Színház: A hiány ereje (Csehov: Cseresznyéskert)

  • Csáki Judit
  • 2005. február 10.

Zene

Nézni- és látnivaló bõven van. És hallgatni is van mit: Morcsányi Géza új fordítása (amúgy a negyedik a "nagy" Csehov-drámák közül) ezt a darabot is belesimítja a mai - méghozzá a választékos, kifejezõ és pontos - beszédbe. A Tóth Árpád-fordítás kopottas, körülményes mondatai eltûntek: "Milyen nagyszerû asszony volt, milyen nyájas, milyen egyszerû!" helyett ma szikáran ennyi áll: "Rendes nõ. Könnyed, normális nõ." Ez a nyelvi stíl színpadon bármire jó.
Csáki Judit

Nézni elõször is ott a díszlet: El Kazovszkij a játéktér egyik csücskét kiugratta a nézõtérre, és onnan sugarasan táblákkal fedte a színpadot, hátrafelé alaposan megemelve. A táblák színe felvonásról felvonásra változik, fehér, zöld és piros; a táblák száma pedig felvonásról felvonásra fogy, a végén majdnem teljes egészében "kilátszik" a színpad. Lufik odafönt, nagy "cseresznyék". Bútor szinte semmi - ami van, abból is hiányzik egy dimenzió. Akárcsak a lakókból.

Bánki Róza jelmeztervezõ a szereplõk - fõleg a nõk - ruháinak színét váltja ugyanígy, mígnem a végére mindenki feketét visel. Valló Péter szokása szerint ügyel a részletek összetartására meg gazdagságára is; nincs ez másképp az alakításokkal sem. Ki-ki mélyre ásott a saját figurájában; hogy ez a mély mennyire mély - nos, ez határozza meg az alakítások minõségét.

Valló a szereplõk közös nevezõjét - így látszik - az érdeklõdés hiányában találta meg: soha ennyi magában lézengõ alakÉ A testvérek - Ranyevszkaja és Gajev - mintha idegenek lennének; nemhogy szeretetnek, de még holmi nosztalgikus összefonódásnak sincs nyoma. Gajev - Bálint András hosszú ideje legjobb alakítása - önzõ és felületes hólyag, aki teljesen belesüppedt saját manírjaiba: a szónoklásba, a cukorkaevésbe és a biliárdszlogenekbe; de ez is mind szenvedélytelen, üres fecsegés, tevés-vevés. Cseresznyéskert? Semmi nem érdekli kevésbé.

Épp így a hiány, valaminek (a lényegnek, a súlynak) a nemléte jellemzi Ranyevszkaja lányát, Ányát és Trofimovot, külön és együtt. Valló kemény velük, a nevetségességig: szép kis új nemzedék, mit mondjunk. Kovalik Ágnes színtelenül, Mészáros Tamás ironikusan domborítja a szánalmas könnyûséget. Sarlotta Ivanovna, a magányos mutatványosnõ szerepében Martin Márta elsõ jelenete remek - a magány tragikus-melankolikus dimenzióit mutató zárt monológ -, aztán elsápad a figura és az alakítás. Szimeonov-Piscsik elsõsorban arra való, hogy a fecsegõ közönyt mutassa: Szombathy Gyula kidolgozott alakításában az a pillanat a legjobb, amely ennek épp az ellenpontja, amikor a pénzét keresi halálra váltan.

Két figura tûnik ki azzal, hogy szenved ettõl a totális önzéstõl: Varja és Lopahin. Varja kevésbé; õ mintha beleszáradt volna örökös mellõzöttségébe, szeretetgesztusai inkább motorikusak. Wéber Kata játékában a vágyakozás a legerõsebb, kifejezõ némajátékkal kíséri Lopahin minden megszólalását, remélve, hogy lesz tán egyetlen olyan is, amely örökre megszabadítja õt ettõl az "álcsaládtól". Schneider Zoltán lassan fölfutó Lopahinja is jó; kapaszkodása énjének legkifejezõbb tárgyába, a vastag bukszába s az ezt kísérõ folyamatos értetlenség ("hogyan is lett mindez így") igen erõs sorvezetõje alakításának. Akárcsak a Ranyevszkaja iránti reflektálatlan szerelem, amely a cseresznyéskert megszerzésében teljesedik ki, no meg abban, hogy az asszony kimondott parancsa (vegye feleségül Varját) és ki nem mondott parancsa (ne vegye feleségül, csak õt szeresse) közül ez utóbbinak engedelmeskedik.

