színház - ISTENI VIDÉKEK

  • - sisso -
  • 2009. május 7.

Zene

Horváth Csaba koreográfus-rendező és színész-táncos csapata, a Fortedanse pár éve a fizikai színház meghonosításával kísérletezik. Lloyd Newson, a DV8 Company alapítója szerint minden fizikai színház, ami nem passzítható bele az irodalmi-dramatikus és a kortárs tánc kategóriákba.
Horváth Csaba koreográfus-rendezõ és színész-táncos csapata, a Fortedanse pár éve a fizikai színház meghonosításával kísérletezik. Lloyd Newson, a DV8 Company alapítója szerint minden fizikai színház, ami nem passzítható bele az irodalmi-dramatikus és a kortárs tánc kategóriákba. A görög mitológián és filozófiai írásokon alapuló, kietlen tájon játszódó, decens mozdulatsorokra építõ humoros Fortedanse-elõadás megfelel a fenti kritériumoknak. A hõsök nyughelyétõl a múzsák lakhelyéig úgy járja be a kicsinyes, bosszúálló, idétlen, ergo nagyon emberi istenek vidékét, hogy a sokféleképpen roncsolt szövegen kívül a zene és a Horváth koreográfiáira jellemzõ, a néptánctól a baletton át a tömegsportünnepélyekre is emlékeztetõ táncnyelvet használja fel a történet továbbgördítésére. Lírai, szakrális, ugyanakkor modern, és purgálja a hagyományos befogadói agyat. Nyilvánvaló ezért, hogy a független színház és a modern tánc közönségét egyaránt irritálja, hiszen idegen. S mint az a járt utat elhagyókra sokszor jellemzõ, nem egészen tisztázottak az arányok: a nem jól beszélõ táncost (Lõrinc Katalint) hosszan beszéltetni hiba, hiszen ez nem egyenlõ a szövegrontással - viszont az agyonzúzott szöveggel dolgozó részeknél Andrássy Máté, Földeáki Nóra és Krisztik Csaba remekül mûködik, mintha õk maguk volnának az új nyelv megszülõi. Vati Tamás, a kortárs tánc jolly jokere pedig afféle önjáró ikon ebben az elõadásban.

A bicajoskesztyûben, szürke tógákban és zakókban táncoló neolingvisztikusok a darab szerint egyébiránt már a spájzban dübörögnek: dühösek, felszedték a linóleumot. Hamarosan övék a többi tér is.

Trafó, április 23.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.