sziget - TURBONEGRO

  • - greff -
  • 2009. augusztus 27.

Zene

Rockzenei koncerteken különösen éles fény vetülhet arra a szolidan megrendítő tényre, hogy más és más emberek az úgynevezett valóság apró és különösebben összetettnek sem tűnő szeletét is képesek teljesen különböző módokon észlelni. A Turbonegro szeánszán például a lehető legnagyobb nehézséget okozta számomra elfogadni, hogy én és a keverős szakelem ugyanazt a koncertet nézzük és - legfőképp - hallgatjuk.
Rockzenei koncerteken különösen éles fény vetülhet arra a szolidan megrendítõ tényre, hogy más és más emberek az úgynevezett valóság apró és különösebben összetettnek sem tûnõ szeletét is képesek teljesen különbözõ módokon észlelni. A Turbonegro szeánszán például a lehetõ legnagyobb nehézséget okozta számomra elfogadni, hogy én és a keverõs szakelem ugyanazt a koncertet nézzük és - legfõképp - hallgatjuk. Nem vagyok különösebben finnyás, úgyhogy távol álljon tõlem, hogy egy óriásfesztiválon óbégatni kezdjek, ha egy kicsit maszatos a megszólalás, viszont amit a szerencsétlen norvégok és az õ nagyjából háromezer fõs táboruk kapott vasárnap éjjel hangosítás címen, az határozottan kimerítette a botrányos fogalmát. A koncert a teljes káoszból indult, és késõbb is csak kicsivel lett jobb, közben pedig volt olyan, hogy három-négy számon át eltûnt (de teljesen) az ének, a lassú észjárású keverõs pedig csak a legvége felé ébredt rá, hogy a zenekarnak bizony szólógitárosa is van, úgyhogy addig a Jack Skellington-szerûre fogyott Euroboynak maximum az arcátlan pózolását élvezhettük.

Pedig ha az embernek sikerült az elsõ sorokba verekednie magát, ahol legalább a(z alapokról szóló) ritmushangszerek zörejeit értelmezni lehetett, akkor egy csodálatos, nyers és eleven punkkoncerten érezhette magát. A zenekar a 2005-ös szigetes fellépése óta elhagyta mutatós jelmezeit és a stadionrockos kellékeket, a dalok között pedig jóval kevesebb volt a duma, azaz kábé olyan koncertet kaptunk, mint amilyeneket a 90-es évekbeli, azaz a nagy áttörés elõtti korszakot megörökítõ Turbonegro: The Movie c. filmben láthatni. Nem csoda hát, hogy a Get It On, az I Got Erection és a pusztító Stooges-feldolgozás alatt a Turbo-fanok közel sikeres kísérletet tettek rá, hogy bámulatosan vad kavargásukkal összeomlasszák a rocksátrat - képzelhetik, mi lett volna, ha valóban hallják is a zenét!

MTV Headbangers Ball - Rock Színpad, augusztus 16.

Zenekar: *****

Hangosítás: *

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.