színház - Szüleink szexuális neurózisai

Zene

Nem szexelünk pályaudvaron, sötét kapualjban, múzeumban, színházban - magyarázza a doktor Dorának, aki a következő percekben többször artikuláltan üvölti a képünkbe: "Basszál meg!" Egy értelmi fogyatékos lány gyógyszeres kezelésének végét, öntudatra ébredésének ijesztő valóságát és környezetének tehetetlen kapkodását látjuk az éjjeli "dry-előadáson. Lukas Bärfuss svájci drámaíró felnőtt lányregényt írt a felnőtté válásról, ami sajnos nem több, mint egy extrahosszúra nyújtott jelenet.

Nem szexelünk pályaudvaron, sötét kapualjban, múzeumban, színházban - magyarázza a doktor Dorának, aki a következõ percekben többször artikuláltan üvölti a képünkbe: "Basszál meg!" Egy értelmi fogyatékos lány gyógyszeres kezelésének végét, öntudatra ébredésének ijesztõ valóságát és környezetének tehetetlen kapkodását látjuk az éjjeli "dry-elõadáson. Lukas Bärfuss svájci drámaíró felnõtt lányregényt írt a felnõtté válásról, ami sajnos nem több, mint egy extrahosszúra nyújtott jelenet. Néhol úgy csinál, mintha pörögne, néhol áll, aztán vége van.

A dráma alapkérdése nem más, mint hogy van-e joga egy fogyatékkal élõnek a saját életérõl, testérõl, szexualitásáról döntenie mindenféle direkt hatás, meghatározó befolyásolás nélkül. Fontos kérdés egy kevésbé jó darabban, és bár a tabudöntögetés okvetlenül megvalósul, még sincs akkora hatása, hogy az elõadás után etikai kérdések boncolgatása jelentse a beszédtémát. Vagyis sem a megbotránkoztatás, sem a fekete humor nem elég ütõs: nincs görcsben a gyomrom, és kicsit sem érzem magam feszélyezve.

Tóth Eszter Dorája klisémentes, visszafogott eszközökkel jeleníti meg az éppen ébredezõ értelmi fogyatékos nõt. Ezt a minimálvonalat erõsíti a vendégként játszó Kovács Patrícia is, aki egy-egy gesztusával, hangsúlyával sok évet öregedve egészíti majdnem egészre az elõadást. Amiben ott van még Ficza István és Simon Zoltán halványra sikerült alakítása, Kovács Gergely tenyérbe mászóan jó bájolgója, Rétfalvi Tamás szelíd vágyakozója meg Huzella Júlia leplezetten erõs anyafigurája is.

Dömötör András rendezése a szövegközpontúságon túlmutatva olyan abszurdnak tetszõ - de leginkább olcsó - megoldásokkal operál, amik elveszik a darab kevéske súlyát, és megtörik az ígéretesnek induló feszültséget. Ez hiányzik igazán: a borzongató feszültség - na meg a meghatározó alakítások, a Máté Gábor-osztály eddigi ereje.

"dry Színpad, október 3.

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)