Matteo Bandello XIV. században íródott, sikamlós novellái és saját élettapasztalatok alapján állították össze az öt kisebb darabból álló elõadást. Minden etûdben szerepel legalább egy, szexuálisan igen szabados gondolkodású pap, egy lóvá tett férj és régi jó szokás szerint egy háziasszonyköntösbe bújtatott, latens kurtizán. Az együgyû asztalosról és feleségérõl szóló történetet Szõcs Artúr rendezte. Erõssége a nyelvi lelemény, következetesen a Picasso kalandjai típusú internacionális halandzsában adják elõ, nagy nevetések között. Laboda Kornél az Erkölcstelen történet címû novellát vette alapul a Mandulakrémhez, pattogó, konfliktusos, halmozottan férjmegcsalós, színvonalas. Történhetne ma is, általános emberi tragédia. Néder Panni munkája (Duzzad) a legjobb, az Egy hölgy megtréfál egy nemesurat, ám az kétszeresen fizet meg érte címû novella alapján kortárs színházat rendezett. Mintha egy amerikai posztmodern dráma kelne életre a szalmapadlózaton. Végül: Egy majom, amíg úrnõjét temetik, felöltözik annak ruhájába, és megfutamítja a háziakat - ezt Kárpáti István választotta. Hátborzongató, Poe-t idézi a haldokló nõ és az állat barátsága, ám kicsit hoszszabbra nyúlt, mint ami benne volt. Az ötödik etûd végigvonult az egész estén. Kovács Dániel instrukciói alapján összekötõ történet lett, ahogy az egyik helyrõl a másikra csalogató trombitás faun produkciója: egy fiú minduntalan berohant, és megfenyegette a nézõket, hogy pokolra kerülnek, ha nevetnek a szerencsétleneken.
A színészek iskolások vagy pályakezdõk, a rendezõk a Színház- és Filmmûvészeti Egyetem rendezõ szakos hallgatói, de az elõadásnak nem volt vizsgahangulata, inkább valami összmûvészeti fesztiválra emlékeztetett.
Mûemlék Rakétabázis, Zsámbék, szeptember 21.
****