Színház: A show veszélyes fegyver (Mark Ravenhill: Shopping and Fucking)

  • - sisso -
  • 2001. március 1.

Zene

Ha egy kortárs műnek már a címében is benne van a dugás, azt határozott elutasítással szokás kezelni a magyar kőszínházi berkekben. A Shopping and Fucking című, kilencvenhat óta egyébként már nemzetközi sikereket aratott, korfestő kortárs brit dráma sorsa ezért törvényszerűen az volt, hogy egy független, hontalan társulat vigye a poklot jelentő deszkákra.

Napszínház

Ha egy kortárs műnek már a címében is benne van a dugás, azt határozott elutasítással szokás kezelni a magyar kőszínházi berkekben. A Shopping and Fucking című, kilencvenhat óta egyébként már nemzetközi sikereket aratott, korfestő kortárs brit dráma sorsa ezért törvényszerűen az volt, hogy egy független, hontalan társulat vigye a poklot jelentő deszkákra. ANapszínház eleinte vonakodva fogadott, húzós előadásáért viszont szétverték a házat, úgyhogy a Thália Stúdió nem bánta meg, hogy befogadta, sőt a cikiért ezután talán mások is kapkodni fognak. Igaz, hogy angol, igaz, hogy durva, de a miénk. Ma már a kulturális paradigmaváltások sem állnak meg a zöldhatáron. Azért fontosak az efféle kultuszelőadások, mert nemcsak azoknak a gimnazistáknak és ruhaipari szakmunkásképzősöknek mondanak valamit, akiket már kellőképpen elcsúfított az élet (ők volnának a célközönség), hanem a véleményformáló színházi értelmiségnek is. Bár az utóbbiak szeretnek úgy tenni, mintha nem látnának naponta karón varjút. Az is jó, hogy nem a nemzet elismert színészei játsszák a naiv buziboszorkányt, a mocskos munkanélküli narkóst és a meleg prostit, egyrészt az életkor miatt, másrészt pedig azért, mert az eszeveszett tempóban gyorsuló fogyasztói kultúra figuráihoz nem árt új arcokat, adekvát alkotócsoportokat kapcsolni. Annál nagyobb bukást pedig, amikor a széles gesztusokhoz szokott színész hibásan tájszól és sután káromkodik, nehéz elképzelni.

Mark Ravenhill színműve az össztársadalmi vásárlási tébolyról, a pénzfüggőségről, a posztmodern, túlfragmentált céltalanságról azt bizonyítja, hogy a kor igenis kedvez a dráma műfajának, ahogy Welsh Trainspottingja a regény oldalán sorakoztat fel érveket és Tarantino a forgatókönyvén. A Shopping and Fucking azt a kérdést teszi fel a kikent közönségnek, hogy van-e még választása ebben a túlpörgött életben, és a Napszínház társulata igen eredeti módon mutatja fel azt az alternatívát, amit az AIDS, a drog, a pénz, a Disney-filmek és a multikulturális műanyag kaják kínálnak. De gondolja meg a néző, hogy megkukkolja-e ezt a társadalmi peep-show-t, mert ahhoz, hogy egészségesen elborzadjon, végig kell néznie némi élesben való seggnyalást, vérömlést, spermatakarítást. Előre megmondom, ezek a színészek még ezt is jól csinálják.

- sisso -

Rendező: Lévay Adina; fordította: Bán Zsófia; szereplők: Bölöni Réka, Horváth Virgil, Csontos Róbert, Szaniter Dávid, Mertz Tibor, Szmatana Andrea

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.