Színház - Két dimenzió - Ödön von Horváth: Kasimir és Karoline

  • Csáki Judit
  • 2010. január 7.

Zene

A színes vásári forgatag mélyén tombol a világválság - a felszínén pedig párkapcsolati válságok tombolnak. Ödön von Horváth Kasimir és Karoline című darabja a szerző minden erőfeszítése és deklarációja ellenére sem tragédia, ezt majdnem nyolcvan évvel a megszületése után fájdalmasan tisztán lehet látni.

A színes vásári forgatag mélyén tombol a világválság - a felszínén pedig párkapcsolati válságok tombolnak. Ödön von Horváth Kasimir és Karoline című darabja a szerző minden erőfeszítése és deklarációja ellenére sem tragédia, ezt majdnem nyolcvan évvel a megszületése után fájdalmasan tisztán lehet látni.

Ráadásul - immár színházi értelemben - ez a darab is kanavász, mint például a Mesél a bécsi erdő: kell hozzá jó nagy adag színházi alkotói közreműködés, hogy telt és súlyos legyen. Elég persze, ha éppen a kanavászjelleg ragadja meg az alkotók fantáziáját.

Az Örkény Színház előadásában ez történt: Bagossy László rendező a villámjelenetek egymásutánját emelte ki, és kerített köré frappáns, markáns és "beszabályozó" színházi formát. A színpadnyílás nagy része feketével kitakarva, középen fekvő képkocka látszik: ez a játék tere. A kivágatba nem fér bele egy egész ember.

Az előszínpadon pedig Darvas Ferenc zongorázik - olykor némafilmes stílben adja a zenét a látvány alá, máskor a szerzői utasításokkal meséli a történetet, így kötve össze a képeket-képsorokat. A szerzői utasítások hallatán erős a gyanúnk, hogy némi kortársi irónia is rejtőzik a fölidézés technikája mögött, ráadásul Darvas Ferenc igazán alakít, "belül van" a játékon, mint erre aztán egy igen erős és rettenetesen komikus jelenet rá is világít: Juanita, a gorillalány kitör a képből, és megtámadja őt. Egy pillanatra három dimenziót ölt az előadás.

Ami egyébként makacsul kétdimenziós; mind a rendezésre, mind a színészi játékra tekintve gyümölcsöző és izgalmas forma ez, ámbár korlátozó és korlátozott. Egyrészt pörgeti a játékot, másrészt a végletes stilizálás felé hajtja. Egy-egy arckifejezés vagy egy-egy mozdulat dolga, hogy ne illusztráljon, hanem éppen hogy lökjön egyet a játékon. Nyaktól combig remekül lehet mutatni például, hogy az embernek - Schürzingernek - egyetlen porcikája sem kívánja az ivást; és láthatatlan lóra pattanni, vagy hideg sörrel "leforrázva lenni" épp ily tartalmas, sűrű pillanat. A forma virtuozitása nyomul előtérbe.

Mindazonáltal a komikus pillanatok, a kimerevített mozdulatok, a néhány szavas szópárbajok létrehozzák a globálnyomasztást, leginkább a befogadóban, vagyis a nézőtéren. Nehéz lenne megmondani, melyik jelenet vagy villanás billenti át a részleteket egy egészbe; mikor születik meg, honnan kezdve mélyül a hervasztó elkeserítés. Melynek amúgy épp úgy része a történet banalitása - Kasimir elveszíti az állását, Karoline pedig nem akar társa lenni a deprimáló nyomorban, ezért aztán ott hagyja őt a müncheni Oktoberfest kellős közepén egy fagyiért, kis kocsikázásért, pohárka édes likőrért, tök mindegy - mint a tabló figuráinak különb-különb, de egy irányba tartó sivár boldogtalansága. Karoline libasága, Kasimir korlátolt konoksága domináns jellemvonás ugyan, de sem a kevésbé domináns jellemvonásokat, sem a többiek domináns jellemvonását nem nyomja el, haladunk a kiszolgáltatottság, a perspektívátlan tengődés felé - ez a kép úgy éles, hogy több fókusza van. Jókora tabló, elfér rajta több portré.

Polgár Csaba Kasimirja aktívan szerencsétlen, csinálja is a saját balsorsát, sodródik is vele. Ezért aztán van némi igaza Karolinénak, amikor a Schürzinger-féle menekülőösvényre, majd a nagyobb hal felé lép ("a nagyhalat futni hagyjuk", így Parti Nagy Lajos friss fordítása); kár, hogy Szandtner Anna a kelleténél keskenyebb sávon, s a lehetségesnél szűkösebb eszköztárral formálja meg őt, elnyújtott, felhúzott hangokkal, tágra "zárt" tekintettel - a menekülés kétségbeesettsége hiányzik a lányból, vagyis a mélység. Hámori Gabriella Ernája erősebben ragyog ki a vásári forgatagból: a viktimológiai esetnek az ő játékában rengeteg színe van, és visszája is bőven. Ez utóbbit érezzük a Kasimirral való, reménytelennek tűnő összeborulásban is a végén. Széles László Merkel Francija egyszerre brutális és szerencsétlen; ráadásul Széles remekel a kitartott pillanatokban, a (hang)súlyos gesztusokban: flottul mutat fényképsorozatot. Máthé Zsolt Schürzingere intenzív: minden porcika játszik. Mácsai Pál és Csuja Imre felvillanásai a komédiai tartományban fenyegetnek és nevettetnek.

Bagossy Levente díszletét a benne sorjázó képekkel és jelenetekkel elég sokáig lehet nézni. Bagossy László rendező pedig nem hagy kihasználatlanul egyetlen lehetőséget sem: alulról, felülről, félbevágva és oldalról keletkezik újabb és újabb meglepő jelenés. És miközben Darvas Ferenc végigkalauzol bennünket a dráma keskeny nyomvonalán, lassan ráismerünk a már látott megoldásokra, a rendezőére és a színészekére, mert a két dimenzió lehetőségei végesek. Még mielőtt a masszív unalomig érnénk, frappáns befejezés érkezik: a képkivágás körül lebontják a takarást, és kitágul mögötte a tér, feltárul a színpadi masinéria. Mint a vurstli fényképészénél a lyukas fejű nyalka huszár mögé rejtett sámli: amott a testetlen ló, emitt a ruhafogas, ott meg egy asztal néhány korsó sörrel. Hirtelen meglódul a belassult tempó - én ezt bizony előbbre vártam.

Örkény Színház, 2009. december 19.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."