színház - CSERESZNYÉSKERT

  • Kovács Bálint
  • 2010. november 25.

Zene

Sztarenki Pál zalaegerszegi Cseresznyéskertje nemcsak Firsszel végződik, de vele is kezdődik: ahogy az öreg inas az első jelenetben úrnője hazatérte miatti boldogságában végig át akar adni a nőnek egy szál virágot, de senki még csak tudomást sem vesz a létezéséről, abban már benne van Firsz egész sorsa. Azzal, hogy Firsz voltaképpen az előadás főszereplője lesz - mivel végig jelen van, még akkor is, amikor az utolsó felvonásban róla beszélnek, s ráadásul korántsem bolondot játszik, hanem olyan öregurat, akinek bölcsessége tagadhatatlan, viszont senkit nem érdekel -, a hangsúlyok is eltolódnak, és ez a Cseresznyéskert még a szokottnál is erősebben szól a generációk közti értetlenségről és átmenetről.
Sztarenki Pál zalaegerszegi Cseresznyéskertje nemcsak Firsszel végzõdik, de vele is kezdõdik: ahogy az öreg inas az elsõ jelenetben úrnõje hazatérte miatti boldogságában végig át akar adni a nõnek egy szál virágot, de senki még csak tudomást sem vesz a létezésérõl, abban már benne van Firsz egész sorsa. Azzal, hogy Firsz voltaképpen az elõadás fõszereplõje lesz - mivel végig jelen van, még akkor is, amikor az utolsó felvonásban róla beszélnek, s ráadásul korántsem bolondot játszik, hanem olyan öregurat, akinek bölcsessége tagadhatatlan, viszont senkit nem érdekel -, a hangsúlyok is eltolódnak, és ez a Cseresznyéskert még a szokottnál is erõsebben szól a generációk közti értetlenségrõl és átmenetrõl. Szép - és az elõadást végig átfogó - koncepció ez, amely azonban önmagában nem feledteti a többi rendezõi ötlet hiányosságait, félig átgondoltságát. Utóbbira jó példa, hogy a színpadon van néhány kiszáradt kóró, amely átértelmezhetné a ragaszkodást az így már nem is létezõ cseresznyéskerthez - de akkor miért térnek vissza az egyik jelenetben a szereplõk gusztusos, vérvörös cseresznyék garmadájával a kertbõl?

Sztarenki az elõadás egészében (helyesen) eleget próbál tenni az eredeti mûfajmegjelölésnek - komédia -, de csak néhol talál rá a szövegben az ide vezetõ útra. Petya jellemébõl például jól következik a fejérõl lógó cseresznyékkel elõadott nagymonológ nevetségessége vagy a szerelmi játék közben agyoncsapott szúnyog. Máskor egyéb eszközökkel nevettet: bár a szerelmi vetélkedésben egymás szavába vágva énekelt Viszockij-dal ötletes, a röfögés és más állathangok imitálása inkább méltatlan.

Ahogy a rendezés felemás, úgy a színészi játék is az, de Wellmann György Firsze és Urházy Gábor László temperamentumos, ám nem harsány Lopahinja például emlékezetes - a pohár így inkább félig teli, mint félig üres.

Hevesi Sándor Színház, Zalaegerszeg, november 15.

***

Figyelmébe ajánljuk

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.