Színház - Vízbe fúl - Bánk bán junior

  • Csáki Judit
  • 2009. július 23.

Zene

Rendben lenne az a célkitűzés, hogy az ifjabb nemzedék kössön barátságot Katona József Bánk bánjával: lelje föl benne, mi mennyire rímel napjaink össznépi konfliktushalmazára, és ad analogiam gondolkodjék el a megoldáson.

Rendben lenne az a célkitűzés, hogy az ifjabb nemzedék kössön barátságot Katona József Bánk bánjával: lelje föl benne, mi mennyire rímel napjaink össznépi konfliktushalmazára, és ad analogiam gondolkodjék el a megoldáson.

Alföldi Róbert Bánk bán junior címen rendezte meg a nemzeti klasszikus opust: fiatalokkal fiataloknak. Először is alaposan meghúzta a szöveget Vörös Róbert dramaturggal - elvégre nem várható el, hogy ötfelvonásnyi szövevényt szenvedjen végig az ifjúság. A Bánk bán egyébként húzható darab, csak visszavág, mint a bumeráng: ha egyetlen szálat rosszul piszkálnak meg benne, rögvest számos érthetetlen helyzet keletkezik. Összeesküsznek, leselkednek, csábítanak és szervezkednek - nagyjából mindenki tilosban vagy titokban jár benne. Átsiklani a konkrét bonyodalmak fölött, tekintetünket a mondanivalóra függesztve - vagy belemerülni mélyen a darabba: ez a két út kínálkozik a színrevitelben.

Szentendrén - itt mutatták be a Nemzetivel közös produkciót - alaposan belemerülnek, de nem a drámába, hanem a játéktér elejére épített hatalmas üvegfalú medencébe. A medence színpadon olyan, mint ultiban a piros hetes: mindent visz. És ha már ott van, mindenki bele is merül, tán csak az egy Izidóra ússza meg szárazon - tényleg, ő miért is? Illetve miért is nem?

A medence tehát főszerepet játszik a darabban és Daróczi Sándor díszletében is, pedig mögötte kétszintes emelvény húzódik, leselkedésre alkalmas járásokkal. A szereplők az előadás elején két sorban székeken ülnek, szemben velünk, és vacsoráznak - alighanem a királyi udvar menzáján. Középen Gertrudis - Bánfalvi Eszternek már a tartása is királynői, mégpedig modern és erőszakos királynői: elég neki a magyar férj (II. Endre, aki épp távol van), a magyarokat amúgy utálja, és az övéinek, a merániaknak kedvez gátlástalanul, néha német nyelven.

A vacsora nem intim és vidám, inkább komor, a széksorok mögött dobfelszerelés és mikrofon, ebbe zenélnek néha magyarok, merániak és bojótiak; a drámát nemigen sikerül belerángatni a zenébe, de legalább a fiatalos karakter adott. Gyorsan belepottyanunk a lényegbe, akárcsak néhányan a medencébe: Ottó nagyon akarja (az ugyancsak idegen, ám spanyolul beszélő) Melindát, Bánk feleségét, a királynőnek semmi kifogása a könnyed hódítás ellen, ám Ottó egyedül nem boldogul: Gertrudison kívül a cselszövő és (minimum) kétarcú Biberachra is szüksége van. E jegyben ugrál a medencébe Ottó - Mátyássy Bence alakításában a figura vakmerően erőtlen, pedig gyilkolt is már, Fülöp királyt, ugye -, aztán Biberach is a piros mackófölsőjében (Földi Ádám játéka legalább hatásos és konzekvens, igaz, Biberach a maga bonyolultságában is megmarad egy-ügyű karakternek, neki az önérdek diktál), aztán Melinda úszik és merül szép íveket fekete bikinijében (Radnay Csillának a néma generálszenvedés áll jobban, fölhorgadása - anyaként vagy a királyné ellenfeleként - intonációs problémákba fúl).

Bánk titokban hazajön, és jól meg is lesi, amint Ottó Melindát gyömöszöli a medencében. Aztán meglepődik és kiborul, amikor megtudja a békétlenek gyűlésére magát becselező Biberachtól, hogy Ottó Melindát gyömöszöli. Nem a saját szemének hisz, hanem Biberachnak. Amúgy is terhére van az ország gondja - amiként Fehér Tibornak a feladat, hogy Bánk nemcsak szerelmi bonyodalmaktól, hanem országos gondoktól is sújtott övezet -, Tiborcot másodszori nekifutásra is tessék-lássék hallgatja csak végig (pedig Farkas Dénes szépen abszolválja a monológot); ami egyébként érthető, hiszen épp sírdogál a kezében a távirányított csecsemő (az előadás bravúros eleme). Katona drámájában is osztott Bánk figyelme ebben a jelenetben, ám a Tiborc-panasz késleltetett megértése ott nagyot szól, itt meg lekési az előadás végét. Bánk legközelebb a gyilkolásban lesz jó, amikor többször is belemártja a kést Gertrudisba, amitől szépen bepiroslik a medence vize.

De ez már a majdnem vég. Előtte a békétlenekszál megerősítéseként nemzetiszín zászlócskákat osztogatnak a közönségnek, mutatván: mi vagyunk a békétlenek, de nyugodjunk, mert a hirtelen löttyös indulat nem vezet sehová. Peturnak szeretnénk hinni (persze, hisz őt az erőteljes Makranczi Zalán játssza) - de nem bírjuk kibogarászni, miben is.

És akkor megjön II. Endre (Szabó Kimmel Tamás daliás megjelenése dominál), és miközben immár két női hulla lebeg a medence vizében (milyen szép is lenne ez a jelenet, ha előzőleg már nem fürödték volna agyon az egészet!), óvatosan-szelíden összeborulnak Bánkkal, ők, a teremtés vesztesei. És elszavalják-dadogják-motyogják a Szózatot, ez már nekünk szólna, de miről is? "Itt élned-halnod kell"? A textust, vagyis magát a verset elnyomja a teátrális, finálésra adjusztált vég, ami amúgy jogos, hiszen sem a darabban, sem itt és most nem a nagy össznépi összeborulás van terítéken. A végkicsengésbe beleerőszakolt rendezői interpretáció ezúttal nemcsak hamis, hanem hiteltelen is.

Zavaros gondolati és dramaturgiai belvilág és szedett-vedett formai eszköztár jellemzi ezt a kamasz Bánk bánt. És dicséretes bár a közművelődési szándék: Katona drámája és a rendező találkozása ezúttal elmaradt.

Szentendre, MűvészetMalom, július 12.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.