sziget - YEASAYER

  • - minek -
  • 2010. augusztus 26.

Zene

A brooklyni, jelenleg éppen kvintettként üzemelő Yeasayer kétszer már bizonyította, hogy tud jó és izgalmas lemezeket csinálni. Most azt is megmutatta, hogy baromi jól szólal meg a színpadon - minden értelemben.
A brooklyni, jelenleg éppen kvintettként üzemelõ Yeasayer kétszer már bizonyította, hogy tud jó és izgalmas lemezeket csinálni. Most azt is megmutatta, hogy baromi jól szólal meg a színpadon - minden értelemben. Nem egyszerûen arról van szó, hogy profi minõségben, ha úgy tetszik, szabályos audioélményt nyújtva hallható a zenéjük (bár ez a Szigeten igen jó eredmény - igaz, ebbõl a szempontból az A38-Wan2 Színpad amúgy is üdítõ kivétel volt). Az egyszerre több hangszert is kezelõ kismesterek úgy passzítják össze a szintikbõl, ütõsökbõl, gitárokból kicsiholt hangokat, hogy nagyjából minden a helyére, egy gondosan felkent kontúrokkal ellátott panorámába kerül. A zenehallgató számára - az elsõ benyomás alapján - mindez megbonthatatlan egésznek látszik, s csak ezt követõen kezdi analizálni, számokra bontani a produkciót. Ennek nyomán persze már szétválnak az elsõ album (All Hour Cymbals) hol folkosan borult, hol meg jól eltalált afroütemeken lépdelõ dalai, meg a második (Odd Blood), sokszor a nyolcvanas éveket (sõt néha szinte már a Scissor Sisterst) idézõ "popzenéje". Csak éppen ahogy egymást ellenpontozzák a különbözõ periódusokból való számok, s majdnem meditatív darabot követ egy-egy ugrálós téma, gyorsan kiderül, hogy a két nyersanyag kellõképpen meghangszerelve összeér és egységes koncertanyagot alkot.

Chris Keating szintis, Anand Wilder gitáros és Ira Wolf Tuton basszer/szintis nemcsak a hangszeres, de az énektémákat is jól osztja el egymás között, s nem csupán lejátsszák, hanem le is mozogják a repertoárt - pont annyira, hogy kellõen elevennek tûnjön a színpadkép. A Yeasayer nem éppen slágergyárosként ismert, de a zárószámként eljátszott (a legendás bokszoló, Joe Louis élettörténete által ihletett) Ambling Alp a maga módján már az - legalábbis velük énekli a lassan félházas publikum. Nem kell nagy merészség hozzá: ha legközelebb jönnének, már jóval többen választanák õket.

A38-Wan2 Színpad, augusztus 15.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.