Színház - Mégis magyar - Istenítélet a Pécsi Nemzeti Színházban

  • Csáki Judit
  • 2008. november 6.

Zene

Ha most dvd-ről visszanézném Mohácsi János másfél évtizeddel ezelőtti kaposvári Miller-rendezését, alighanem a különbségek ugranának ki ehhez a mostanihoz, a Pécsi Nemzeti Színházban bemutatott Istenítélethez képest. De így, visszanézés nélkül az emlékezet a hasonlóságokat érzékeli elsősorban - majd onnan vesz éles kanyart a másságok felé, és egyszerre tör felszínre a környezet, a hangsúlyok és az intonáció megváltozása. Csáki Judit

Ha most dvd-ről visszanézném Mohácsi János másfél évtizeddel ezelőtti kaposvári Miller-rendezését, alighanem a különbségek ugranának ki ehhez a mostanihoz, a Pécsi Nemzeti Színházban bemutatott Istenítélethez képest. De így, visszanézés nélkül az emlékezet a hasonlóságokat érzékeli elsősorban - majd onnan vesz éles kanyart a másságok felé, és egyszerre tör felszínre a környezet, a hangsúlyok és az intonáció megváltozása.

A nézőt persze ez mind nem érdekli (hiszen aligha látta a régi előadást); ő itt és most arra kíváncsi: ugyan, mi lehet Arthur Miller erősen tézisdús és didaktikus művében, ami érzékileg-szellemileg megérintheti a mai Magyarországon sokat látott és botrányokban kérgesedett fantáziájú közönséget.

A Mohácsi testvérek szokás szerint a Salemi boszorkányokat is átgyúrták; beledolgoztak mai hangokat és felhangokat, majdnem pofátlan komédiai betéteket, színészi magánszámokat - ugyancsak szokás szerint arra a paradox hatásra építve, amelyet ezek a súlyos-sötét alapképlettel, a fenyegető tömeghisztériával ütközve keltenek. A komikus vonulat (amely alaposan megerősödött, és ez önmagában is beszédes, mind az előadás jelenlegi társadalmi-környezeti kontextusával, mind az esztétikai hatásmechanizmus működésével kapcsolatban) számos humoros, vicces jelenetben-fordulatban mutatkozik meg. Nemcsak a megzavarodott és hányaveti börtönszolgát (Herricket) játszó Róbert Gábor vagy az ugyancsak bizonytalan Cheevert alakító Józsa Richárd, hanem az alkoholista orvos mindig "pont rossz" megszólalásai révén Vidákovics Szláven és a kívül-belül korrupt, de éles eszű Parris tiszteletes szerepében Kocsis Pál is alaposan kiveszi belőle a részét.

Ettől aztán - éghet a nézőtéri világítás, sőt föl is erősödhet minden rész elején a vakításig - dúl a sötétség diktatúrája a színpadon. De nem ez a tragikus - hanem az, hogy az egész néhány szerencsétlen kamaszlány műve; és innen már a mai hírrovatokból ismerős az egész. Hiszen sem a "rohadt svájci" Tituba, sem a szerelmében csalódott Abigail nem megátalkodott bűnöző; társaikkal együtt mégis a pusztulást és halált hozzák egész Salemre vagy mire...

Kovács Márton, Rozs Tamás és Károly Zoltán "salemi muzsikusok" a színpadon; intenzív zenéjük nemcsak aláfest és kiemel, hanem a tömeg hangja: tömegbeszéd. Khell Zsolt díszletének meghatározó eleme a magas lépcsősor: nyomasztóan fölnöveli a tömeget, márpedig többnyire ez van itt - tömeg. Miller tézise nyomán: manipulálható, beolvadni akaró emberek sokasága.

Közülük válnak ki arcok és személyiségek; nem hősök, mint Millernél, nem a "szembefordulni bátrak". A Proctor házaspár hétköznapisága épp úgy mellbevágó, mint Rebecca Nurse puszta józan esze vagy a férfiak, Corey és Nurse indulata és kétségbeesése. Variációk - nem, nem a hősiességre, csak - a mindig mindenhol megbúvó, de azért mindig mindenkor föllelhető normális emberi természetre.

És vannak helyzetek, amikor ebbe - mármint a normális emberi természetbe - bele kell halni, mert úgy alakulnak a dolgok. Mohácsi rendezése ilyenformán hangolja át Miller darabját, és anélkül, hogy kikacsintana belőle, mégis magyar és mégis mostani.

Tömeg és arcok; jól vezetett színészek és tehetséges alakítások sorjáznak. Zayzon Zsolt John Proctorát egészséges életösztön vezérli: el is megy önmaga (és családja) megmentésében addig, míg saját integritása legalább a porrá zúzott törmelékekben fölismerhető - tovább nem mehet, mert tovább már nem önmaga. És mázlija van, hogy ezt épp így tudja a felesége is; Herczeg Adrienn hallgatag Elizabethje súlyos alakítás, tisztánlátása kétségbeeséssel vegyül.

Märcz Fruzsina Abigailje nem bosszúból dönti romba Proctorék életét; a szerelmes és zavarodott kamaszlány éretlen és felelőtlen - de ahhoz elég érett, hogy (túl későn) rádöbbenjen arra, mit tett. Érzékeny, árnyalatgazdag szerepformálás - és szép a "szóló" vége, ahogy belesimul a tömegbe.

Kocsis Pál egész életet és sorsot sűrít Parris tiszteletes alakjába; egyszer csak túlnőnek az események az ő manipulációs hálóján, és ettől úgy viselkedik, mint egy ember - ebben sem nehéz ismerős jelenséget látnunk. Valami hasonló történik Pál András Hale tiszteletesével: a "tessék, mit csináltál!" sokkja itt szinte lebontja a figurát - ez is remek alakítás, mindkét végleten erős: elvakultnak és demagógnak, no meg romnak is.

A reálpolitikust Széll Horváth Lajos hozza be a képbe Danforth alkormányzó szerepében. Alku és kemény kéz - de ezt is elsodorja az alulról felnövő, hisztérikus tömegdiktatúra.

Mohácsi rendezéseivel kapcsolatban nem anakronisztikus, hanem nagyon is helyénvaló üzenetről beszélni. Mindegyik előadása mond valamit, és az a valami mindig a nézőtéren ülő közönségnek szól. Számos - inkább számtalan - eszközét ismerve a közlés hatásmechanizmusának, végeredményben mindig egy nagyon tiszta gondolatmenet szervezi munkáit. Csak néha rettenetesen kellemetlen, kényelmetlen, feszélyező és félelmetes megérteni ezt a bizonyos tiszta gondolatmenetet - most meg még katartikus is.

Pécsi Nemzeti Színház, október 22.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.