Színház - Amíg még lehet - A János vitéz Szolnokon

  • Csáki Judit
  • 2010. november 25.

Zene

Szomorú előadás a szolnoki János vitéz: meghal a végén mindkettő, Jancsi meg az ő Iluskája Tündérországban egyesülnek, míg az alföldi kis falucskában két helyes kis kopjafához zarándokol a nép.

Szomorú előadás a szolnoki János vitéz: meghal a végén mindkettő, Jancsi meg az ő Iluskája Tündérországban egyesülnek, míg az alföldi kis falucskában két helyes kis kopjafához zarándokol a nép.

Pedig jól indul: helyes kis falu van a színpadon. Igaz, hiába emlegetnek Alföldet (sőt, Alföldit is, erről majd alább, most csak annyit, hogy a komplexus nagy úr), a háttérfüggönyön édes kis út kanyarog föl a hegyre, helyes kis falusi képeslapházak szegélyezik, egészen az obligát templomig; "lakjon ilyen putriban a díszlettervező" - mondta mögöttem egy tekintélyesnek látszó úr, pedig a kép tényleg szép, és hát pont neki készült; van még malom is, a vizesárokban serényen mosnak, a másik oldalon meg a gonosz mostoha kis viskója, barátságosan füstölő kéménnyel.

"Tyűűűűű, az áldójááááááát!" - az elnyújtott magánhangzók is arra utalnak, hogy itten a színház szép ősi hagyománya, a közönség föltételezett és kívánatos igényeinek a kiszolgálása lesz favorizálva, mégpedig a háromszög jegyében: egyszerűség, hatásvadászat, didaxis. Elvben lehetséges, hogy Balázs Péter - aki rendezőként és francia királyként is ott van a színpadon - tudott volna gondolni valamit a Petőfi Sándor költeménye nyomán született Kacsóh Pongrác-Heltai Jenő-Bakonyi Károly-műről, de mint maga nyilatkozza, nem is igen akart, hiszen a darab maga a rendezés; utóbbihoz elég követni a kottát. Nem az a baj ezzel, hogy rögvest megy a kukába százötven évnyi színházi teoretikus munka a rendezés mibenlétéről, és nyomában megannyi életmű, hanem hogy ez a tudatlanságból fakasztott meggyőződés a reneszánszát éli manapság, ráadásul - teszem hozzá gyorsan - nem csak a politikai jobboldalon, bár kétségtelenül ott van többségben, kétharmadosban legalább.

Zászló is kerül hamar a színre: túl nagy és nem elég nagy. Túl nagy a színpadi igényhez, és nem elég nagy a világnézeti igényhez, ráadásul a közepén két angyalka tartja a címert, ami pont olyan, mintha rávasaltak volna egy matricát. Aztán jön a gonosz mostoha, aki a meséből előpattant vasorrú bábát mintázza, e nemben amúgy pompás kabinetalakítás: úgy rikácsol, hogy mindjárt tudjuk, mesét hallunk.

És érkezik Kukorica Jancsi is, ölében hozza a kis fekete pulit; a kutya édes, és belefacsarodik a szívünk, hogy beteg szegény, hisz' miegyébért fogná egy helyre kis juhászbojtár az ölében a helyre kis magyar szimbólumot -, de nem beteg, csak félő, hogy elszaladgál a színpadon, ezért a megmutatás után gyorsan ki is szalad (nyilván kis kolbászkarikát kínálnak felé a járásban).

Amúgy intenzív folklórbemutató közepette múlnak el az első rész jelenetei; a nem túl invenciózus, bár kétségtelenül színes és népi táncjelenetek nem engednek semmiféle drámai bárányfelhőt a kék égre: a frissen verbuvált katonák vidáman mennek "megvédeni Európát", na hiszen.

