Színház - Két dimenzió - Ödön von Horváth: Kasimir és Karoline

  • Csáki Judit
  • 2010. január 7.

Zene

A színes vásári forgatag mélyén tombol a világválság - a felszínén pedig párkapcsolati válságok tombolnak. Ödön von Horváth Kasimir és Karoline című darabja a szerző minden erőfeszítése és deklarációja ellenére sem tragédia, ezt majdnem nyolcvan évvel a megszületése után fájdalmasan tisztán lehet látni.

A színes vásári forgatag mélyén tombol a világválság - a felszínén pedig párkapcsolati válságok tombolnak. Ödön von Horváth Kasimir és Karoline című darabja a szerző minden erőfeszítése és deklarációja ellenére sem tragédia, ezt majdnem nyolcvan évvel a megszületése után fájdalmasan tisztán lehet látni.

Ráadásul - immár színházi értelemben - ez a darab is kanavász, mint például a Mesél a bécsi erdő: kell hozzá jó nagy adag színházi alkotói közreműködés, hogy telt és súlyos legyen. Elég persze, ha éppen a kanavászjelleg ragadja meg az alkotók fantáziáját.

Az Örkény Színház előadásában ez történt: Bagossy László rendező a villámjelenetek egymásutánját emelte ki, és kerített köré frappáns, markáns és "beszabályozó" színházi formát. A színpadnyílás nagy része feketével kitakarva, középen fekvő képkocka látszik: ez a játék tere. A kivágatba nem fér bele egy egész ember.

Az előszínpadon pedig Darvas Ferenc zongorázik - olykor némafilmes stílben adja a zenét a látvány alá, máskor a szerzői utasításokkal meséli a történetet, így kötve össze a képeket-képsorokat. A szerzői utasítások hallatán erős a gyanúnk, hogy némi kortársi irónia is rejtőzik a fölidézés technikája mögött, ráadásul Darvas Ferenc igazán alakít, "belül van" a játékon, mint erre aztán egy igen erős és rettenetesen komikus jelenet rá is világít: Juanita, a gorillalány kitör a képből, és megtámadja őt. Egy pillanatra három dimenziót ölt az előadás.

Ami egyébként makacsul kétdimenziós; mind a rendezésre, mind a színészi játékra tekintve gyümölcsöző és izgalmas forma ez, ámbár korlátozó és korlátozott. Egyrészt pörgeti a játékot, másrészt a végletes stilizálás felé hajtja. Egy-egy arckifejezés vagy egy-egy mozdulat dolga, hogy ne illusztráljon, hanem éppen hogy lökjön egyet a játékon. Nyaktól combig remekül lehet mutatni például, hogy az embernek - Schürzingernek - egyetlen porcikája sem kívánja az ivást; és láthatatlan lóra pattanni, vagy hideg sörrel "leforrázva lenni" épp ily tartalmas, sűrű pillanat. A forma virtuozitása nyomul előtérbe.

Mindazonáltal a komikus pillanatok, a kimerevített mozdulatok, a néhány szavas szópárbajok létrehozzák a globálnyomasztást, leginkább a befogadóban, vagyis a nézőtéren. Nehéz lenne megmondani, melyik jelenet vagy villanás billenti át a részleteket egy egészbe; mikor születik meg, honnan kezdve mélyül a hervasztó elkeserítés. Melynek amúgy épp úgy része a történet banalitása - Kasimir elveszíti az állását, Karoline pedig nem akar társa lenni a deprimáló nyomorban, ezért aztán ott hagyja őt a müncheni Oktoberfest kellős közepén egy fagyiért, kis kocsikázásért, pohárka édes likőrért, tök mindegy - mint a tabló figuráinak különb-különb, de egy irányba tartó sivár boldogtalansága. Karoline libasága, Kasimir korlátolt konoksága domináns jellemvonás ugyan, de sem a kevésbé domináns jellemvonásokat, sem a többiek domináns jellemvonását nem nyomja el, haladunk a kiszolgáltatottság, a perspektívátlan tengődés felé - ez a kép úgy éles, hogy több fókusza van. Jókora tabló, elfér rajta több portré.

Polgár Csaba Kasimirja aktívan szerencsétlen, csinálja is a saját balsorsát, sodródik is vele. Ezért aztán van némi igaza Karolinénak, amikor a Schürzinger-féle menekülőösvényre, majd a nagyobb hal felé lép ("a nagyhalat futni hagyjuk", így Parti Nagy Lajos friss fordítása); kár, hogy Szandtner Anna a kelleténél keskenyebb sávon, s a lehetségesnél szűkösebb eszköztárral formálja meg őt, elnyújtott, felhúzott hangokkal, tágra "zárt" tekintettel - a menekülés kétségbeesettsége hiányzik a lányból, vagyis a mélység. Hámori Gabriella Ernája erősebben ragyog ki a vásári forgatagból: a viktimológiai esetnek az ő játékában rengeteg színe van, és visszája is bőven. Ez utóbbit érezzük a Kasimirral való, reménytelennek tűnő összeborulásban is a végén. Széles László Merkel Francija egyszerre brutális és szerencsétlen; ráadásul Széles remekel a kitartott pillanatokban, a (hang)súlyos gesztusokban: flottul mutat fényképsorozatot. Máthé Zsolt Schürzingere intenzív: minden porcika játszik. Mácsai Pál és Csuja Imre felvillanásai a komédiai tartományban fenyegetnek és nevettetnek.

Bagossy Levente díszletét a benne sorjázó képekkel és jelenetekkel elég sokáig lehet nézni. Bagossy László rendező pedig nem hagy kihasználatlanul egyetlen lehetőséget sem: alulról, felülről, félbevágva és oldalról keletkezik újabb és újabb meglepő jelenés. És miközben Darvas Ferenc végigkalauzol bennünket a dráma keskeny nyomvonalán, lassan ráismerünk a már látott megoldásokra, a rendezőére és a színészekére, mert a két dimenzió lehetőségei végesek. Még mielőtt a masszív unalomig érnénk, frappáns befejezés érkezik: a képkivágás körül lebontják a takarást, és kitágul mögötte a tér, feltárul a színpadi masinéria. Mint a vurstli fényképészénél a lyukas fejű nyalka huszár mögé rejtett sámli: amott a testetlen ló, emitt a ruhafogas, ott meg egy asztal néhány korsó sörrel. Hirtelen meglódul a belassult tempó - én ezt bizony előbbre vártam.

Örkény Színház, 2009. december 19.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.