Színház - Feketében - Csiky Gergely: Prolik (Ingyenélők)

  • Csáki Judit
  • 2011. február 17.

Zene

Remélem, jó alaposan megtekintette az egri Gárdonyi Géza Színház frissen fölkent (és helyi önkormányzati rokoni kapcsolattal alaposan megtámogatott) igazgatója a színházában játszott Csiky Gergely-darabot, mielőtt oda nyilatkozott, hogy száznyolcvan fokos fordulatot, hátraarcot fog levezényelni a teátrumban. Csáki Judit

Remélem, jó alaposan megtekintette az egri Gárdonyi Géza Színház frissen fölkent (és helyi önkormányzati rokoni kapcsolattal alaposan megtámogatott) igazgatója a színházában játszott Csiky Gergely-darabot, mielőtt oda nyilatkozott, hogy száznyolcvan fokos fordulatot, hátraarcot fog levezényelni a teátrumban. Ahol - így Blaskó Balázs - ezentúl nem az utcán, vagyis a való világban látható rémségeket fogja föltálalni az ő kedves közönségének, hanem a magasztos eszméket, a szép, boldogító, fölemelő gondolatokat, hadd nemesedjünk szívben és lélekben. A kapitálisan ostoba szavakra nem lenne érdemes egyetlen szót sem vesztegetni, ha nem nagy és komoly dolog: egy jó színház ítéltetne rohamos pusztulásra. A kevés a vidéki megmaradtak közül.

A helyzet pikantériája - a véletlen keverte így, nem a szándék -, hogy azt a sok csúnyaságot ebben a bizonyos Csiky-drámában egy másik frissen, vagyis ugyanazon a napon fölkent igazgató rendezte: Máté Gábor (aki február 1-jétől a Katona József Színház igazgatója - a szerk.). A profin megírt százharminc éves színdarab, a heves és heveny kritikai társadalomábrázolás úttörőinek egyike ugyanis a való világról szól, ami nem szép. Annyira nem szép, hogy alig is találtatik benne igaz ember, és ő is pusztulásra van ítélve.

A cím - Prolik - kissé problematikus: a mai köznyelv által prolinak nevezett figurából egy sincsen a színpadon, a Csiky által proletároknak nevezettből még kevesebb; az Ingyenélő (ilyen címmel is játszották már) minimum túl kedves-kedélyes, a Lump (ez is volt) egyenesen hízelgő. Nehéz címet adni a darabnak, kivált, ha ragaszkodunk a színpadon föltálalt társaság közös tulajdonságához.

Mert hát kik vagy mik ezek az alakok? Svindlerek, szélhámosok, csalók, képmutatók, gazemberek kicsiben és nagyban; hitelből, kölcsönből, mutyiból és machinációból élnek, nyomorban vagy a vágyott nagy lábon, de mindvégig a teljes tönkremenés fenyegető árnyékában. Látszat és látszatkeltés, amoralitás és cinizmus - "így él a világ", mondhatjuk, már ha érdekel bennünket a színházban, hogy hogy él a világ.

Cziegler Balázs feketében tartott, szakadt, gorkiji sötétséget idéző díszlete (na, ezt is lehet majd kidobni az utolsó szálig, Cziegler meg indulhat új munkák vagy rózsaszín festék után) egy kicsiben játszó szélhámosnő otthona: Szederváry Kamilla egy vértanúözvegy szerepében levélben kuncsorog kis könyöradományokért, a szabadságharc nem túl távoli, de annál dicsőbbnek remélt emlékére apellálva. Társa a svindliben a távolságtartó, elszúrt karrierjét, végleges lecsúszását, magányát és romlottságát függetlenséggé stilizáló valahai ügyvéd, Mosolygó, a helyzetükről mit sem tudó, ártatlan lány, Irén és a kardos, nagyszájú cseléd, a Borcsa. A furcsa családot a múltról mindent tudó középponti gazember, Zátonyi Bence tartja a kezében, aki nagyobb léptékben játszik: a csaláson fölül nősülésre, a feleség kompromittálására, majd szép válási, azaz lelépési pénzért a baleknak való továbbpasszolásra. A legújabb kiszemelt áldozat Timót Pál, a vidéki senki, aki azonban a birkatenyésztésből szép vagyonra tett szert, és a fővárosi "jó társaság" a vágya. És van még egy ifjú ügyvéd, az Irénbe szerelmes Darvas. A többiek a tabló erősítő, illetve kiegészítő figurái.

A jól bonyolított darab társadalomábrázolását Máté Gábor rendezése az abszurdig, méghozzá a komikus abszurdig hosszabbítja meg: elrajzolt alakokat hoznak elrajzolt figurák. Röhejes sötétség veszi körül a hangsúlyozottan domborított, tragikus felhanggal bevont drámai fordulatokat - lehetne tanítani a színészek komor kirohanásait, de hiszen tanították is nekik, ugyanis többségük valóban Máté Gábor tanítványa volt. Az egri színház "kemény magja" szépen összeforrva a társulat más színészeivel remek szólókat és hatásos nagyjeleneteket produkál.

A kissé döcögős első felvonás után a másodikban a kényszeresküvőt (Zátonyi újabb pénzszerző manőverének áldozata Irén) már a fenyegető atmoszféra pörgeti föl - és hiába sejtjük vagy tudjuk, hogy Csikynél a dráma mégiscsak elcsorog egy amúgy nehezen kikanyarítható boldog vég felé, már azt is tudjuk, hogy Máté rendezésében nem fog. A boldog vég szürreális és fehérben tartott álomjelenetben dereng föl, ismét félelmetes gesztusokkal és bohózati külsőségekkel - míg az igazi vég, egy röpke némajelenet nagyot csap az ellenkező irányba: a mélynél is mélyebb, kilátástalan és kikerülhetetlen végromlás felé.

Mészáros Máté Zátonyija kompakt romlottság; apró kibillenésektől eltekintve maga a "vasmarok". Bozó Andrea szélhámosnője színes és flott figura: öniróniával, reflektáltsággal ügyesen keverve. Mészáros Sára az ártatlan és pusztulásra ítélt lány szerepében főként keménységgel, eltökéltséggel dolgozik, semmi naiva; Ötvös András egy briliáns részegjelenetben számol le egy naiv fiatalember minden illúziójával. És hát Kaszás Gergő gazdag és markáns mimikával és gesztusvilággal hozott Mosolygója: igazi Mefisztó, aki tudja, neki áll a világ a végén, csak ki kell sunnyognia. A felvillanó mellékalakok is mesterien gazdagítják a nem mindennapi tablót - melynek valóságszaga még az utcára is kiárad, és fölleli otthonát, föl bizony.

Gárdonyi Géza Színház, Eger, február 11.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.