színház - A Folyami ló, avagy Zytiron, a tengeri katona

  • - sisso -
  • 2008. szeptember 25.

Zene

Az évad utolsó előadásán pajzán, posztreneszánsz gyárszínházat láthatott a közönség. Friss, fiatalos vállalkozás, hullámzó színvonalon. Matteo Bandello XIV.
Az évad utolsó elõadásán pajzán, posztreneszánsz gyárszínházat láthatott a közönség. Friss, fiatalos vállalkozás, hullámzó színvonalon.

Matteo Bandello XIV. században íródott, sikamlós novellái és saját élettapasztalatok alapján állították össze az öt kisebb darabból álló elõadást. Minden etûdben szerepel legalább egy, szexuálisan igen szabados gondolkodású pap, egy lóvá tett férj és régi jó szokás szerint egy háziasszonyköntösbe bújtatott, latens kurtizán. Az együgyû asztalosról és feleségérõl szóló történetet Szõcs Artúr rendezte. Erõssége a nyelvi lelemény, következetesen a Picasso kalandjai típusú internacionális halandzsában adják elõ, nagy nevetések között. Laboda Kornél az Erkölcstelen történet címû novellát vette alapul a Mandulakrémhez, pattogó, konfliktusos, halmozottan férjmegcsalós, színvonalas. Történhetne ma is, általános emberi tragédia. Néder Panni munkája (Duzzad) a legjobb, az Egy hölgy megtréfál egy nemesurat, ám az kétszeresen fizet meg érte címû novella alapján kortárs színházat rendezett. Mintha egy amerikai posztmodern dráma kelne életre a szalmapadlózaton. Végül: Egy majom, amíg úrnõjét temetik, felöltözik annak ruhájába, és megfutamítja a háziakat - ezt Kárpáti István választotta. Hátborzongató, Poe-t idézi a haldokló nõ és az állat barátsága, ám kicsit hoszszabbra nyúlt, mint ami benne volt. Az ötödik etûd végigvonult az egész estén. Kovács Dániel instrukciói alapján összekötõ történet lett, ahogy az egyik helyrõl a másikra csalogató trombitás faun produkciója: egy fiú minduntalan berohant, és megfenyegette a nézõket, hogy pokolra kerülnek, ha nevetnek a szerencsétleneken.

A színészek iskolások vagy pályakezdõk, a rendezõk a Színház- és Filmmûvészeti Egyetem rendezõ szakos hallgatói, de az elõadásnak nem volt vizsgahangulata, inkább valami összmûvészeti fesztiválra emlékeztetett.

Mûemlék Rakétabázis, Zsámbék, szeptember 21.

****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.