színház - Szüleink szexuális neurózisai

Zene

Nem szexelünk pályaudvaron, sötét kapualjban, múzeumban, színházban - magyarázza a doktor Dorának, aki a következő percekben többször artikuláltan üvölti a képünkbe: "Basszál meg!" Egy értelmi fogyatékos lány gyógyszeres kezelésének végét, öntudatra ébredésének ijesztő valóságát és környezetének tehetetlen kapkodását látjuk az éjjeli "dry-előadáson. Lukas Bärfuss svájci drámaíró felnőtt lányregényt írt a felnőtté válásról, ami sajnos nem több, mint egy extrahosszúra nyújtott jelenet.

Nem szexelünk pályaudvaron, sötét kapualjban, múzeumban, színházban - magyarázza a doktor Dorának, aki a következõ percekben többször artikuláltan üvölti a képünkbe: "Basszál meg!" Egy értelmi fogyatékos lány gyógyszeres kezelésének végét, öntudatra ébredésének ijesztõ valóságát és környezetének tehetetlen kapkodását látjuk az éjjeli "dry-elõadáson. Lukas Bärfuss svájci drámaíró felnõtt lányregényt írt a felnõtté válásról, ami sajnos nem több, mint egy extrahosszúra nyújtott jelenet. Néhol úgy csinál, mintha pörögne, néhol áll, aztán vége van.

A dráma alapkérdése nem más, mint hogy van-e joga egy fogyatékkal élõnek a saját életérõl, testérõl, szexualitásáról döntenie mindenféle direkt hatás, meghatározó befolyásolás nélkül. Fontos kérdés egy kevésbé jó darabban, és bár a tabudöntögetés okvetlenül megvalósul, még sincs akkora hatása, hogy az elõadás után etikai kérdések boncolgatása jelentse a beszédtémát. Vagyis sem a megbotránkoztatás, sem a fekete humor nem elég ütõs: nincs görcsben a gyomrom, és kicsit sem érzem magam feszélyezve.

Tóth Eszter Dorája klisémentes, visszafogott eszközökkel jeleníti meg az éppen ébredezõ értelmi fogyatékos nõt. Ezt a minimálvonalat erõsíti a vendégként játszó Kovács Patrícia is, aki egy-egy gesztusával, hangsúlyával sok évet öregedve egészíti majdnem egészre az elõadást. Amiben ott van még Ficza István és Simon Zoltán halványra sikerült alakítása, Kovács Gergely tenyérbe mászóan jó bájolgója, Rétfalvi Tamás szelíd vágyakozója meg Huzella Júlia leplezetten erõs anyafigurája is.

Dömötör András rendezése a szövegközpontúságon túlmutatva olyan abszurdnak tetszõ - de leginkább olcsó - megoldásokkal operál, amik elveszik a darab kevéske súlyát, és megtörik az ígéretesnek induló feszültséget. Ez hiányzik igazán: a borzongató feszültség - na meg a meghatározó alakítások, a Máté Gábor-osztály eddigi ereje.

"dry Színpad, október 3.

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.