Sziget - Osztályon felül - Pulp

  • - minek -
  • 2011. augusztus 18.

Zene

Kilenc éve járt nálunk utoljára a Pulp - közben meg nem is tehette, hiszen éppen jól feloszlatta magát. Mindenesetre a koncerten maga a jó memóriával megvert (vagy időben felvilágosított) Jarvis Cocker emlegeti fel a megszépült félmúltat.

Kilenc éve járt nálunk utoljára a Pulp - közben meg nem is tehette, hiszen éppen jól feloszlatta magát. Mindenesetre a koncerten maga a jó memóriával megvert (vagy időben felvilágosított) Jarvis Cocker emlegeti fel a megszépült félmúltat.

Az emlékek feltárásában a későbbiekben is élen jár - elvégre majd évtizedes hiátus után idén kezdte újra a koncertezést a zenekarral, amelynek 2001 óta nem is jelent meg új albuma; s persze nem is az utolsóra (We Love Life, 2001) alapozzák a koncertprogramot, bár a Bad Cover Version és a Sunrise azért lemegy, nem is akárhogyan. Nagyobb baj, hogy - immár hagyományosan - az 1992-es Separationsről sem játszanak semmit, pedig a My Legendary Girlfriend az egyik legjobb szám, amit valaha lemezre rögzítettek. De panaszból legyen ennyi elég, mert amit szerda este láttunk, azt nyugodtan hazavihettük magunkkal és kirakhattuk a vitrinbe.

Minderre garancia volt az is, hogy a nyerő felállás éledt újra. Tudjuk, hogy például a billentyűs Candida Doyle 1984 óta dolgozott együtt Jarvisszal, de a menet közben afféle sztárproducerré avanzsált (például M.I.A.-t is "megcsináló") Andy Mackay basszer is már 89 óta csalogatja elő hangszeréből a nélkülözhetetlen grúvokat. Ezek a zenészek egy percre sem felejtették el egymást: feszesen, precízen és sallangmentesen játsszák a slágereket. És ennek tetejébe megkapjuk még az ismét csúcsra járatott Jarvis Cockert, kinek előadói arzenálja mit sem kopott az idők során: a kabarésztár, a crooner, a rocktrubadúr és még megannyi szerep olvad össze egyetlen összetéveszthetetlen karakterré. Letagadhatatlanul övé egy jellegzetes száj- és kéztartás, a sokszor és rendre jó helyen bedobott rongylábfigura - s azok az apró gesztusok és fanyar grimaszok, melyeket nem rejthet el sem a szemüveg, sem a jól "beérett" szakáll. Nem is nagyon nehezítik a dolgunkat: a koncertprogram négy lemezből válogat, de túlnyomórészt az 1996-os Different Classre épül (amiről nem kevesebb mint kilenc számot játszanak el - miközben összesen is csak tizenötöt). Azért persze előkerülnek a befutásukat jelentő His 'N' Hers slágerei is - mindjárt nyitásként az ebben az esetben kifejezetten programadó Do You Remember The First Time?

Holmi unottságnak nyomát sem lelni a produkcióban: látnivalón sikerült újra felfedezniük a Pulp-korpuszt, s ismét megbizonyosodniuk annak nagyszerűségéről, ami remek előfeltétel ahhoz, hogy mi is így tegyünk. S az egyszeri néző lelkesen igazolja vissza, hogy a hiperkúl Disco 2000-nél, az eksztatikus modorban elővezetett Babiesnél, a kellő pillanatban, a megfelelő hangsúlyokkal tálalt F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.L.O.V.E-nál vagy a Sorted for E's & Wizznél aligha születtek nagyobb slágerek az utóbbi pár évtizedben.

A zárásra marad a Common People a külön kívánságra az utolsó percben felhajtott francia hegedűs (amúgy kevéssé látványos) vendégszereplésével. Jarvis még bocsánatot is kér azért, hogy így elszaladt az idő, s este 11 óra elmúltával a szigorú regulák miatt még ráadásra sincs mód. Sebaj, így kerek az egész. S ki tudja: ez talán még nem is a finálé.

Pop-Rock Nagyszínpad, augusztus 10.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.