Színház: Czillei és a Buborékok (Két bemutató a Nemzetiben)

  • 2004. március 11.

Zene

Párban járnak a Nemzeti Színház bemutatói - sok egyéb szempont mellett az egyeztetésé is ezt diktálja. Rajzolódik a profil: sok komoly, tehetséges, nagy színész mellett és mögött társulat még nincsen, és rendezőből jelentős hiány mutatkozik. De már vannak remek pillanatok, olykor alakítások is.

Párban járnak a Nemzeti Színház bemutatói - sok egyéb szempont mellett az egyeztetésé is ezt diktálja. Rajzolódik a profil: sok komoly, tehetséges, nagy színész mellett és mögött társulat még nincsen, és rendezőből jelentős hiány mutatkozik. De már vannak remek pillanatok, olykor alakítások is.

Annak idején erőteljesen beharangozták: magyar évad lesz az idei, de ennek nincs különösebb jelentősége. Kis rásegítéssel a két legutóbbi bemutatóból a Spiró György átdolgozásában játszott Czillei és a Hunyadiak elmegy Shakespeare-nek, Csiky Gergelytől a Buborékok meg egy vidámabb Sardounak.

A két előadás közös vonása még, hogy egy-egy férfialakítás viszi bennük a prímet: Czilleit Sinkó László, Solmay Ignácot Blaskó Péter játssza, mindketten az előadás legjobbjai saját főszerepükben.

A Czillei és a Hunyadiak ránézésre olyan, akár gyerekkorom operaelőadásai vagy

a nagyromantikus

festmények a Nemzeti Galériában. Szinte hallani vélem a rendezés velejét: ki hová álljon, üljön, heveredjen, dőljön, mialatt Kulka János a második dalát énekli. Az elsőnél estély van, ott rendezetten állnak, rikító zöld itallal a kezükben, persze hogy nem kortyol bele ilyen löttybe senki, úgy szedik össze a poharakat, ahogy bevitték, így lesz jó másnap estére is; egy egész színházat, régmúlt korszakot jelez egy ilyen apróság.

A szemünkön keresztül vagyunk érdekeltté téve a befogadásban; a színpad ismét mutatja, mi mindent tud, egész jelenetek tűnnek el a süllyesztőben. Khell Zsolt díszlete tombol; nekem az tetszett a legjobban, amikor Hunyadi János koporsója ismét fölemelkedett földhányásnak. Szakács Györgyi jelmezei viszont igaziból szépek és jók - milyen érdekes: valahogy leginkább azokéi, akik jó alakítást nyújtanak. Például Sinkó Lászlóé, a Szilágyi Erzsébetet játszó Básti Juli fejedelmi feketéje a fátyollal vagy Schell Judit minden (férfi-, női) jelmeze, Kulka János dalos Henrikjének öltözéke.

Olvasva sprőd, erős és svungos szöveg a Spiró Györgyé - Vörösmarty drámája éles lett és világos; nemcsak a mindenféle manipulációk, intrikák ragyognak ki belőle, hanem az is, hogy mindig alkalmatlan emberek vezérelték itt az ország dolgait. Babarczy László rendezése a szellemi-gondolati tartalmat

néhány színészre,

azaz néhány alakításra bízta, "lesz, ami lesz" alapon, mert ő leginkább a körítéssel, a tömegjelenetekkel van elfoglalva; be van vetve Juronics Tamás is, csináljon vonaglós táncot az apácáknak vagy az estélyre valami pofásat, eléggé rémesre sikerült mindkettő.

Czillei Ulrik bábját, a gyenge V. Lászlót Keszég László rendező-színésznek adta Babarczy; "országomat egy nőért", ez az ő jelszava, nem is rossz. Igen rossz viszont az ugyanő játszotta Hunyadi László - leginkább azért, mert kicsit sem világos, miért ugyanő játssza, hisz minden energiájával különbözni igyekszik a másik szerepétől, amit bárki más helyből tudott volna. Így még az a kínos helyzet is előfordul, hogy önmagával találkozva a szegény Schmied Zoltánnal kénytelen beszélgetni, hol V. Lászlóként, hol Hunyadi Lászlóként.

