Színház: A hús nem jár egyedül (Frenák Pál: Lakoma)

  • - sisso can dance -
  • 2001. március 29.

Zene

Frenák Pál francia-magyar táncos és koreográfus tíz-egynéhány éve alapította a Compagnie Pál Frenák nevű társulatát Párizsban, amely nem egészen azonos
Frenák Pál francia-magyar táncos és koreográfus tíz-egynéhány éve alapította a Compagnie Pál Frenák nevű társulatát Párizsban, amely nem egészen azonos a budapestiek idegeivel körülbelül három éve kísérletező és hisztérikus sikereket arató, azonos nevű társulatával. A Lakoma (Festen) című, szemérmetlenül felkavaró, új kreációjukat most mutatták be a Trafóban. Ismét elmondhatjuk, hogy nem éltünk hiába. Csupasz testek akrobatikája, emblematikus nemiszerv-bemutató, önzőzés, bejövés, kimenés, kergekórság, izomrángás, öntestdögönyözés volt elég. Frenák szerencsés összetételű, heterogén társulata szereti ezt, mert azért álltak össze, hogy saját maguk örömére megdögöljenek a színpadon, a mélylélektanilag defektes, cirkuszra éhező népség pedig nem ellenzi, mert kukkolni akar, fürdőzni az eleven húsban, a puszta látványban. A darab, ami nem a platóni és nem a lucullusi értelemben vett lakomáról szól, de akár arról is, bár ezt felesleges szájtépésnek tartom, mert inkább szól egy szétszéledt kecsketábor szofisztikált birkanyájjá alakulásáról, mint a filozófusok táplálkozásáról, szóval az előadás, ki tudja, mitől, de működik. Talán attól, hogy a kopasz mentőorvosnő, aki belülről is ismeri jól az életet, túlfűtött önkifejezése eksztázisában rángatózó marionettet alakít. Vagy mert az exnéptáncos végre széttombolhatja magát, mert nem köti meg két lábának csapkodását a táncrend, a komoly, frankofób koreográfus ugrálhat, mint idióta pilóta szőnyegbombázás után, a rokkant ejtőernyős lebeghet szabadon, a profi akrobata csúszhat-mászhat veszélyesen a kötélen, a fények úgy esnek, ahogy puffannak, a zene a nyugtalan keresést és kutatást követi, a jelmezek, különös tekintettel a napraforgó-köntösre, annyira decensek, hogy az már szép. Minden önmagáért történik, és mindenki csak önmagáért létezik, mint a pláza-szabadcsapatok, a fogyasztás kimeríthetetlen lehetőségeivel élők, akik azért letaperolják egymást a jótékony tömegben, hogy legyen valami élményük a testiségről.

Nem akartam ennyire hamar új darabot csinálni - mondja a koreográfus -, hiszen egy olyan közönségkedvenc után, mint tavaly a Tricks and Tracks, nehéz volt megfelelni a saját elvárásaimnak. Részben igaz, amit Frenák mond, hiszen a nagyvárosi privát lüktetés és a hagyományok ellentétein alapuló tavalyi előadás feszességét fizikailag is nehéz lett volna felülmúlni. A frenákos stílus, ami a csapat már említett heterogenitásából és a mozgások ideges, a maszturbációhoz hasonlítható túltelítettségéből fakad, most is átjött a színpadról, de a produkció mégsem volt az előző hiú mása. A végén pedig igazi közönségfenyegető interaktivitásba torkollt, ami azért hátborzongató, mert benne van annak a lehetősége is, hogy nem jön be. Ettől válik teljesen világossá, hogy itt végig az intimitásról beszéltek, ha nehéz volt is kivárni.

- sisso can dance -

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.