesedés persze nem csupán magyar jelenség, a Somewhere Back In Time turné az egész világon a szigeteshez hasonló, brutális nézőszámokkal zajlik idén február óta. És szó sem volt arról, hogy szimpla hetijegyes bámészkodók töltötték volna meg a teret: a HÉV-megállótól a sziget gyomráig körülbelül minden második ember Maiden-pólóban feszített, a Number Of The Beast refrénjét pedig mellettünk, azaz bőven a keverőpult mögötti sávban is (odáig voltunk csak képesek előrefurakodni húsz perccel a kezdés előtt a párolgó tömegben) lelkesen üvöltözte minden kedves fahangú nézőpéldány. A nosztalgiázó negyvenesek kézenfekvő teóriáját azonnal elvethettük, mert tinédzserből vagy huszonévesből egyértelműen többet lehetett látni kedd este.

A Maiden persze mindig is népszerű zenekar volt, jelenleg pedig a nyolcvanas évekbeli hőskorszakot felölelő programmal turnéznak: úgyszólván biztosra lehetett menni. Ráadásul, míg a borongós kilencvenes években a Black Sabbath volt a legtöbbet hivatkozott klasszikus metálzenekar, mára (a metalcore-divathullám és a tradicionális heavy metal visszatérése miatt) ismét az Iron Maiden a heavy metal zenekar. Mindez indokolna is kábé tizenöt-húszezer embert, a többiről a megfejtést a szerkesztőség címére várjuk.

A koncert a kivetítőkön villogó kedélyes életképekkel indult, rajongók rajonganak, Bruce Dickinson énekes/pilóta a zenekar magángépét vezeti (sajnos vívás közben nem mutatták, pedig a jeles metálhérosz állítólag számos alkalommal edzett már Csepelen is), majd második világháborús archív felvételek alatt Churchill beszél, és már bele is vágtak az Aces High-ba. Pár perc alatt kiderült, hogy az Iron Maiden ma is hibátlan koncertzenekar, az ötvenes zenészek nem csupán nagynevű kortársaikat erősen megszégyenítő lendülettel, az óriási színpadon állandóan ide-oda szaladgálva játszottak megállás nélkül két órán át, hanem feszesen, precízen és érzéssel is. Egy rockzenekar energiájának mindig a dobos a kulcsa, és a Maidennek szerencséje van, mert rettenetes biciklisnadrágjában Nicko McBrain fáradhatatlanul és bármiféle ingadozás nélkül csépelte végig a programot (mellesleg az övé a rocktörténet legdurvább orrformája: egy roppant széles és legalább ennyire lapos szaglószervet képzeljenek el, afféle horizontális Cyrano-parafrázist). A zenekar immár évek óta három szólógitárral játszik, aminek túl sok értelmét nem láttuk, pláne, hogy Janick Gers sokszor inkább gitárjának levegőbe hajításával szórakoztatta a közönséget rendes játék helyett (miközben a Murray-Smith duó lelkiismeretesen alapozott), ugyanakkor a többiekénél koszosabb, rakendrollosabb gitárszólói végül is jót tettek az összképnek. Egyedül Bruce Dickinson nem teljesített száz százalékon: noha minden hangot magabiztosan és pontosan énekelt ki, érezni lehetett, hogy (feltesszük, a hosszadalmas turné miatt) sokszor szándékosan visszafogja magát; különösen a legendás magasaival bánt ezúttal óvatosan.

Ami a koncert hangzását illeti, az valami egészen rémes volt: Steve Harris emblematikusan csattogó basszusgitárját leszámítva minden hangszer legalább három fokkal halkabban szólt a kelleténél, a hangkép maszatos volt és össze-vissza módosult, így aztán várakozásainkkal ellentétben nem a roppant slágeres refrénnel bíró, tempósabb és sűrűbb 2 Minutes To Midnight vagy a Wasted Years hozták a legjobb pillanatokat, hanem a maga tizenhárom percével és témahalmozásával amúgy nem kifejezetten koncertre kitalált, kimértebb Rime Of The Ancient Mariner. Aztán volt még sok fény meg tűz és a B filmek összes ízléstelen, de romlott lelkünket persze prímán szórakoztató kelléke egy múmiaszerű, valamint egy űrharcos Eddie-figurával az élen. Csak az a kérdés, hogy vajon az aktuális számaival koncertező Iron Maident is ennyire élveztük volna-e?

Nagyszínpad, augusztus 12.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.