Színház: A show veszélyes fegyver (Mark Ravenhill: Shopping and Fucking)

  • - sisso -
  • 2001. március 1.

Zene

Ha egy kortárs műnek már a címében is benne van a dugás, azt határozott elutasítással szokás kezelni a magyar kőszínházi berkekben. A Shopping and Fucking című, kilencvenhat óta egyébként már nemzetközi sikereket aratott, korfestő kortárs brit dráma sorsa ezért törvényszerűen az volt, hogy egy független, hontalan társulat vigye a poklot jelentő deszkákra.

Napszínház

Ha egy kortárs műnek már a címében is benne van a dugás, azt határozott elutasítással szokás kezelni a magyar kőszínházi berkekben. A Shopping and Fucking című, kilencvenhat óta egyébként már nemzetközi sikereket aratott, korfestő kortárs brit dráma sorsa ezért törvényszerűen az volt, hogy egy független, hontalan társulat vigye a poklot jelentő deszkákra. ANapszínház eleinte vonakodva fogadott, húzós előadásáért viszont szétverték a házat, úgyhogy a Thália Stúdió nem bánta meg, hogy befogadta, sőt a cikiért ezután talán mások is kapkodni fognak. Igaz, hogy angol, igaz, hogy durva, de a miénk. Ma már a kulturális paradigmaváltások sem állnak meg a zöldhatáron. Azért fontosak az efféle kultuszelőadások, mert nemcsak azoknak a gimnazistáknak és ruhaipari szakmunkásképzősöknek mondanak valamit, akiket már kellőképpen elcsúfított az élet (ők volnának a célközönség), hanem a véleményformáló színházi értelmiségnek is. Bár az utóbbiak szeretnek úgy tenni, mintha nem látnának naponta karón varjút. Az is jó, hogy nem a nemzet elismert színészei játsszák a naiv buziboszorkányt, a mocskos munkanélküli narkóst és a meleg prostit, egyrészt az életkor miatt, másrészt pedig azért, mert az eszeveszett tempóban gyorsuló fogyasztói kultúra figuráihoz nem árt új arcokat, adekvát alkotócsoportokat kapcsolni. Annál nagyobb bukást pedig, amikor a széles gesztusokhoz szokott színész hibásan tájszól és sután káromkodik, nehéz elképzelni.

Mark Ravenhill színműve az össztársadalmi vásárlási tébolyról, a pénzfüggőségről, a posztmodern, túlfragmentált céltalanságról azt bizonyítja, hogy a kor igenis kedvez a dráma műfajának, ahogy Welsh Trainspottingja a regény oldalán sorakoztat fel érveket és Tarantino a forgatókönyvén. A Shopping and Fucking azt a kérdést teszi fel a kikent közönségnek, hogy van-e még választása ebben a túlpörgött életben, és a Napszínház társulata igen eredeti módon mutatja fel azt az alternatívát, amit az AIDS, a drog, a pénz, a Disney-filmek és a multikulturális műanyag kaják kínálnak. De gondolja meg a néző, hogy megkukkolja-e ezt a társadalmi peep-show-t, mert ahhoz, hogy egészségesen elborzadjon, végig kell néznie némi élesben való seggnyalást, vérömlést, spermatakarítást. Előre megmondom, ezek a színészek még ezt is jól csinálják.

- sisso -

Rendező: Lévay Adina; fordította: Bán Zsófia; szereplők: Bölöni Réka, Horváth Virgil, Csontos Róbert, Szaniter Dávid, Mertz Tibor, Szmatana Andrea

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.