Színház: Czillei és a Buborékok (Két bemutató a Nemzetiben)

  • 2004. március 11.

Zene

Párban járnak a Nemzeti Színház bemutatói - sok egyéb szempont mellett az egyeztetésé is ezt diktálja. Rajzolódik a profil: sok komoly, tehetséges, nagy színész mellett és mögött társulat még nincsen, és rendezőből jelentős hiány mutatkozik. De már vannak remek pillanatok, olykor alakítások is.

Párban járnak a Nemzeti Színház bemutatói - sok egyéb szempont mellett az egyeztetésé is ezt diktálja. Rajzolódik a profil: sok komoly, tehetséges, nagy színész mellett és mögött társulat még nincsen, és rendezőből jelentős hiány mutatkozik. De már vannak remek pillanatok, olykor alakítások is.

Annak idején erőteljesen beharangozták: magyar évad lesz az idei, de ennek nincs különösebb jelentősége. Kis rásegítéssel a két legutóbbi bemutatóból a Spiró György átdolgozásában játszott Czillei és a Hunyadiak elmegy Shakespeare-nek, Csiky Gergelytől a Buborékok meg egy vidámabb Sardounak.

A két előadás közös vonása még, hogy egy-egy férfialakítás viszi bennük a prímet: Czilleit Sinkó László, Solmay Ignácot Blaskó Péter játssza, mindketten az előadás legjobbjai saját főszerepükben.

A Czillei és a Hunyadiak ránézésre olyan, akár gyerekkorom operaelőadásai vagy

a nagyromantikus

festmények a Nemzeti Galériában. Szinte hallani vélem a rendezés velejét: ki hová álljon, üljön, heveredjen, dőljön, mialatt Kulka János a második dalát énekli. Az elsőnél estély van, ott rendezetten állnak, rikító zöld itallal a kezükben, persze hogy nem kortyol bele ilyen löttybe senki, úgy szedik össze a poharakat, ahogy bevitték, így lesz jó másnap estére is; egy egész színházat, régmúlt korszakot jelez egy ilyen apróság.

A szemünkön keresztül vagyunk érdekeltté téve a befogadásban; a színpad ismét mutatja, mi mindent tud, egész jelenetek tűnnek el a süllyesztőben. Khell Zsolt díszlete tombol; nekem az tetszett a legjobban, amikor Hunyadi János koporsója ismét fölemelkedett földhányásnak. Szakács Györgyi jelmezei viszont igaziból szépek és jók - milyen érdekes: valahogy leginkább azokéi, akik jó alakítást nyújtanak. Például Sinkó Lászlóé, a Szilágyi Erzsébetet játszó Básti Juli fejedelmi feketéje a fátyollal vagy Schell Judit minden (férfi-, női) jelmeze, Kulka János dalos Henrikjének öltözéke.

Olvasva sprőd, erős és svungos szöveg a Spiró Györgyé - Vörösmarty drámája éles lett és világos; nemcsak a mindenféle manipulációk, intrikák ragyognak ki belőle, hanem az is, hogy mindig alkalmatlan emberek vezérelték itt az ország dolgait. Babarczy László rendezése a szellemi-gondolati tartalmat

néhány színészre,

azaz néhány alakításra bízta, "lesz, ami lesz" alapon, mert ő leginkább a körítéssel, a tömegjelenetekkel van elfoglalva; be van vetve Juronics Tamás is, csináljon vonaglós táncot az apácáknak vagy az estélyre valami pofásat, eléggé rémesre sikerült mindkettő.

Czillei Ulrik bábját, a gyenge V. Lászlót Keszég László rendező-színésznek adta Babarczy; "országomat egy nőért", ez az ő jelszava, nem is rossz. Igen rossz viszont az ugyanő játszotta Hunyadi László - leginkább azért, mert kicsit sem világos, miért ugyanő játssza, hisz minden energiájával különbözni igyekszik a másik szerepétől, amit bárki más helyből tudott volna. Így még az a kínos helyzet is előfordul, hogy önmagával találkozva a szegény Schmied Zoltánnal kénytelen beszélgetni, hol V. Lászlóként, hol Hunyadi Lászlóként.

