színház - ISTENI VIDÉKEK

  • - sisso -
  • 2009. május 7.

Zene

Horváth Csaba koreográfus-rendező és színész-táncos csapata, a Fortedanse pár éve a fizikai színház meghonosításával kísérletezik. Lloyd Newson, a DV8 Company alapítója szerint minden fizikai színház, ami nem passzítható bele az irodalmi-dramatikus és a kortárs tánc kategóriákba.
Horváth Csaba koreográfus-rendezõ és színész-táncos csapata, a Fortedanse pár éve a fizikai színház meghonosításával kísérletezik. Lloyd Newson, a DV8 Company alapítója szerint minden fizikai színház, ami nem passzítható bele az irodalmi-dramatikus és a kortárs tánc kategóriákba. A görög mitológián és filozófiai írásokon alapuló, kietlen tájon játszódó, decens mozdulatsorokra építõ humoros Fortedanse-elõadás megfelel a fenti kritériumoknak. A hõsök nyughelyétõl a múzsák lakhelyéig úgy járja be a kicsinyes, bosszúálló, idétlen, ergo nagyon emberi istenek vidékét, hogy a sokféleképpen roncsolt szövegen kívül a zene és a Horváth koreográfiáira jellemzõ, a néptánctól a baletton át a tömegsportünnepélyekre is emlékeztetõ táncnyelvet használja fel a történet továbbgördítésére. Lírai, szakrális, ugyanakkor modern, és purgálja a hagyományos befogadói agyat. Nyilvánvaló ezért, hogy a független színház és a modern tánc közönségét egyaránt irritálja, hiszen idegen. S mint az a járt utat elhagyókra sokszor jellemzõ, nem egészen tisztázottak az arányok: a nem jól beszélõ táncost (Lõrinc Katalint) hosszan beszéltetni hiba, hiszen ez nem egyenlõ a szövegrontással - viszont az agyonzúzott szöveggel dolgozó részeknél Andrássy Máté, Földeáki Nóra és Krisztik Csaba remekül mûködik, mintha õk maguk volnának az új nyelv megszülõi. Vati Tamás, a kortárs tánc jolly jokere pedig afféle önjáró ikon ebben az elõadásban.

A bicajoskesztyûben, szürke tógákban és zakókban táncoló neolingvisztikusok a darab szerint egyébiránt már a spájzban dübörögnek: dühösek, felszedték a linóleumot. Hamarosan övék a többi tér is.

Trafó, április 23.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.