Színház - Két dimenzió - Ödön von Horváth: Kasimir és Karoline

  • Csáki Judit
  • 2010. január 7.

Zene

A színes vásári forgatag mélyén tombol a világválság - a felszínén pedig párkapcsolati válságok tombolnak. Ödön von Horváth Kasimir és Karoline című darabja a szerző minden erőfeszítése és deklarációja ellenére sem tragédia, ezt majdnem nyolcvan évvel a megszületése után fájdalmasan tisztán lehet látni.

A színes vásári forgatag mélyén tombol a világválság - a felszínén pedig párkapcsolati válságok tombolnak. Ödön von Horváth Kasimir és Karoline című darabja a szerző minden erőfeszítése és deklarációja ellenére sem tragédia, ezt majdnem nyolcvan évvel a megszületése után fájdalmasan tisztán lehet látni.

Ráadásul - immár színházi értelemben - ez a darab is kanavász, mint például a Mesél a bécsi erdő: kell hozzá jó nagy adag színházi alkotói közreműködés, hogy telt és súlyos legyen. Elég persze, ha éppen a kanavászjelleg ragadja meg az alkotók fantáziáját.

Az Örkény Színház előadásában ez történt: Bagossy László rendező a villámjelenetek egymásutánját emelte ki, és kerített köré frappáns, markáns és "beszabályozó" színházi formát. A színpadnyílás nagy része feketével kitakarva, középen fekvő képkocka látszik: ez a játék tere. A kivágatba nem fér bele egy egész ember.

Az előszínpadon pedig Darvas Ferenc zongorázik - olykor némafilmes stílben adja a zenét a látvány alá, máskor a szerzői utasításokkal meséli a történetet, így kötve össze a képeket-képsorokat. A szerzői utasítások hallatán erős a gyanúnk, hogy némi kortársi irónia is rejtőzik a fölidézés technikája mögött, ráadásul Darvas Ferenc igazán alakít, "belül van" a játékon, mint erre aztán egy igen erős és rettenetesen komikus jelenet rá is világít: Juanita, a gorillalány kitör a képből, és megtámadja őt. Egy pillanatra három dimenziót ölt az előadás.

Ami egyébként makacsul kétdimenziós; mind a rendezésre, mind a színészi játékra tekintve gyümölcsöző és izgalmas forma ez, ámbár korlátozó és korlátozott. Egyrészt pörgeti a játékot, másrészt a végletes stilizálás felé hajtja. Egy-egy arckifejezés vagy egy-egy mozdulat dolga, hogy ne illusztráljon, hanem éppen hogy lökjön egyet a játékon. Nyaktól combig remekül lehet mutatni például, hogy az embernek - Schürzingernek - egyetlen porcikája sem kívánja az ivást; és láthatatlan lóra pattanni, vagy hideg sörrel "leforrázva lenni" épp ily tartalmas, sűrű pillanat. A forma virtuozitása nyomul előtérbe.

Mindazonáltal a komikus pillanatok, a kimerevített mozdulatok, a néhány szavas szópárbajok létrehozzák a globálnyomasztást, leginkább a befogadóban, vagyis a nézőtéren. Nehéz lenne megmondani, melyik jelenet vagy villanás billenti át a részleteket egy egészbe; mikor születik meg, honnan kezdve mélyül a hervasztó elkeserítés. Melynek amúgy épp úgy része a történet banalitása - Kasimir elveszíti az állását, Karoline pedig nem akar társa lenni a deprimáló nyomorban, ezért aztán ott hagyja őt a müncheni Oktoberfest kellős közepén egy fagyiért, kis kocsikázásért, pohárka édes likőrért, tök mindegy - mint a tabló figuráinak különb-különb, de egy irányba tartó sivár boldogtalansága. Karoline libasága, Kasimir korlátolt konoksága domináns jellemvonás ugyan, de sem a kevésbé domináns jellemvonásokat, sem a többiek domináns jellemvonását nem nyomja el, haladunk a kiszolgáltatottság, a perspektívátlan tengődés felé - ez a kép úgy éles, hogy több fókusza van. Jókora tabló, elfér rajta több portré.

Polgár Csaba Kasimirja aktívan szerencsétlen, csinálja is a saját balsorsát, sodródik is vele. Ezért aztán van némi igaza Karolinénak, amikor a Schürzinger-féle menekülőösvényre, majd a nagyobb hal felé lép ("a nagyhalat futni hagyjuk", így Parti Nagy Lajos friss fordítása); kár, hogy Szandtner Anna a kelleténél keskenyebb sávon, s a lehetségesnél szűkösebb eszköztárral formálja meg őt, elnyújtott, felhúzott hangokkal, tágra "zárt" tekintettel - a menekülés kétségbeesettsége hiányzik a lányból, vagyis a mélység. Hámori Gabriella Ernája erősebben ragyog ki a vásári forgatagból: a viktimológiai esetnek az ő játékában rengeteg színe van, és visszája is bőven. Ez utóbbit érezzük a Kasimirral való, reménytelennek tűnő összeborulásban is a végén. Széles László Merkel Francija egyszerre brutális és szerencsétlen; ráadásul Széles remekel a kitartott pillanatokban, a (hang)súlyos gesztusokban: flottul mutat fényképsorozatot. Máthé Zsolt Schürzingere intenzív: minden porcika játszik. Mácsai Pál és Csuja Imre felvillanásai a komédiai tartományban fenyegetnek és nevettetnek.

Bagossy Levente díszletét a benne sorjázó képekkel és jelenetekkel elég sokáig lehet nézni. Bagossy László rendező pedig nem hagy kihasználatlanul egyetlen lehetőséget sem: alulról, felülről, félbevágva és oldalról keletkezik újabb és újabb meglepő jelenés. És miközben Darvas Ferenc végigkalauzol bennünket a dráma keskeny nyomvonalán, lassan ráismerünk a már látott megoldásokra, a rendezőére és a színészekére, mert a két dimenzió lehetőségei végesek. Még mielőtt a masszív unalomig érnénk, frappáns befejezés érkezik: a képkivágás körül lebontják a takarást, és kitágul mögötte a tér, feltárul a színpadi masinéria. Mint a vurstli fényképészénél a lyukas fejű nyalka huszár mögé rejtett sámli: amott a testetlen ló, emitt a ruhafogas, ott meg egy asztal néhány korsó sörrel. Hirtelen meglódul a belassult tempó - én ezt bizony előbbre vártam.

Örkény Színház, 2009. december 19.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”