Színház - Jóban, rosszban - Ingmar Bergman: Jelenetek egy házasságból

  • Csáki Judit
  • 2009. szeptember 3.

Zene

Voltaképpen elég baj, hogy évad közben még véletlenül se megyek olyan produkciók környékére, mint a Détár-Rékasi színész házaspár által előadott Bergman-darab, a Jelenetek egy házasságból. Baj azért, mert - mint láttam most is, a Városmajori Színpad nézőterén - sok ember semmi másra nem megy, csak erre; és baj azért, mert a színházi palettának ez is része, következésképp a kritikusinak is.

Voltaképpen elég baj, hogy évad közben még véletlenül se megyek olyan produkciók környékére, mint a Détár-Rékasi színész házaspár által előadott Bergman-darab, a Jelenetek egy házasságból. Baj azért, mert - mint láttam most is, a Városmajori Színpad nézőterén - sok ember semmi másra nem megy, csak erre; és baj azért, mert a színházi palettának ez is része, következésképp a kritikusinak is.

Ennek az előadásnak az egyik "hívószava" éppen az, hogy igazi házaspár adja elő, vagyis valami extra tudást (mármint az életről) és szereplést ígér a nézőnek. Ráadásul ennek az igazi házaspárnak is voltak már hullámvölgyei igaziból, jó részletesen taglalva a bulvársajtóban (vagy éppen azért?); hátha ebből is felkavarodik valami a színpadon, legalább némi pikantéria vagy mi.

Gyors egymásutánban két olyan kétszereplős produkcióhoz volt szerencsém a markáns arculatot és szeplőtlen minőséget csöppet sem hajszoló Városmajori Színpadon, amelyben a két szereplő civilben is egy pár volt. Muszáj elgondolkodnom azon, vajon túl a praktikus szemponton (egy kocsi, közös kassza, közös elfoglaltság) mi indítja a színházakat és a színészházaspárokat arra, hogy ilyen vállalkozásokba fogjanak, vagyis épp a "színészházaspárságukat" tegyék ki a placcra. Hiszen ugyan ki hiszi el, hogy ha színre viszik bárhol Bergman Jelenetekjét, akkor a két szerep éppen Détár Enikő és Rékasi Károly után kiált? 'k maguk hiszik el, nyilván, és e hitnek alighanem az a nagyon civil meggyőződés az alapja, hogy Bergman "mintha csak róluk írta volna". Bárki hiszi ezt: téved. (Lépcsőházi gondolatként jutott eszünkbe, hogy színész házaspár például az igen szellemes Rómeó és Júliát kettesben előadó Nagy-Kálózy Eszter és Rudolf Péter is. De hát ők elsősorban is színészek, a "házaspárságukról" kicsit sem szól az amúgy is szomorú véget érő előadás.)

A Jeleneteket amúgy már játszották színházban is; csupa banális mondat, számos banális élethelyzet, mindösszesen egy banális válás története - mégis úgy emlékszünk a filmre, hogy megrendültünk belé. Megrendülésről nincsen szó a Városmajorban - és nem kizárólag azért, mert nem Liv Ullmann és Erland Josephson játszik Ingmar Bergman rendezésében, még csak nem is azért, mert Détár Enikő és Rékasi Károly össze- és szétborulása Balatoni Mónika rendezésében a szórakoztatást célozza, hanem mert aligha lehettünk tízen a zsúfolt nézőtéren, akik láttuk a filmet valaha.

A tízből kettő a színpadon volt, ezért aztán mégiscsak keletkezik némi megrendülés, méghozzá ott, ahol a legkevésbé van helye: a színpadon. Többnyire a két szereplő van megindulva és meghatva attól, hogy ilyesmit játszik, ilyen mondatokat mond, egyenest az élet sűrűjéből, "mintha igaziból"... A szöveget úgy mondják, mintha két másodperccel korábban hallották volna először (a brazil szappanoperáknál súgják a szereplők fülébe ilyen hitelesen), illusztrálva erősen, mozdulattal, mimikával. A közepesen gagyi díszlet kicsit sem árul el a főszereplők közegéről (ha van nekik ilyesmi), ezáltal igencsak nehézzé válik elhinni, amit magukról-egymásról mondanak. Hogy a Rékasi Károly játszotta Johann docens lenne a pszichoterápiai intézetben? És hazaesvén a kanapéra zuhanva Bach Máté-passióját hallgatja, mert ezt szereti? Ugyan már! Akkor már sokkal inkább azt hiszszük el, hogy Détár Enikő Mariannéja fogával tépi föl a chipses zacskót - jó nagyot durran bele a mikroportba (vicces ez a mikroportozás, a legintimebb szólamok visszhangoznak az esti lágy fuvallatban némi recsegéstől kísérve) -, és az ágyban ülve két marokkal nyomja magába a zacskó tartalmát.

A házasság már akkor megdöccen kissé, amikor a váratlanul jelentkező gyermekáldásnak közös elhatározásból útját kell állni. Marianne bús tekintetét, majd néma zokogását a The Winner Takes It All című ABBA-sláger festi alá magyarázón - bár nekem speciel nem az abortusz feletti szomorúságot magyarázza, hanem a zseniális Meryl Streep mély melankóliáját afelett, hogy Pierce Brosnan húsz éve terhesen magára hagyta.

A házaspár tagjai közt valódi antagonisztikus ellentét feszül - ebben az előadásban láthatóan és érezhetően az egyetlen; a filmből nem emlékszem rá, de ha volt is, súlyos nem lehetett: az asszony rendetlen, a férfi rendmániás. Emiatt persze el is lehet válni, de eljátszani színpadon csak kényszeredetten és túlhangsúlyozva lehet, mintegy parodizálva az egészet - itt is ez történik. Détár lazán dobál, Rékasi tüchtigen hajtogat.

Nem fogják elhinni: a válás utáni mélypontok, az új nőre való ráunás, az új pasi levadászása után a valahai pár a közös chipsevésben és a rendetlenségben talál egymásra és újabb fölhevült erotikus kalandokra: amilyen feltűnően hajtogatott korábban Rékasi, most épp oly feltűnően hányja le a gönceit.

Az előírt veszekedések beleélős intonációban fordulnak primitívbe (azért a kamupofon csak legyintés!), a kibékülések vadul erotikusba, ahogy azt a szappanoperákban látjuk; közben házasodnak mindketten, vagyis a darab befordul a Jövőre veled ugyanittbe, és megtalálni véli saját közegét.

Városmajori Színpad, augusztus 16.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.