Színház - Érett ivarok - Zalán Tibor: Vakkacsa tojások

  • Csáki Judit
  • 2009. október 29.

Zene

Nem tudom, érdemes-e sokat gondolkodni azon, hogy a Stúdió "K" Vakkacsa tojások című előadásában miért egy Samsa nevű alak a főszereplő - na jó, nem a főszereplő, de felbukkan minden kanyarban -, vagy elég csak annyi, hogy Zalán Tibor pihent agyának most ő a kulcsfigurája, és pont.

Nem tudom, érdemes-e sokat gondolkodni azon, hogy a Stúdió "K" Vakkacsa tojások című előadásában miért egy Samsa nevű alak a főszereplő - na jó, nem a főszereplő, de felbukkan minden kanyarban -, vagy elég csak annyi, hogy Zalán Tibor pihent agyának most ő a kulcsfigurája, és pont.

Mert egyébként persze egyik darabban sem szerepel Samsa, hiszen ő legföljebb Kafka Az átváltozásának a zanzájában szerepelhetne saját jogon, de az meg nem szerepel ebben a klasszikus ötösben. Igaz viszont, hogy ha nagyon alaposan szemügyre vesszük az öt opus főszereplőjét - és immár nemcsak írva, hanem fizikailag megtestesülve: bábban -, akkor igencsak hasonlítanak egymásra, vagyis mondhatni nyugodtan, hogy ők egy átváltozóművész, és akkor már lehetnek Samsa mindannyian.

Pofátlan egy produkció a Vakkacsa tojások - lendületesen, szellemesen és magától értetődően pofátlan. Nem azért, mert paródia - e nemben erősen csimpaszkodik Karinthy Frigyesbe, pedig megáll a saját lábán is -, hanem azért, mert nagyjából leleplezi a drámairodalmat mint olyat: nem tud az mást, mint csalni és csalatni, hiába beszél összevissza erről-arról. Férfi és nő előbb ácsingózik, aztán veszekszik, aztán valamelyik rettenetes bosszút áll a másikon.

Ebben a leleplezésben persze oroszlánrészük van az írón (átírón) kívül a báboknak is; Németh Ilona és Bodor Kata bábjainak közös nevezője a kajánság, ami egyrészt az elrajzoltságukból, karikaturisztikus figurájukból, másrészt "játékukból" (a színészek által kölcsönzött hangból és mozgásból) fakad. Valamint abból, hogy "ivarérettek", mint az alcím is állítja róluk, vagyis erre a bizonyos drámai lényegre koncentrálnak mind.

Euripidész Élektrájából lett Ellöktra (a nevek a legkevésbé jók az egészben; tán mert a névből a legnehezebb viccet csinálni, jó ízlésű ember ilyet nem tesz, mert a végén még úgy fog sikerülni, mint ez az Ellöktra vagy az anyukája, akit itt Klütorisznak hívnak); van háló, amelybe bele lesz bonyolódva, van bosszúvágy és vonakodó "restész Samsa, de a fél keblét kacéran, avagy korhűen kivillantó főhősnő sietve elsodorja a sztorit a véres végig.

Shakespeare egy Kandalló, a féltékeny Móriczka című zanzában jelenik meg; a mór itt kék, a dózse meg dezső, és persze Jago lesz az ügyeletes Samsa. Az intrika pikk-pakk kifordítja magából a bekékült férjet, aki úgy fonja kék kesztyűs kezét felesége (Duzzadt Minna, jaj!) hófehér nyakára, hogy imádságról szó sincs, viszont "a vég, csak azt tudnád feledni", mondja, mert a javakat egy paródiában is onnan veszik, ahol találják.

A Kopasz tüff (esetleg Tüff?) csak cím - a szereplőt szerencsére már Tar Tüffnek hívják; Moliére remekműve ebben a kifacsart mivoltában is a legjobb itt: Fodor Tamás rendező szinte "igaziból" is megrendezte azt a bizonyos nagyjelenetet, amikor Orgon az asztal alatt kuksolva győződik meg Tartuffe csalárdságáról. Itt nem egészen így van, noha így indul: Orgon (Horgony!) bemászik a csipketerítő alá, a Tar Tüff azonban nem áll meg félúton, igaz, ezt Elmara sem akarja. Vagyis a nagy szópárbaj heves kefélésbe fúl, amelybe a fölhorgadt Horgony is beszáll - és tényleg röhejes, ahogy a szerencsétlen férj a hevesen szeretkező bábok közé szorul, és így alighanem duplán élvez. Talán ezért várják el a közönségtől is az ivarérettséget: ez nem gyerekelőadás.

A Stúdió "K" színészei - ahogy ők szokták - eljátsszák ezeket a viccessé lett figurákat, méghozzá úgy, hogy azért megtartanak valamit a tragikus-súlyos leglényegből. Együtt élnek a bábjukkal - ahogy ők szoktak. 'ket nézik odaadóan, odaadják nekik a hangjukat, de még a mimikájukat is - és közben puhán és szakszerűen kerülgetik egymást, adogatják a bábokat kézről kézre, vagyis profik, hiszen ez föl sem tűnik. A bábok teljesítménye a színészeké: Homonnai Katalin a vérszomjas Élektra, de a hófehér ártatlanság-Desdemona is; Nyakó Júlia általában altban tartja az úgynevezett "érett asszonyiságot", például Emíliát az Othellóból és Elmirát a Tartuffe-ből.

Hannus Zoltán a nagy természetű mór és a balek Orgon is; némi méltatlankodás jellemzi mindkettőt. Az összes Samsa Nagypál Gábor: horgas orrú, beesett arcú, elálló fülű bábja szinte hozzánő a kezéhez; Vékes Csaba és Lovas Dániel nőben is, férfiban is "utazik".

A polgári dráma nagyjai mintha kevésbé lennének simulékonyak: Csehov bújik meg a Három bővér, Ibsen pedig A vak kacsa című miniatűr mögött. Csehov sokat emlegetett cselekménytelensége okán a díszlet az, ami a legtöbbet mondja el a legviccesebben - meglátjuk a rozzant triciklit, a fáradt babakocsit és a fél szamovárt, és már csupa Csehov az egész. Igaz, a babakocsiban heves kupakolás folyik - ennyi hév az egész darabban nincsen -, és persze Versinyin és Mása (bocs: Vérsanyi és Mászna) is megtalálják a helyes pózt a triciklin. Mozgékony bábok, mi tagadás.

A vadkacsa zanzájába is belefér némi testiség - de ez a darab áll a legkevésbé az átíró és az alkotók kezére. Csuda tudja: a vicc kevés benne, a népszerűsége csekély - vagy mi, a közönség nevettük ki magunkat aznap estére.

Stúdió "K", október 8.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.