Színház - Hiába: valóság - Anton Pavlovics Csehov: Ványa bácsi; Hadar Galron: Mikve

  • Csáki Judit
  • 2010. október 21.

Zene

A játék tere kisebb, mint a játéktér: a színpadra tett szoba a semmiben lötyög, pedig odabent nagy a zsúfoltság; szép és pusztuló, szépen pusztuló tárgyak sokasága, asztalok, kredenc, székek, szekrény, mosdóállvány és megannyi apróság, a "mély rendetlenség" állapotában. Itt történik minden a Vígszínház Ványa bácsijában - Michael Levine díszlete egyszerre foglalja magába az első felvonás nagy szobáját, aztán egy másikat, a Szerebrjakovét, majd a szalont is, körülötte pedig ott a jókora színpad, látjuk, ahogy jönnek befelé a szereplők. Hátul - és olykor elöl is - nagy fehér vászon, víz folyik le rajta, amikor esik.

A játék tere kisebb, mint a játéktér: a színpadra tett szoba a semmiben lötyög, pedig odabent nagy a zsúfoltság; szép és pusztuló, szépen pusztuló tárgyak sokasága, asztalok, kredenc, székek, szekrény, mosdóállvány és megannyi apróság, a "mély rendetlenség" állapotában. Itt történik minden a Vígszínház Ványa bácsijában - Michael Levine díszlete egyszerre foglalja magába az első felvonás nagy szobáját, aztán egy másikat, a Szerebrjakovét, majd a szalont is, körülötte pedig ott a jókora színpad, látjuk, ahogy jönnek befelé a szereplők. Hátul - és olykor elöl is - nagy fehér vászon, víz folyik le rajta, amikor esik.

Marton László rendezésében tüchtig módon lezajlik a dráma - de igazi reflektorfény a középső hármasra vetül: Asztrovra, Ványára és Jelenára. És nem elsősorban a szerelmi háromszög okán, hanem sokkal inkább - és itt már a szereposztás is megmagyaráztatik - nemzedéki indíttatásból: a két középkorú férfi elkészíti a mérleget saját életéről, aztán Jelena szépen kiosztja a bizonyítványukat. Nem színjeles, mit mondjak.

Az elején Asztrov a lendületével, Ványa az enerváltságával tűnik ki, de a téma ugyanaz: régen minden másképp volt, most meg minden másképp van. Marton elemzése teret ad némi öniróniának, tán hogy a nettó önsajnálatot elkerülje - a nyafogás rögvest komikussá válik, miközben mégiscsak arról van szó, hogy nem lett itt semmi abból, ami lehetett volna. Ez nem fájdalmas, tán mert nem előttünk történik a nagy rádöbbenés: ők ketten már régóta csúsznak lefelé az élet nagy lehetőségeiről, most meg még erről a könnyed, elegáns, gyönyörű és fiatal asszonyról is.

Hegedűs D. Géza mozgásba, sőt túlmozgásba fojtja Asztrov robbanékonyságát: vehemensen "dolgozik" a színpadon, nagy hangon magyaráz, hozzá mutogat serényen, ezzel leplezi, hogy semmit nem csinál, csak iszik. Gálffi László Ványája csupa heverés, lassú járás, gondosan szűkre szabott mozdulatok, hozzájuk illő keskeny intonáció: ő hiábavaló munkáról szóló beszéddel áltatja magát. Még egy összecsapásra futja belőlük Jelenáért, aki maga sem tudja, mit keres ennek a konfliktusnak a kellős közepén, sőt: mit keres egyáltalán. Szeretne boldog lenni, persze; a férjével, Szerebrjakovval nagyon melléválasztott, de a két másik férfi ígéretesebb. Hámori Gabriella játéka egyszerre súlyos és légies; miközben látszólag csak magára figyel, élesen lát mindent és mindenkit.

A többi szereplő egy-egy vonást domborít erősen: Margitai Ági Vojnyickajája a professzor iránti föltétlen rajongást, Bata Éva Szonyája a nyers lemondást, Benedek Miklós Szerebrjakov professzora az önzést.

Van néhány szép villanás - Asztrov és Jelena térképészetbe fúló erotikus játéka például (amikor Hegedűs D. Géza az erdőkről magyarázva valójában szinte magáévá teszi a nőt, és Hámori Gabriella Jelenája ezt észre sem veszi) vagy Ványa kiborulása és leginkább Hegedűs D. Géza és Gálffi László közös jelenetei -, de nem fordul ki sarkaiból sem a színház, sem a világunk. Két középkorú férfi néz szembe kudarcos életével.

*

Hadar Galron rendesen megtanulta a leckét a drámaíró-iskolában: kiválasztott egy helyszínt, ahol természetesen összeverődhet sok különféle ember. A helyszín egy mikve, zsidó rituális fürdő, ahová megmerítkezni, megtisztulni jönnek a vallásos zsidó asszonyok, ki belső meggyőződésből, ki hagyománytiszteletből, ki lázadozva, ki engedelmesen... A helyszín ezúttal rejt némi ismeretterjesztő arzenált is: bizonyára kevesen ismerik ezt a világot, vagyis még tanulni is lehet.

Hét asszony és egy gyereklány - nyolc színésznőnek parádés szerep Michal Docekal flott rendezésében és Jan Dusek ugyancsak szemrevaló díszletében. A dramaturgiai rugó pedig olajozottan emeli és löki a cselekményt, amely kiszámíthatóan tart a tanulságos végkifejlet felé. A csoportdinamikai alaphelyzetek színpadi életre kelnek: a kezdetben magányos, különc és öntörvényű nő esélytelenül vívja apró küzdelmeit a megcsontosodott közegben a látszatok, hazugságok és szemhunyások ellen, mígnem társai, sőt harcostársai akadnak, akikkel megforgatják ezt az ő kicsi, de kemény világukat. Ennek is megvan az ára persze.

Mind a nyolc színésznő alapos munkát végez - és voltaképpen ezért szórakozik jól a közönség, nem másért: sikerül élő emberré dúsítaniuk az amúgy túlságosan is transzparens karaktereket. Eszenyi Enikő a felforgató elem: nyújtott léptekkel járja a maga útját, akár mindenki ellen. Börcsök Enikő és Igó Éva figurája az öncsalással fordul szembe a végén, Pap Vera fürdősasszonya egy egész élet gondosan titkolt romhalmazát hagyja maga mögött. Tornyi Ildikó Tehilája hiába lázad, Hegyi Barbara Chedvája a lányával (Stefanovics Angéla) együtt talán megmenekül. Kovács Patrícia Mikije a bőréből próbálna kibújni a vallásba nagy hirtelen belebódult férje kedvéért - és boldog, amikor nem sikerül.

A fürdő dolgozói és törzsvendégei végül együtt indulnak harcba a képmutatás, az erőszak és az elnyomás ellen. Bezárkóznak a fürdőbe, elbarikádozzák magukat, és nem engednek a fenyegetésnek, mármint a kívülről jövőnek. Az előadás számos humoros és komor fordulata után a legvégén némi baljós feszültség marad a levegőben - de hát ezt is tanítják a jobb iskolákban. A közönség hálás - a színészek pedig megérdemlik a tapsvihart.

Vígszínház, október 1.; Pesti Színház, október 8.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.