A kisebbik fiút, Hunyadi Mátyást a nézőtér utolsó sorából is biztos fölismerhetni jókora orráról. Hogy belőle lesz majd nagy király - hát Papp Zoltánnak ezt a jövendölését Hunyadi János sírjánál bizony elnyelte a szavalás.

Mondom: Sinkó László tobzódó, színes, szellemes, okos, ironikus Czilleijére emlékezve fogjuk kivárni, míg valaki nagy bátran jó előadást készít Spiró szövegéből.

Csiky Gergely akkortájt született, amikor Vörösmarty a Czilleit megírta; Buborékok című komédiája már a századvég terméke. Jordán Tamásrendezésében Törőcsik Mari játékmesterként működött közre, és azt gondolom, végeredményben két játékmester dolgozott itt. Egy-egy jelenet van megcsinálva; az eléggé ismerős, korszerű jelenségekből - úgymint parvenüség, fennhéjázás, korrupció, veszte-getés, szerencselovaglás - ki-ki összeállíthatja a saját menüjét, mert rendezve-gondolva itt nincsen, elénk van ömlesztve egyszerre minden.

Mindazonáltal ha jó színészek vannak a színpadon, akkor jól szórakozunk, a köztes időkben meg elgondolkodhatunk azon, hogy mikor lesz itt társulat, mert most nincsen, meg vezérlő gondolat, mert most az sincsen.

Blaskó Péter Solmay Ignáca remek; egy hosszú szolgaságból, megalázottságból, kihasználtságból félig-meddig önmagára ébredt férj szabadságharcát tálalja elénk, csupa (ön)irónia és maró fájdalom az egész, de leginkább az hat, hogy Blaskó mennyire belülről mutatja ezt a megtört, majd fölhorgadó férjet. Szidóniát, a feleségét Udvaros játssza - a legelső jelenetben lejön az "operettlépcsőn", de nem egészen, mert megáll terpeszben, és rögtön megmutatja, ki ő. Éles hangjai, nagy sóhajtásai, szemvillanásai nemcsak a figurát, hanem

a színésznő kommentárját is jelzik

olykor, de ezzel együtt is a Blaskóval szembeni, igen népes másik tábor hadvezére ő, remekül megint. A darab "jóemberét", Morosán Demetert harsány korlátoltsággal fejeli meg Hollósi Frigyes, a becsületes közszolgát, Rábay Miklóst sok idealizmussal és naivitással kissé szürreálisra rajzolja Rátóti Zoltán - végtére ez is mind rendben van.

Emlékezetes helyzetgyakorlat a Morosán tébláb, gátlásos fiát játszó Stohl Andrásé és Blaskóé: mindketten mondanának valamit, de aztán csak állnak egymással szemben, mutogatnak, fintorognak, sóhajtoznak, isteni. Akárcsak a második felvonásban Blaskó első nagy ütközete férjes lányával, Szerafinnal: határozott nagymonológja alatt Varga Mari Szerafinja éppen süllyedne el a szégyentől és a kíntól, nyifog, nyüszög, vinnyog, vonaglik, jókora bohózat, ez is jó. És tetszett új figurájában, a talpraesett, nagyszabású és pénztelen özvegyasszony szerepében Söptey Andrea és Újvári Zoltán Chupor Aladárja, ez a jó partit megtestesítő készséges nímand. Kézdy Györgynek egy röpke epizód jutott, Murányi Tünde feltűnik, de nemigen sikerült neki szerepet találni most sem. És feltűnnek még sokan, hisz nagy a család - rajtuk még sokat kell dolgozniuk mindenféle játékmestereknek.

Hamvai Kornél dramaturgiai munkájának látható része szellemes, a díszlet nagyszínpadi és nagyszabású, Dőry Virág jelmezei pedig szépen kiemelik, amiről a darabban annyit beszélnek: hogy a toalett a legfontosabb.

Csáki Judit

Buborékok - február 22.; Czillei és a Hunyadiak - február 29.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.