Színház- és táncsátor: pat(h)áliák

  • H. I.
  • 2002. július 25.

Zene

Kovalik Balázs tavalyi nagy sikerű Maxwell-rendezése után idén is meghívást kapott a Szigetre. A hagyományosnak korántsem mondható rendezéseiről híres Kovalik idén Puccini Triptichonjának harmadik, vígoperai részével próbálja meghódítani a szigetlakókat.
Kovalik Balázs tavalyi nagy sikerű Maxwell-rendezése után idén is meghívást kapott a Szigetre. A hagyományosnak korántsem mondható rendezéseiről híres Kovalik idén Puccini Triptichonjának harmadik, vígoperai részével próbálja meghódítani a szigetlakókat.

A teljes művet először a Szegedi Nemzeti Színházban mutatták be 2000-ben.

Az eredeti történet az 1300-as évek Firenzéjében játszódik, Kovalik rendezésében azonban kortalan környezetbe került Schicchi sztorija. Kovalik a szereplőket állatfigurákba bújtatta, jellemezvén az emberek viselkedését hasonló szituációkban. A történet egyetlen színhelye egy hatalmas, 4x8 méteres ágy.

Az operát kivételesen - a Sziget körülményeit figyelembe véve - mikroporttal játsszák. (Augusztus 4., 23.00)

A zárónap éjszakáján Müller Péter Sziámi és Zalán Tibor Mr. Pornowsky előkerül című "zenés pusztulásképeié" lesz a tér.

Müller dramatikus zenei anyagát először 1991-ben a Madách Színházban mutatta be, és ezt követően végigjárta vele az országot. Majdnem egy évtizeddel később Zalán Tibor írt forgatókönyvet a zenéhez, melynek első, kőszínházi változatát Ruszt József rendezte.

Most, több újrarendezés után, a szigetlakók is megtekinthetik a darabot, immár a főszereplőt alakító Kaszás Géza "átrendezésében". A korábbi előadások tapasztalatait felhasználva Kaszás meghúzta és dramaturgiailag kicsit átszabta az előadást, melyben így több a táncbetét, és a zenés és prózai részek is változatosabban követik egymást. A Sziget-verzióban az eredeti Sziámi tagjai is játszanak, így a társszerző Markó Tamás (basszus), "vári Mikós (gitár) valamint Polgár Péter (gitár). (Augusztus 5., éjfélkor)

A Bozsik Yvette feldolgozá-sában és rendezésében látható János vitézt eredetileg a 2000/ 2001-es évadban mutatta be a Katona József Színház. A koreográfus-rendező (szokásához híven) a produkcióban is részt vesz, melyben a klasszikus Petőfi-költeménytől indulnak a modern színházi forma felé. A főszereplők (Jancsi és Juliska) megkettőzve vannak jelen az előadásban, egyszerre ideális és valóságos figuraként. Szintén hagyomány már, hogy Bozsik színészeket (is) segítségül hív előadásaihoz. A János vitézben Nagy Ervint, Tóth Anitát, Szacsvay Lászlót, Szabó Győzőt, Takátsy Pétert és Rajkai Zoltánt láthatjuk. (Augusztus 2., 22.30)

Az ősit és a modernet ötvözi a TáP Színház Etchno című produkciója is. A Katona társulatából kinőtt Vajdai Vilmos színész-koreográfus és csapata arra vállalkoztak, hogy a mai fiatalok által ismert, vezető kortárs zenei stílust, a technót a magyar néptánc világával vegyítsék. Az alkotók elképzelései szerint az elektronikus zene és a néptánc találkozása megkönnyíti a hagyományokkal való megismerkedést a fiatalok számára. Minden ezen elv alapján született: a zenét Magyarország legkedveltebb lemezlovasai keverik, míg a jelmezeken megújult formában feltűnnek a népi motívumok is.

Az eredeti előadást 2002 januárjában mutatta be a Trafó, majd az Etchno vendégszerepelt a Millenáris Parkban, az Artusban és Sopronban is, sőt a produkciót Olaszországba is meghívták. (Augusztus 3., 22.30)

H. I.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.