A kisebbik fiút, Hunyadi Mátyást a nézőtér utolsó sorából is biztos fölismerhetni jókora orráról. Hogy belőle lesz majd nagy király - hát Papp Zoltánnak ezt a jövendölését Hunyadi János sírjánál bizony elnyelte a szavalás.

Mondom: Sinkó László tobzódó, színes, szellemes, okos, ironikus Czilleijére emlékezve fogjuk kivárni, míg valaki nagy bátran jó előadást készít Spiró szövegéből.

Csiky Gergely akkortájt született, amikor Vörösmarty a Czilleit megírta; Buborékok című komédiája már a századvég terméke. Jordán Tamásrendezésében Törőcsik Mari játékmesterként működött közre, és azt gondolom, végeredményben két játékmester dolgozott itt. Egy-egy jelenet van megcsinálva; az eléggé ismerős, korszerű jelenségekből - úgymint parvenüség, fennhéjázás, korrupció, veszte-getés, szerencselovaglás - ki-ki összeállíthatja a saját menüjét, mert rendezve-gondolva itt nincsen, elénk van ömlesztve egyszerre minden.

Mindazonáltal ha jó színészek vannak a színpadon, akkor jól szórakozunk, a köztes időkben meg elgondolkodhatunk azon, hogy mikor lesz itt társulat, mert most nincsen, meg vezérlő gondolat, mert most az sincsen.

Blaskó Péter Solmay Ignáca remek; egy hosszú szolgaságból, megalázottságból, kihasználtságból félig-meddig önmagára ébredt férj szabadságharcát tálalja elénk, csupa (ön)irónia és maró fájdalom az egész, de leginkább az hat, hogy Blaskó mennyire belülről mutatja ezt a megtört, majd fölhorgadó férjet. Szidóniát, a feleségét Udvaros játssza - a legelső jelenetben lejön az "operettlépcsőn", de nem egészen, mert megáll terpeszben, és rögtön megmutatja, ki ő. Éles hangjai, nagy sóhajtásai, szemvillanásai nemcsak a figurát, hanem

a színésznő kommentárját is jelzik

olykor, de ezzel együtt is a Blaskóval szembeni, igen népes másik tábor hadvezére ő, remekül megint. A darab "jóemberét", Morosán Demetert harsány korlátoltsággal fejeli meg Hollósi Frigyes, a becsületes közszolgát, Rábay Miklóst sok idealizmussal és naivitással kissé szürreálisra rajzolja Rátóti Zoltán - végtére ez is mind rendben van.

Emlékezetes helyzetgyakorlat a Morosán tébláb, gátlásos fiát játszó Stohl Andrásé és Blaskóé: mindketten mondanának valamit, de aztán csak állnak egymással szemben, mutogatnak, fintorognak, sóhajtoznak, isteni. Akárcsak a második felvonásban Blaskó első nagy ütközete férjes lányával, Szerafinnal: határozott nagymonológja alatt Varga Mari Szerafinja éppen süllyedne el a szégyentől és a kíntól, nyifog, nyüszög, vinnyog, vonaglik, jókora bohózat, ez is jó. És tetszett új figurájában, a talpraesett, nagyszabású és pénztelen özvegyasszony szerepében Söptey Andrea és Újvári Zoltán Chupor Aladárja, ez a jó partit megtestesítő készséges nímand. Kézdy Györgynek egy röpke epizód jutott, Murányi Tünde feltűnik, de nemigen sikerült neki szerepet találni most sem. És feltűnnek még sokan, hisz nagy a család - rajtuk még sokat kell dolgozniuk mindenféle játékmestereknek.

Hamvai Kornél dramaturgiai munkájának látható része szellemes, a díszlet nagyszínpadi és nagyszabású, Dőry Virág jelmezei pedig szépen kiemelik, amiről a darabban annyit beszélnek: hogy a toalett a legfontosabb.

Csáki Judit

Buborékok - február 22.; Czillei és a Hunyadiak - február 29.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.