A tánckar és a statisztéria flottul válik a francia király udvari népségévé a második részre: mindenki felölti a francia trikolórt (képzelem a felhördülést, ha odakint valaki azzal bírná jelezni a magyarságot, hogy piros-fehér-zöldbe öltözteti a színészeket). Viszont beszélnek magyarul, ami kifejezetten szép tőlük, ha már a magyar csapatok védik meg őket a töröktől - igaz, kicsit törik a nyelvet, de csak prózában. Amúgy ez a rész igazi komédia - erről a francia királyt alakító Balázs Péter rendezőként is gondoskodik, például azzal, hogy megkérdi Jancsit, hová való, majd amikor ő azt feleli, "alföldi gyerek vagyok" (ad notam: "vazsmegyei gyerek vagyok én"), a francia király imigyen szóla: "Alföldi? Nem ismerem"; amiben az a szép, hogy a közönségnek lövése sincs a poén agyafúrt rétegzettségéről, és az a még szebb, hogy a kritikusok jelenlétében Balázs Péter igazán erősen igyekezett a poént meg nem történtté tenni. Vagyis hiába erőlködik Kertész Marcella mint francia királylány, nem lesz borongós az ő viszonzatlan szerelme a János vitézzé avanzsált Jancsi iránt; marad vicces.

Aztán Jancsi megkapja a rossz hírt és mellé a rózsát; el is jut rendben Tündérországba, útját visszhangos sötétség, szárazjég és füst keretezi, közben gyorsan telik az idő. Tündérország a várakozásokkal ellentétben jeges, vízszínű táj, tokkal-vonóval globális, sőt globalista: ebből nyilván egy van csak a földön, és az se magyar. Iluska flitteresen-csillogósan egy hintán ereszkedik alá az ő Jancsijáért, Jancsi fenékig üríti a bürökpoharat, mely neki kicsit sem bürök, pedig a vége halál; két gerle csókban forr össze, furulya szól, de már hiába; a fátylas kórus énekel, a táncosok táncolnak, és a pár el is tűnt odafönt. Aztán már csak ez a bizonyos két kis kopjafa van hátra a falusi dombocska tövében.

Kár a Jancsi szerepében föllépő Bot Gáborért - az ő alakítása sínylette meg leginkább, hogy nem volt rendezői gondolat, a képességeiből ugyanis futotta volna a megvalósításra. Geszthy Veronika élvezettel énekli Iluskát, több dolga neki sincs; Lugosi Claudia a gonosz mostohát viszont sem a "kottára", vagyis a pőre darabra, sem a nem létező rendezői gondolatra nem bízta, hanem maga turbózta föl konstans látványossággá. A Bagót játszó Barabás Botondnak komoly nehézségei voltak az énekléssel, így föl sem tűnt, hogy a szerep szinte nincs is.

Szomorú, vékonyka, szerény invencióról és kevéske tehetségről árulkodó előadás ez - minderről leginkább a színpadon sokszor civilként tébláboló statisztéria árulkodik.

Pedig nagy és melldöngetős beharangozások hirdették a jobbos igazgatókat militánsan begyűjtő és a kurzushoz vélt és valódi előnyökért igazodó kuncsorgókat befogadó Teátrumi Társaság egyesületi kiadványában, hogy itt aztán az igazi magyar János vitéz lesz majd terítéken és színpadon; helyrehozandó azt a tűrhetetlen bakit és csorbát, amelyet a Nemzetiben Alföldi Róbert ejtett a művön. A dilettantizmus, a hatalmi agresszivitás és gőg sok mindent képes kiizzadni magából manapság, de tehetséget még véletlenül sem. A magyarság-együttható, a kebeldagasztás ma kurrens hívószó a politikában és a politikát (lakájaival együtt) csöppet sem érdeklő kulturális életben, melynek leginkább teátrális epizódjai azok, amelyekben a különféle pozícióaspiránsok egymást tapossák a hatalmasságok előszobáiban - de aki igazán magyar, és nemcsak a szívet dobogtató, de az elmét is megjárató János vitézt akar látni, az a Nemzetibe váltson jegyet, amíg még lehet.

Szigligeti Színház - Nagyszínház, Szolnok, november 12.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.