sziget - Skunk Anansie

  • V. Á.
  • 2011. augusztus 18.

Zene

Ha idén összeszednénk azokat a zenekarokat, amelyek igazán méltatlan időpontban léptek fel a Szigeten, akkor a délutáni sávba száműzött Flogging Molly/Rise Against kettős és a Gogol Bordello fél ötre helyezett koncertje mellett mindenképp dobogóra kellene kerülnie a Skunk Anansie-nek is, akiket este hatkor kergettek a színpadra. Mindegyik zenekarnak sokkal előnyösebb lett volna a headlinerpozíció mondjuk az A38-Wan2 színpadon, hiszen például egy Gogol Bordello után egyáltalán nem lehet könnyű megfejelni a hangulatot, és a Skunk Anansie után játszó Dizzee Rascalnek is fel lehetett adva a lecke, hiszen azt az energiát, amit Skin és zenekara zúdított a közönségre, gyakorlatilag lehetetlen fokozni. Képzeljünk el egy zenekart, ahol az énekes egy kopasz, fekete, villogó szemű nő, aki egyfelől tökéletesen énekel (mély, olykor reszketős, de kristálytisztán csilingelni is tudó, képzett hangja van), másfelől pedig hatalmas színpadi jelenléttel bír, és hol a színpadi operatőröket támadja meg, hol fejest ugrik a közönségbe, netán egyenesen az első sorok közé bemászva guggoltat le több száz embert a záró Little Baby Swastikkka leállásában.
Ha idén összeszednénk azokat a zenekarokat, amelyek igazán méltatlan idõpontban léptek fel a Szigeten, akkor a délutáni sávba számûzött Flogging Molly/Rise Against kettõs és a Gogol Bordello fél ötre helyezett koncertje mellett mindenképp dobogóra kellene kerülnie a Skunk Anansie-nek is, akiket este hatkor kergettek a színpadra. Mindegyik zenekarnak sokkal elõnyösebb lett volna a headlinerpozíció mondjuk az A38-Wan2 színpadon, hiszen például egy Gogol Bordello után egyáltalán nem lehet könnyû megfejelni a hangulatot, és a Skunk Anansie után játszó Dizzee Rascalnek is fel lehetett adva a lecke, hiszen azt az energiát, amit Skin és zenekara zúdított a közönségre, gyakorlatilag lehetetlen fokozni.

Képzeljünk el egy zenekart, ahol az énekes egy kopasz, fekete, villogó szemû nõ, aki egyfelõl tökéletesen énekel (mély, olykor reszketõs, de kristálytisztán csilingelni is tudó, képzett hangja van), másfelõl pedig hatalmas színpadi jelenléttel bír, és hol a színpadi operatõröket támadja meg, hol fejest ugrik a közönségbe, netán egyenesen az elsõ sorok közé bemászva guggoltat le több száz embert a záró Little Baby Swastikkka leállásában. Képzeljünk hozzá egy talán csak a RATM zenészeihez mérhetõ feszességgel pumpáló ritmusszekciót (derékig érõ rasztákkal súlyosbított fekete basszusgitáros és punkfrizurás dobos), egy olyan gitárost, aki nemcsak a kvinttologatáshoz ért, hanem ízléses és ügyes témákat használ kellõen megeffektezve, adjunk mindehhez egy tökéletes dalokból (Charlie Big Potato, Yes It's Fuckin' Political - rögtön indításnak) álló mûsort, és egy olyan koncertet kapunk, ami nem ül le a közepén, nincs pihenés, nincs lassulás, hanem úgy marad energiától duzzadó mindvégig, hogy az ember nem fárad el, hanem egyenesen csalódást érez, amikor a zenekar lemegy a színpadról, és gondolatban máris azt tervezgeti, hogy ha legközelebb Magyarország környékén játszik a Skunk Anansie, akkor okvetlenül meg kell néznie ismét.

Nagyszínpad, augusztus 12.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.