Színház - Sokadik fejezet - Neil Simon: Ölelj át!

Zene

Neil Simon 1973-ban, húszesztendei házasság után elveszítette rajongásig szeretett első feleségét, majd a sokkból kiverekedve magát még ugyanabban az évben rátalált a színésznő Marsha Masonre, akiből rövid úton Simon második felesége és számos darabjának főszereplője vált. Erről a gyors lefolyású, ám váltig fájdalmas gyászmunkáról és érzelmes gyógyulási folyamatról írta meg azután az elmélyültebb hangját már amúgy is nagyban próbálgató vígjátéki szerző 1977-ben a Második fejezet (Chapter Two) című darabját. Ez az 1979-ben filmen is sikert aratott színmű települt most fel a nyári szünetre készülődő Thália színpadára - a nem kevéssé szentimentális Ölelj át! nevezet alatt.

Neil Simon 1973-ban, húszesztendei házasság után elveszítette rajongásig szeretett első feleségét, majd a sokkból kiverekedve magát még ugyanabban az évben rátalált a színésznő Marsha Masonre, akiből rövid úton Simon második felesége és számos darabjának főszereplője vált. Erről a gyors lefolyású, ám váltig fájdalmas gyászmunkáról és érzelmes gyógyulási folyamatról írta meg azután az elmélyültebb hangját már amúgy is nagyban próbálgató vígjátéki szerző 1977-ben a Második fejezet (Chapter Two) című darabját. Ez az 1979-ben filmen is sikert aratott színmű települt most fel a nyári szünetre készülődő Thália színpadára - a nem kevéssé szentimentális Ölelj át! nevezet alatt.

A címmagyarítás eltérése az eredetitől ezúttal akarva-akaratlanul is a Szántó Erika által rendezett előadás alapvető létproblémáját fecsegi ki. Azt ugyanis, hogy az eredendően harmincas-negyvenes alakokat mozgató darab egy teljes generációt korosodva került a budapesti közönség elé, olyan főszereplőkkel, akik nyilvános életükben jóval túl járnak már a még annyi meglepetéssel dús és terhes "második fejezeten". Gálffi László és Takács Katalin kettőse ilyesformán csak jelentősen elmozgatva mesélhetne arról a reményteljes újrakezdésről, amit negyvenen kicsit innen és picinyt túl egy formálódó kapcsolat ígérhet férfi és nő számára. A dramaturgiai tili-toli (mint amilyen a női főalak, Jennie elbukott első házasságának meghosszabbítása egy bő évtizeddel) itt sajnos nem segít, aminthogy végképp nem segít a színészi koncentráció takaréklángra kapcsolása sem. Mert bizony a bemutató estéjén Gálffi László látványosan rutinüzemmódban, mesterségbeli tudásának és féltő gonddal őrzött férfibájának robotpilótájára hagyatkozva darálta szövegét. S tekintve, hogy a színpadi jelenlét varázsa örökkön egy, így ez Neil Simon őszinteséget kísértő bulvárdarabjában éppúgy kevésnek bizonyult, ahogyan kevés lenne a drámairodalom bármely fennköltebb szerepét fölmondva is. A Simon-alakmás feleségsirató gyászának megérzékítésére Gálffinak bizony alig akadt egy-két gesztusa, s az új kapcsolat intimitási válságát is mindössze a pikírtség epehangjai képviselték a kiváló színész játékában.

A Gálffi által megjelenített íróember leghitelesebb színpadi pillanatait az ismerkedés, az érdeklődés föltámadásának tétován pajkos humorában lelhettük fel, s kevéssé meglepő módon épp ezekben a kamaszos derűjű szakaszokban tűnt a legkevésbé zavarónak a fentebb túltárgyalt korproblematika is. A vörös hajzuhatagát a sorozatos túlmozgások közepette is nemes asszonyi méltósággal hordozó Takács Katalin ugyancsak ezekben a jelenetekben, az egymásra hangolódás játékos perceiben látszik a leginkább feloldódni, míg egyebekben mégoly felelősségteljes jelenléte is csupán a szerepet mutatja, s nem a figurát. A felezővonalánál jelképesen két, nagyjából indifferens lakásbelsőre szétválasztott színpadon (díszlet és jelmez: Bujdosó Nóra) jobbra is, balra is egy-egy rokonszenves színész tevékenykedik, ám a közöttük lévő távolság akkor sem látszik csökkenni, amikor mindketten azonos oldalra kerülnek: párosuk nem mutat a közönség számára észlelhető szexuális feszültséget. A színpadi kémia így majd' mindvégig házon kívül tartózkodik, mondhatni, nem kapcsolható - hogy futólag a darab számtalan telefonálási jelenetére is utaljunk. (Egyebekben az előadás ezen a ponton is a korzavar jeleit mutatja: a vonalas készülékek érájában komponált darabot mobilokkal a kézben játsszák, ám szigorúan az adott lakáshoz kötve az elérés és az elérhetőség esélyét.)

Miközben George Schneider és Jennie Malone második tavaszának cirka tizenhét pillanata decens nehézkességgel pereg le a szemeink előtt, Szántó Erika ingamozgású és halványan filmszerű rendezésének másik két szereplője, az író bátyját alakító Görög László (Leo) és a Jennie legjobb barátnőjét adó Kerekes Éva (Faye) kettőse sikerrel szikráztat fel valamennyit a darab lappangó erotikus töltéséből. A már csak dramaturgiai szempontból is nélkülözhetetlen szárnysegédi sor játékosai nem csupán végszavazó adjutánsként bizonyítanak, de önálló szerelmi-szexuális mellékszáluk is némi érdekkel bír, jóllehet a vetkőzések és az enyelgő pillanatok suta kivitelezése sokat ront az összhatáson. Mi több, ezen a mellékszálon, egész pontosan a váltott alsónadrágokban domborító Görög László cinikusan őszinte monológjában válik valahára érzékletessé a darab mégoly szolid, de azért létező drámai fajsúlya és színészi tétje is.

A jelenetek között egy ötödik szereplő, a háttér (jaj, de New York-ias) tűzlétráján tanyázó Jelasity Péter bűvölte szaxofonját: ismerős dallamokat körvonalazva, roppant muzikálisan, ám egyszersmind abszolút fölöslegesen, ráadásul tovább nehezítve az amúgy sem szeplőtlen színpadi szövegmondás megértését. A fordítás (Ungvári Tamás munkája) könnyed és mértéktartóan szerény igényű szellemességgel tölti be feladatát, s éppen csak annyival tűnik idősebbnek Neil Simon színművénél, mint az egész előadás.

Thália Színház, július 19.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.