színház - Szüleink szexuális neurózisai

Zene

Nem szexelünk pályaudvaron, sötét kapualjban, múzeumban, színházban - magyarázza a doktor Dorának, aki a következő percekben többször artikuláltan üvölti a képünkbe: "Basszál meg!" Egy értelmi fogyatékos lány gyógyszeres kezelésének végét, öntudatra ébredésének ijesztő valóságát és környezetének tehetetlen kapkodását látjuk az éjjeli "dry-előadáson. Lukas Bärfuss svájci drámaíró felnőtt lányregényt írt a felnőtté válásról, ami sajnos nem több, mint egy extrahosszúra nyújtott jelenet.

Nem szexelünk pályaudvaron, sötét kapualjban, múzeumban, színházban - magyarázza a doktor Dorának, aki a következõ percekben többször artikuláltan üvölti a képünkbe: "Basszál meg!" Egy értelmi fogyatékos lány gyógyszeres kezelésének végét, öntudatra ébredésének ijesztõ valóságát és környezetének tehetetlen kapkodását látjuk az éjjeli "dry-elõadáson. Lukas Bärfuss svájci drámaíró felnõtt lányregényt írt a felnõtté válásról, ami sajnos nem több, mint egy extrahosszúra nyújtott jelenet. Néhol úgy csinál, mintha pörögne, néhol áll, aztán vége van.

A dráma alapkérdése nem más, mint hogy van-e joga egy fogyatékkal élõnek a saját életérõl, testérõl, szexualitásáról döntenie mindenféle direkt hatás, meghatározó befolyásolás nélkül. Fontos kérdés egy kevésbé jó darabban, és bár a tabudöntögetés okvetlenül megvalósul, még sincs akkora hatása, hogy az elõadás után etikai kérdések boncolgatása jelentse a beszédtémát. Vagyis sem a megbotránkoztatás, sem a fekete humor nem elég ütõs: nincs görcsben a gyomrom, és kicsit sem érzem magam feszélyezve.

Tóth Eszter Dorája klisémentes, visszafogott eszközökkel jeleníti meg az éppen ébredezõ értelmi fogyatékos nõt. Ezt a minimálvonalat erõsíti a vendégként játszó Kovács Patrícia is, aki egy-egy gesztusával, hangsúlyával sok évet öregedve egészíti majdnem egészre az elõadást. Amiben ott van még Ficza István és Simon Zoltán halványra sikerült alakítása, Kovács Gergely tenyérbe mászóan jó bájolgója, Rétfalvi Tamás szelíd vágyakozója meg Huzella Júlia leplezetten erõs anyafigurája is.

Dömötör András rendezése a szövegközpontúságon túlmutatva olyan abszurdnak tetszõ - de leginkább olcsó - megoldásokkal operál, amik elveszik a darab kevéske súlyát, és megtörik az ígéretesnek induló feszültséget. Ez hiányzik igazán: a borzongató feszültség - na meg a meghatározó alakítások, a Máté Gábor-osztály eddigi ereje.

"dry Színpad, október 3.

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.