Színház - Vízbe fúl - Bánk bán junior

  • Csáki Judit
  • 2009. július 23.

Zene

Rendben lenne az a célkitűzés, hogy az ifjabb nemzedék kössön barátságot Katona József Bánk bánjával: lelje föl benne, mi mennyire rímel napjaink össznépi konfliktushalmazára, és ad analogiam gondolkodjék el a megoldáson.

Rendben lenne az a célkitűzés, hogy az ifjabb nemzedék kössön barátságot Katona József Bánk bánjával: lelje föl benne, mi mennyire rímel napjaink össznépi konfliktushalmazára, és ad analogiam gondolkodjék el a megoldáson.

Alföldi Róbert Bánk bán junior címen rendezte meg a nemzeti klasszikus opust: fiatalokkal fiataloknak. Először is alaposan meghúzta a szöveget Vörös Róbert dramaturggal - elvégre nem várható el, hogy ötfelvonásnyi szövevényt szenvedjen végig az ifjúság. A Bánk bán egyébként húzható darab, csak visszavág, mint a bumeráng: ha egyetlen szálat rosszul piszkálnak meg benne, rögvest számos érthetetlen helyzet keletkezik. Összeesküsznek, leselkednek, csábítanak és szervezkednek - nagyjából mindenki tilosban vagy titokban jár benne. Átsiklani a konkrét bonyodalmak fölött, tekintetünket a mondanivalóra függesztve - vagy belemerülni mélyen a darabba: ez a két út kínálkozik a színrevitelben.

Szentendrén - itt mutatták be a Nemzetivel közös produkciót - alaposan belemerülnek, de nem a drámába, hanem a játéktér elejére épített hatalmas üvegfalú medencébe. A medence színpadon olyan, mint ultiban a piros hetes: mindent visz. És ha már ott van, mindenki bele is merül, tán csak az egy Izidóra ússza meg szárazon - tényleg, ő miért is? Illetve miért is nem?

A medence tehát főszerepet játszik a darabban és Daróczi Sándor díszletében is, pedig mögötte kétszintes emelvény húzódik, leselkedésre alkalmas járásokkal. A szereplők az előadás elején két sorban székeken ülnek, szemben velünk, és vacsoráznak - alighanem a királyi udvar menzáján. Középen Gertrudis - Bánfalvi Eszternek már a tartása is királynői, mégpedig modern és erőszakos királynői: elég neki a magyar férj (II. Endre, aki épp távol van), a magyarokat amúgy utálja, és az övéinek, a merániaknak kedvez gátlástalanul, néha német nyelven.

A vacsora nem intim és vidám, inkább komor, a széksorok mögött dobfelszerelés és mikrofon, ebbe zenélnek néha magyarok, merániak és bojótiak; a drámát nemigen sikerül belerángatni a zenébe, de legalább a fiatalos karakter adott. Gyorsan belepottyanunk a lényegbe, akárcsak néhányan a medencébe: Ottó nagyon akarja (az ugyancsak idegen, ám spanyolul beszélő) Melindát, Bánk feleségét, a királynőnek semmi kifogása a könnyed hódítás ellen, ám Ottó egyedül nem boldogul: Gertrudison kívül a cselszövő és (minimum) kétarcú Biberachra is szüksége van. E jegyben ugrál a medencébe Ottó - Mátyássy Bence alakításában a figura vakmerően erőtlen, pedig gyilkolt is már, Fülöp királyt, ugye -, aztán Biberach is a piros mackófölsőjében (Földi Ádám játéka legalább hatásos és konzekvens, igaz, Biberach a maga bonyolultságában is megmarad egy-ügyű karakternek, neki az önérdek diktál), aztán Melinda úszik és merül szép íveket fekete bikinijében (Radnay Csillának a néma generálszenvedés áll jobban, fölhorgadása - anyaként vagy a királyné ellenfeleként - intonációs problémákba fúl).

Bánk titokban hazajön, és jól meg is lesi, amint Ottó Melindát gyömöszöli a medencében. Aztán meglepődik és kiborul, amikor megtudja a békétlenek gyűlésére magát becselező Biberachtól, hogy Ottó Melindát gyömöszöli. Nem a saját szemének hisz, hanem Biberachnak. Amúgy is terhére van az ország gondja - amiként Fehér Tibornak a feladat, hogy Bánk nemcsak szerelmi bonyodalmaktól, hanem országos gondoktól is sújtott övezet -, Tiborcot másodszori nekifutásra is tessék-lássék hallgatja csak végig (pedig Farkas Dénes szépen abszolválja a monológot); ami egyébként érthető, hiszen épp sírdogál a kezében a távirányított csecsemő (az előadás bravúros eleme). Katona drámájában is osztott Bánk figyelme ebben a jelenetben, ám a Tiborc-panasz késleltetett megértése ott nagyot szól, itt meg lekési az előadás végét. Bánk legközelebb a gyilkolásban lesz jó, amikor többször is belemártja a kést Gertrudisba, amitől szépen bepiroslik a medence vize.

De ez már a majdnem vég. Előtte a békétlenekszál megerősítéseként nemzetiszín zászlócskákat osztogatnak a közönségnek, mutatván: mi vagyunk a békétlenek, de nyugodjunk, mert a hirtelen löttyös indulat nem vezet sehová. Peturnak szeretnénk hinni (persze, hisz őt az erőteljes Makranczi Zalán játssza) - de nem bírjuk kibogarászni, miben is.

És akkor megjön II. Endre (Szabó Kimmel Tamás daliás megjelenése dominál), és miközben immár két női hulla lebeg a medence vizében (milyen szép is lenne ez a jelenet, ha előzőleg már nem fürödték volna agyon az egészet!), óvatosan-szelíden összeborulnak Bánkkal, ők, a teremtés vesztesei. És elszavalják-dadogják-motyogják a Szózatot, ez már nekünk szólna, de miről is? "Itt élned-halnod kell"? A textust, vagyis magát a verset elnyomja a teátrális, finálésra adjusztált vég, ami amúgy jogos, hiszen sem a darabban, sem itt és most nem a nagy össznépi összeborulás van terítéken. A végkicsengésbe beleerőszakolt rendezői interpretáció ezúttal nemcsak hamis, hanem hiteltelen is.

Zavaros gondolati és dramaturgiai belvilág és szedett-vedett formai eszköztár jellemzi ezt a kamasz Bánk bánt. És dicséretes bár a közművelődési szándék: Katona drámája és a rendező találkozása ezúttal elmaradt.

Szentendre, MűvészetMalom, július 12.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.