sziget - TURBONEGRO

  • - greff -
  • 2009. augusztus 27.

Zene

Rockzenei koncerteken különösen éles fény vetülhet arra a szolidan megrendítő tényre, hogy más és más emberek az úgynevezett valóság apró és különösebben összetettnek sem tűnő szeletét is képesek teljesen különböző módokon észlelni. A Turbonegro szeánszán például a lehető legnagyobb nehézséget okozta számomra elfogadni, hogy én és a keverős szakelem ugyanazt a koncertet nézzük és - legfőképp - hallgatjuk.
Rockzenei koncerteken különösen éles fény vetülhet arra a szolidan megrendítõ tényre, hogy más és más emberek az úgynevezett valóság apró és különösebben összetettnek sem tûnõ szeletét is képesek teljesen különbözõ módokon észlelni. A Turbonegro szeánszán például a lehetõ legnagyobb nehézséget okozta számomra elfogadni, hogy én és a keverõs szakelem ugyanazt a koncertet nézzük és - legfõképp - hallgatjuk. Nem vagyok különösebben finnyás, úgyhogy távol álljon tõlem, hogy egy óriásfesztiválon óbégatni kezdjek, ha egy kicsit maszatos a megszólalás, viszont amit a szerencsétlen norvégok és az õ nagyjából háromezer fõs táboruk kapott vasárnap éjjel hangosítás címen, az határozottan kimerítette a botrányos fogalmát. A koncert a teljes káoszból indult, és késõbb is csak kicsivel lett jobb, közben pedig volt olyan, hogy három-négy számon át eltûnt (de teljesen) az ének, a lassú észjárású keverõs pedig csak a legvége felé ébredt rá, hogy a zenekarnak bizony szólógitárosa is van, úgyhogy addig a Jack Skellington-szerûre fogyott Euroboynak maximum az arcátlan pózolását élvezhettük.

Pedig ha az embernek sikerült az elsõ sorokba verekednie magát, ahol legalább a(z alapokról szóló) ritmushangszerek zörejeit értelmezni lehetett, akkor egy csodálatos, nyers és eleven punkkoncerten érezhette magát. A zenekar a 2005-ös szigetes fellépése óta elhagyta mutatós jelmezeit és a stadionrockos kellékeket, a dalok között pedig jóval kevesebb volt a duma, azaz kábé olyan koncertet kaptunk, mint amilyeneket a 90-es évekbeli, azaz a nagy áttörés elõtti korszakot megörökítõ Turbonegro: The Movie c. filmben láthatni. Nem csoda hát, hogy a Get It On, az I Got Erection és a pusztító Stooges-feldolgozás alatt a Turbo-fanok közel sikeres kísérletet tettek rá, hogy bámulatosan vad kavargásukkal összeomlasszák a rocksátrat - képzelhetik, mi lett volna, ha valóban hallják is a zenét!

MTV Headbangers Ball - Rock Színpad, augusztus 16.

Zenekar: *****

Hangosítás: *

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.