Színház - Érett ivarok - Zalán Tibor: Vakkacsa tojások

  • Csáki Judit
  • 2009. október 29.

Zene

Nem tudom, érdemes-e sokat gondolkodni azon, hogy a Stúdió "K" Vakkacsa tojások című előadásában miért egy Samsa nevű alak a főszereplő - na jó, nem a főszereplő, de felbukkan minden kanyarban -, vagy elég csak annyi, hogy Zalán Tibor pihent agyának most ő a kulcsfigurája, és pont.

Nem tudom, érdemes-e sokat gondolkodni azon, hogy a Stúdió "K" Vakkacsa tojások című előadásában miért egy Samsa nevű alak a főszereplő - na jó, nem a főszereplő, de felbukkan minden kanyarban -, vagy elég csak annyi, hogy Zalán Tibor pihent agyának most ő a kulcsfigurája, és pont.

Mert egyébként persze egyik darabban sem szerepel Samsa, hiszen ő legföljebb Kafka Az átváltozásának a zanzájában szerepelhetne saját jogon, de az meg nem szerepel ebben a klasszikus ötösben. Igaz viszont, hogy ha nagyon alaposan szemügyre vesszük az öt opus főszereplőjét - és immár nemcsak írva, hanem fizikailag megtestesülve: bábban -, akkor igencsak hasonlítanak egymásra, vagyis mondhatni nyugodtan, hogy ők egy átváltozóművész, és akkor már lehetnek Samsa mindannyian.

Pofátlan egy produkció a Vakkacsa tojások - lendületesen, szellemesen és magától értetődően pofátlan. Nem azért, mert paródia - e nemben erősen csimpaszkodik Karinthy Frigyesbe, pedig megáll a saját lábán is -, hanem azért, mert nagyjából leleplezi a drámairodalmat mint olyat: nem tud az mást, mint csalni és csalatni, hiába beszél összevissza erről-arról. Férfi és nő előbb ácsingózik, aztán veszekszik, aztán valamelyik rettenetes bosszút áll a másikon.

Ebben a leleplezésben persze oroszlánrészük van az írón (átírón) kívül a báboknak is; Németh Ilona és Bodor Kata bábjainak közös nevezője a kajánság, ami egyrészt az elrajzoltságukból, karikaturisztikus figurájukból, másrészt "játékukból" (a színészek által kölcsönzött hangból és mozgásból) fakad. Valamint abból, hogy "ivarérettek", mint az alcím is állítja róluk, vagyis erre a bizonyos drámai lényegre koncentrálnak mind.

Euripidész Élektrájából lett Ellöktra (a nevek a legkevésbé jók az egészben; tán mert a névből a legnehezebb viccet csinálni, jó ízlésű ember ilyet nem tesz, mert a végén még úgy fog sikerülni, mint ez az Ellöktra vagy az anyukája, akit itt Klütorisznak hívnak); van háló, amelybe bele lesz bonyolódva, van bosszúvágy és vonakodó "restész Samsa, de a fél keblét kacéran, avagy korhűen kivillantó főhősnő sietve elsodorja a sztorit a véres végig.

Shakespeare egy Kandalló, a féltékeny Móriczka című zanzában jelenik meg; a mór itt kék, a dózse meg dezső, és persze Jago lesz az ügyeletes Samsa. Az intrika pikk-pakk kifordítja magából a bekékült férjet, aki úgy fonja kék kesztyűs kezét felesége (Duzzadt Minna, jaj!) hófehér nyakára, hogy imádságról szó sincs, viszont "a vég, csak azt tudnád feledni", mondja, mert a javakat egy paródiában is onnan veszik, ahol találják.

A Kopasz tüff (esetleg Tüff?) csak cím - a szereplőt szerencsére már Tar Tüffnek hívják; Moliére remekműve ebben a kifacsart mivoltában is a legjobb itt: Fodor Tamás rendező szinte "igaziból" is megrendezte azt a bizonyos nagyjelenetet, amikor Orgon az asztal alatt kuksolva győződik meg Tartuffe csalárdságáról. Itt nem egészen így van, noha így indul: Orgon (Horgony!) bemászik a csipketerítő alá, a Tar Tüff azonban nem áll meg félúton, igaz, ezt Elmara sem akarja. Vagyis a nagy szópárbaj heves kefélésbe fúl, amelybe a fölhorgadt Horgony is beszáll - és tényleg röhejes, ahogy a szerencsétlen férj a hevesen szeretkező bábok közé szorul, és így alighanem duplán élvez. Talán ezért várják el a közönségtől is az ivarérettséget: ez nem gyerekelőadás.

A Stúdió "K" színészei - ahogy ők szokták - eljátsszák ezeket a viccessé lett figurákat, méghozzá úgy, hogy azért megtartanak valamit a tragikus-súlyos leglényegből. Együtt élnek a bábjukkal - ahogy ők szoktak. 'ket nézik odaadóan, odaadják nekik a hangjukat, de még a mimikájukat is - és közben puhán és szakszerűen kerülgetik egymást, adogatják a bábokat kézről kézre, vagyis profik, hiszen ez föl sem tűnik. A bábok teljesítménye a színészeké: Homonnai Katalin a vérszomjas Élektra, de a hófehér ártatlanság-Desdemona is; Nyakó Júlia általában altban tartja az úgynevezett "érett asszonyiságot", például Emíliát az Othellóból és Elmirát a Tartuffe-ből.

Hannus Zoltán a nagy természetű mór és a balek Orgon is; némi méltatlankodás jellemzi mindkettőt. Az összes Samsa Nagypál Gábor: horgas orrú, beesett arcú, elálló fülű bábja szinte hozzánő a kezéhez; Vékes Csaba és Lovas Dániel nőben is, férfiban is "utazik".

A polgári dráma nagyjai mintha kevésbé lennének simulékonyak: Csehov bújik meg a Három bővér, Ibsen pedig A vak kacsa című miniatűr mögött. Csehov sokat emlegetett cselekménytelensége okán a díszlet az, ami a legtöbbet mondja el a legviccesebben - meglátjuk a rozzant triciklit, a fáradt babakocsit és a fél szamovárt, és már csupa Csehov az egész. Igaz, a babakocsiban heves kupakolás folyik - ennyi hév az egész darabban nincsen -, és persze Versinyin és Mása (bocs: Vérsanyi és Mászna) is megtalálják a helyes pózt a triciklin. Mozgékony bábok, mi tagadás.

A vadkacsa zanzájába is belefér némi testiség - de ez a darab áll a legkevésbé az átíró és az alkotók kezére. Csuda tudja: a vicc kevés benne, a népszerűsége csekély - vagy mi, a közönség nevettük ki magunkat aznap estére.

Stúdió "K", október 8.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.