Az elõadás legszebb jelenete talán Varja és Lopahin meghiúsult összeborulása; a megindult és elakadt szavak és mozdulatok kitartott balettje. De erõs és szép jelenet sok van még - ilyen az is, amikor Lopahin, az újdonsült tulajdonos Ranyevszkaja ölébe kuporodik, vagy ahogy kaszabolja a lufikat és a hely szellemét -, mindazonáltal az elõadásból egyre jobban hiányzik valami. Talán az, hogy a számtalan erõs hiány, redukció és fosztóképzõ összerendezõdjék valamiben vagy valakiben.

Lehetne ilyen Ranyevszkaja - Kováts Adél tehetségébõl biztosan futná rá -, ez a könnyelmû és végtelenül önzõ asszony, aki amúgy egyik meghatározó tulajdonságával sincsen jóban. De Ranyevszkaja alakja pasztell, kevéssé középpont, jelenetei hullámzóak. A múlttal, a házzal, a kerttel, a többiekkel szemben nemcsak közömbös, hanem erõtlenül, mintegy mellékesen az. Ebbõl viszont képtelen kinõni egy jelentékeny, nagy formátumú asszony. Nem hiszem, hogy pusztán elhibázott színészi visszafogottságról lenne szó, a rendezõ is felelõs azért, hogy így alakult.

Megengedem: egyelõre. Az elõadás oly egyenletesen, nagy kiugrások és nagy esések nélkül halad elõre, hogy elõfordulhat: még nem találta meg saját íveit, középpontját. Lehet várni kicsit a megnézéssel: mindenki jól jár.

Nagy kár még, hogy Firsz, ez a minden Cseresznyéskertek emblematikus zárványa, a két lábon járó családtörténet - és nem mellékesen az egyik legjobb idõs színészszerep - vesztesége ennek az elõadásnak, és aligha Miklósy György hibájából. Valló kitalálta neki ezt az "igazi" motyogást, a szó szoros értelmében vett érthetet-lenséget, ami igen rossz színpadi eszköz. Jasa rosszul indul, de javít; Csányi Sándor kezdetben ficsúrparódiára vett alakítása késõbb elmélyül és baljós üzenettel gazdagodik: ezeké a talpnyaló, kikent-kifent, érzéketlen, vacak alakoké a jövõ.

Csáki Judit

Radnóti Színház, 2005. január 23.

Nézni elõször is ott a díszlet: El Kazovszkij a játéktér egyik csücskét kiugratta a nézõtérre, és onnan sugarasan táblákkal fedte a színpadot, hátrafelé alaposan megemelve. A táblák színe felvonásról felvonásra változik, fehér, zöld és piros; a táblák száma pedig felvonásról felvonásra fogy, a végén majdnem teljes egészében "kilátszik" a színpad. Lufik odafönt, nagy "cseresznyék". Bútor szinte semmi - ami van, abból is hiányzik egy dimenzió. Akárcsak a lakókból.

Bánki Róza jelmeztervezõ a szereplõk - fõleg a nõk - ruháinak színét váltja ugyanígy, mígnem a végére mindenki feketét visel. Valló Péter szokása szerint ügyel a részletek összetartására meg gazdagságára is; nincs ez másképp az alakításokkal sem. Ki-ki mélyre ásott a saját figurájában; hogy ez a mély mennyire mély - nos, ez határozza meg az alakítások minõségét.

Valló a szereplõk közös nevezõjét - így látszik - az érdeklõdés hiányában találta meg: soha ennyi magában lézengõ alakÉ A testvérek - Ranyevszkaja és Gajev - mintha idegenek lennének; nemhogy szeretetnek, de még holmi nosztalgikus összefonódásnak sincs nyoma. Gajev - Bálint András hosszú ideje legjobb alakítása - önzõ és felületes hólyag, aki teljesen belesüppedt saját manírjaiba: a szónoklásba, a cukorkaevésbe és a biliárdszlogenekbe; de ez is mind szenvedélytelen, üres fecsegés, tevés-vevés. Cseresznyéskert? Semmi nem érdekli kevésbé.

