Színház - Hiába: valóság - Anton Pavlovics Csehov: Ványa bácsi; Hadar Galron: Mikve

  • Csáki Judit
  • 2010. október 21.

Zene

A játék tere kisebb, mint a játéktér: a színpadra tett szoba a semmiben lötyög, pedig odabent nagy a zsúfoltság; szép és pusztuló, szépen pusztuló tárgyak sokasága, asztalok, kredenc, székek, szekrény, mosdóállvány és megannyi apróság, a "mély rendetlenség" állapotában. Itt történik minden a Vígszínház Ványa bácsijában - Michael Levine díszlete egyszerre foglalja magába az első felvonás nagy szobáját, aztán egy másikat, a Szerebrjakovét, majd a szalont is, körülötte pedig ott a jókora színpad, látjuk, ahogy jönnek befelé a szereplők. Hátul - és olykor elöl is - nagy fehér vászon, víz folyik le rajta, amikor esik.

A játék tere kisebb, mint a játéktér: a színpadra tett szoba a semmiben lötyög, pedig odabent nagy a zsúfoltság; szép és pusztuló, szépen pusztuló tárgyak sokasága, asztalok, kredenc, székek, szekrény, mosdóállvány és megannyi apróság, a "mély rendetlenség" állapotában. Itt történik minden a Vígszínház Ványa bácsijában - Michael Levine díszlete egyszerre foglalja magába az első felvonás nagy szobáját, aztán egy másikat, a Szerebrjakovét, majd a szalont is, körülötte pedig ott a jókora színpad, látjuk, ahogy jönnek befelé a szereplők. Hátul - és olykor elöl is - nagy fehér vászon, víz folyik le rajta, amikor esik.

Marton László rendezésében tüchtig módon lezajlik a dráma - de igazi reflektorfény a középső hármasra vetül: Asztrovra, Ványára és Jelenára. És nem elsősorban a szerelmi háromszög okán, hanem sokkal inkább - és itt már a szereposztás is megmagyaráztatik - nemzedéki indíttatásból: a két középkorú férfi elkészíti a mérleget saját életéről, aztán Jelena szépen kiosztja a bizonyítványukat. Nem színjeles, mit mondjak.

Az elején Asztrov a lendületével, Ványa az enerváltságával tűnik ki, de a téma ugyanaz: régen minden másképp volt, most meg minden másképp van. Marton elemzése teret ad némi öniróniának, tán hogy a nettó önsajnálatot elkerülje - a nyafogás rögvest komikussá válik, miközben mégiscsak arról van szó, hogy nem lett itt semmi abból, ami lehetett volna. Ez nem fájdalmas, tán mert nem előttünk történik a nagy rádöbbenés: ők ketten már régóta csúsznak lefelé az élet nagy lehetőségeiről, most meg még erről a könnyed, elegáns, gyönyörű és fiatal asszonyról is.

Hegedűs D. Géza mozgásba, sőt túlmozgásba fojtja Asztrov robbanékonyságát: vehemensen "dolgozik" a színpadon, nagy hangon magyaráz, hozzá mutogat serényen, ezzel leplezi, hogy semmit nem csinál, csak iszik. Gálffi László Ványája csupa heverés, lassú járás, gondosan szűkre szabott mozdulatok, hozzájuk illő keskeny intonáció: ő hiábavaló munkáról szóló beszéddel áltatja magát. Még egy összecsapásra futja belőlük Jelenáért, aki maga sem tudja, mit keres ennek a konfliktusnak a kellős közepén, sőt: mit keres egyáltalán. Szeretne boldog lenni, persze; a férjével, Szerebrjakovval nagyon melléválasztott, de a két másik férfi ígéretesebb. Hámori Gabriella játéka egyszerre súlyos és légies; miközben látszólag csak magára figyel, élesen lát mindent és mindenkit.

A többi szereplő egy-egy vonást domborít erősen: Margitai Ági Vojnyickajája a professzor iránti föltétlen rajongást, Bata Éva Szonyája a nyers lemondást, Benedek Miklós Szerebrjakov professzora az önzést.

Van néhány szép villanás - Asztrov és Jelena térképészetbe fúló erotikus játéka például (amikor Hegedűs D. Géza az erdőkről magyarázva valójában szinte magáévá teszi a nőt, és Hámori Gabriella Jelenája ezt észre sem veszi) vagy Ványa kiborulása és leginkább Hegedűs D. Géza és Gálffi László közös jelenetei -, de nem fordul ki sarkaiból sem a színház, sem a világunk. Két középkorú férfi néz szembe kudarcos életével.

*

Hadar Galron rendesen megtanulta a leckét a drámaíró-iskolában: kiválasztott egy helyszínt, ahol természetesen összeverődhet sok különféle ember. A helyszín egy mikve, zsidó rituális fürdő, ahová megmerítkezni, megtisztulni jönnek a vallásos zsidó asszonyok, ki belső meggyőződésből, ki hagyománytiszteletből, ki lázadozva, ki engedelmesen... A helyszín ezúttal rejt némi ismeretterjesztő arzenált is: bizonyára kevesen ismerik ezt a világot, vagyis még tanulni is lehet.

Hét asszony és egy gyereklány - nyolc színésznőnek parádés szerep Michal Docekal flott rendezésében és Jan Dusek ugyancsak szemrevaló díszletében. A dramaturgiai rugó pedig olajozottan emeli és löki a cselekményt, amely kiszámíthatóan tart a tanulságos végkifejlet felé. A csoportdinamikai alaphelyzetek színpadi életre kelnek: a kezdetben magányos, különc és öntörvényű nő esélytelenül vívja apró küzdelmeit a megcsontosodott közegben a látszatok, hazugságok és szemhunyások ellen, mígnem társai, sőt harcostársai akadnak, akikkel megforgatják ezt az ő kicsi, de kemény világukat. Ennek is megvan az ára persze.

Mind a nyolc színésznő alapos munkát végez - és voltaképpen ezért szórakozik jól a közönség, nem másért: sikerül élő emberré dúsítaniuk az amúgy túlságosan is transzparens karaktereket. Eszenyi Enikő a felforgató elem: nyújtott léptekkel járja a maga útját, akár mindenki ellen. Börcsök Enikő és Igó Éva figurája az öncsalással fordul szembe a végén, Pap Vera fürdősasszonya egy egész élet gondosan titkolt romhalmazát hagyja maga mögött. Tornyi Ildikó Tehilája hiába lázad, Hegyi Barbara Chedvája a lányával (Stefanovics Angéla) együtt talán megmenekül. Kovács Patrícia Mikije a bőréből próbálna kibújni a vallásba nagy hirtelen belebódult férje kedvéért - és boldog, amikor nem sikerül.

A fürdő dolgozói és törzsvendégei végül együtt indulnak harcba a képmutatás, az erőszak és az elnyomás ellen. Bezárkóznak a fürdőbe, elbarikádozzák magukat, és nem engednek a fenyegetésnek, mármint a kívülről jövőnek. Az előadás számos humoros és komor fordulata után a legvégén némi baljós feszültség marad a levegőben - de hát ezt is tanítják a jobb iskolákban. A közönség hálás - a színészek pedig megérdemlik a tapsvihart.

Vígszínház, október 1.; Pesti Színház, október 8.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.