színház - A Folyami ló, avagy Zytiron, a tengeri katona

  • - sisso -
  • 2008. szeptember 25.

Zene

Az évad utolsó előadásán pajzán, posztreneszánsz gyárszínházat láthatott a közönség. Friss, fiatalos vállalkozás, hullámzó színvonalon. Matteo Bandello XIV.
Az évad utolsó elõadásán pajzán, posztreneszánsz gyárszínházat láthatott a közönség. Friss, fiatalos vállalkozás, hullámzó színvonalon.

Matteo Bandello XIV. században íródott, sikamlós novellái és saját élettapasztalatok alapján állították össze az öt kisebb darabból álló elõadást. Minden etûdben szerepel legalább egy, szexuálisan igen szabados gondolkodású pap, egy lóvá tett férj és régi jó szokás szerint egy háziasszonyköntösbe bújtatott, latens kurtizán. Az együgyû asztalosról és feleségérõl szóló történetet Szõcs Artúr rendezte. Erõssége a nyelvi lelemény, következetesen a Picasso kalandjai típusú internacionális halandzsában adják elõ, nagy nevetések között. Laboda Kornél az Erkölcstelen történet címû novellát vette alapul a Mandulakrémhez, pattogó, konfliktusos, halmozottan férjmegcsalós, színvonalas. Történhetne ma is, általános emberi tragédia. Néder Panni munkája (Duzzad) a legjobb, az Egy hölgy megtréfál egy nemesurat, ám az kétszeresen fizet meg érte címû novella alapján kortárs színházat rendezett. Mintha egy amerikai posztmodern dráma kelne életre a szalmapadlózaton. Végül: Egy majom, amíg úrnõjét temetik, felöltözik annak ruhájába, és megfutamítja a háziakat - ezt Kárpáti István választotta. Hátborzongató, Poe-t idézi a haldokló nõ és az állat barátsága, ám kicsit hoszszabbra nyúlt, mint ami benne volt. Az ötödik etûd végigvonult az egész estén. Kovács Dániel instrukciói alapján összekötõ történet lett, ahogy az egyik helyrõl a másikra csalogató trombitás faun produkciója: egy fiú minduntalan berohant, és megfenyegette a nézõket, hogy pokolra kerülnek, ha nevetnek a szerencsétleneken.

A színészek iskolások vagy pályakezdõk, a rendezõk a Színház- és Filmmûvészeti Egyetem rendezõ szakos hallgatói, de az elõadásnak nem volt vizsgahangulata, inkább valami összmûvészeti fesztiválra emlékeztetett.

Mûemlék Rakétabázis, Zsámbék, szeptember 21.

****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.