Épp így a hiány, valaminek (a lényegnek, a súlynak) a nemléte jellemzi Ranyevszkaja lányát, Ányát és Trofimovot, külön és együtt. Valló kemény velük, a nevetségességig: szép kis új nemzedék, mit mondjunk. Kovalik Ágnes színtelenül, Mészáros Tamás ironikusan domborítja a szánalmas könnyûséget. Sarlotta Ivanovna, a magányos mutatványosnõ szerepében Martin Márta elsõ jelenete remek - a magány tragikus-melankolikus dimenzióit mutató zárt monológ -, aztán elsápad a figura és az alakítás. Szimeonov-Piscsik elsõsorban arra való, hogy a fecsegõ közönyt mutassa: Szombathy Gyula kidolgozott alakításában az a pillanat a legjobb, amely ennek épp az ellenpontja, amikor a pénzét keresi halálra váltan.

Két figura tûnik ki azzal, hogy szenved ettõl a totális önzéstõl: Varja és Lopahin. Varja kevésbé; õ mintha beleszáradt volna örökös mellõzöttségébe, szeretetgesztusai inkább motorikusak. Wéber Kata játékában a vágyakozás a legerõsebb, kifejezõ némajátékkal kíséri Lopahin minden megszólalását, remélve, hogy lesz tán egyetlen olyan is, amely örökre megszabadítja õt ettõl az "álcsaládtól". Schneider Zoltán lassan fölfutó Lopahinja is jó; kapaszkodása énjének legkifejezõbb tárgyába, a vastag bukszába s az ezt kísérõ folyamatos értetlenség ("hogyan is lett mindez így") igen erõs sorvezetõje alakításának. Akárcsak a Ranyevszkaja iránti reflektálatlan szerelem, amely a cseresznyéskert megszerzésében teljesedik ki, no meg abban, hogy az asszony kimondott parancsa (vegye feleségül Varját) és ki nem mondott parancsa (ne vegye feleségül, csak õt szeresse) közül ez utóbbinak engedelmeskedik.

Az elõadás legszebb jelenete talán Varja és Lopahin meghiúsult összeborulása; a megindult és elakadt szavak és mozdulatok kitartott balettje. De erõs és szép jelenet sok van még - ilyen az is, amikor Lopahin, az újdonsült tulajdonos Ranyevszkaja ölébe kuporodik, vagy ahogy kaszabolja a lufikat és a hely szellemét -, mindazonáltal az elõadásból egyre jobban hiányzik valami. Talán az, hogy a számtalan erõs hiány, redukció és fosztóképzõ összerendezõdjék valamiben vagy valakiben.

Lehetne ilyen Ranyevszkaja - Kováts Adél tehetségébõl biztosan futná rá -, ez a könnyelmû és végtelenül önzõ asszony, aki amúgy egyik meghatározó tulajdonságával sincsen jóban. De Ranyevszkaja alakja pasztell, kevéssé középpont, jelenetei hullámzóak. A múlttal, a házzal, a kerttel, a többiekkel szemben nemcsak közömbös, hanem erõtlenül, mintegy mellékesen az. Ebbõl viszont képtelen kinõni egy jelentékeny, nagy formátumú asszony. Nem hiszem, hogy pusztán elhibázott színészi visszafogottságról lenne szó, a rendezõ is felelõs azért, hogy így alakult.

Megengedem: egyelõre. Az elõadás oly egyenletesen, nagy kiugrások és nagy esések nélkül halad elõre, hogy elõfordulhat: még nem találta meg saját íveit, középpontját. Lehet várni kicsit a megnézéssel: mindenki jól jár.

Nagy kár még, hogy Firsz, ez a minden Cseresznyéskertek emblematikus zárványa, a két lábon járó családtörténet - és nem mellékesen az egyik legjobb idõs színészszerep - vesztesége ennek az elõadásnak, és aligha Miklósy György hibájából. Valló kitalálta neki ezt az "igazi" motyogást, a szó szoros értelmében vett érthetet-lenséget, ami igen rossz színpadi eszköz. Jasa rosszul indul, de javít; Csányi Sándor kezdetben ficsúrparódiára vett alakítása késõbb elmélyül és baljós üzenettel gazdagodik: ezeké a talpnyaló, kikent-kifent, érzéketlen, vacak alakoké a jövõ.

Csáki Judit

Radnóti Színház, 2005. január 23.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.