Színház: Megcsúfolt kéjjel megcsókolt férj (Moliére: George Dandin - Kaposvár)

  • - koren -
  • 1999. július 15.

Zene

XVII. század, Franciaország. Jean-Baptiste Poquelin királyi kedvencként alkothat kénye szerint mint színész, író, rendező, társulatigazgató. Ez érthető, hiszen apja kárpitos volt, ő maga pedig jogot végzett, igaz, azt még nem Moliére néven. A franciák idejekorán untak rá a klasszicista drámákra, a szerző vígjátékai pedig még ma is aktuálisak és éppoly csipkelődők. Nem a társadalmi nyavalyákat ostorozza, annál inkább teszi ezt az egyedi génhibákkal. A köszvény és az álszent után most a balfasz került elő, méghozzá Kaposvárott.

XVII. század, Franciaország. Jean-Baptiste Poquelin királyi kedvencként alkothat kénye szerint mint színész, író, rendező, társulatigazgató. Ez érthető, hiszen apja kárpitos volt, ő maga pedig jogot végzett, igaz, azt még nem Moliére néven. A franciák idejekorán untak rá a klasszicista drámákra, a szerző vígjátékai pedig még ma is aktuálisak és éppoly csipkelődők. Nem a társadalmi nyavalyákat ostorozza, annál inkább teszi ezt az egyedi génhibákkal. A köszvény és az álszent után most a balfasz került elő, méghozzá Kaposvárott.

Ascher Tamás a közérthetőségre épít; érződik, ennek megfelelően formálta-formáltatta a mono- és sztereológokat is. A játéklehetőségeket maximálisan használtatja ki, a koromsötét jelenetekben a megannyi félrekefélés, elázás, beleesés, megbotlás nem kiszámítható, mégis evidens, világos, sőt pozitíve hatásos. Minden mesterien elég. A szimbólumok lenyűgöznek, leginkább az ételhordó, melyben a megaarisztokráciától - koldusboton - fuldokló anyósék hordják a betevőt vejük konyhájáról. És ott a gyümölcsszirup, mely Dandinnek vállaltan nem a muskotályt, hanem a szódás-cukros málnaprést jelenti. De még a slaghoz, lapáthoz és traktorkerékhez is kényszerűen képzettársítunk, mert mind ezt követeli meg, legalábbis sugallja. A slag nemcsak vizet, többletjelentést is hordoz. A kacagtató sorstragédia is csak enyhe kifejezés arra a játékra, amely egyenesen életet lehel Dandinbe, mégpedig Bezerédi "vadmotoros" Zoltán által. Kedves humor párosul alakításához, ha nem tudnám a választ, feltételezném, hogy a címszerepet Bezerédi "kockáshasú" Zoltánra írták. És ha már teljesen véletlenül a vetkőzésre terelődött a szó, hangot adnék egyetlen nyafogásomnak. Egyáltalán nem megalapozott az a mozdulatsor, amikor csupasz felsőtestén árválkodó zakóját alaposan széttárja, egyszerre négyszer is. Tyű, micsoda profil! Elkúszik ilyenkor Bezerédi "ex-Adonisz" Zoltán arcáról a széles, színesvásznú álomkarakter, és előjön belőle a középkorú magyar színész az ezredvégen, mintha csak azt rebegné: "Egykor szívesen mutattam magam, jó anyag voltam, de most már nagy művésszé érettem, bűnösökért, most és halálom óráján büszkén, leplezetlen vállalhatom a reám rakódott éveket." (Elképzelhető, hogy ezen filozófia alapján mutogatnak nekünk manapság megannyi lapos mellet, rövid péniszt is, mint szőrös-piros-hájas hátat.) A fiktív monológot a belépő rendező zárná: Ne ess ki, Zolikám! És Bezerédi "nagyszínművész" Zoltán egy csapásra Dandin megint. Hiába mosolyog, olyan igényességgel van bemutatva a megaláztatás, melyen kívül figurája mást nem is remélhet.

A díszlet valódi mestermű, pedig annyira egyszerű. Hitelét nyilván az adja, hogy a megfestett panelek helyett magát az odarakott valóságot látjuk. Futószalagon jó szagú szalma hull alá (alám is), az eső is csak Dandinre esik. A tengeri hoz csupán zavarba. Meg Marozsán "harakiri" Erika egyetlen szexuális töltetű szexuális megnyilvánulása. A kegyelemdöfés, a jó elnyeri méltó büntetését: a férj, a férfi, a frigy totális meggyalázása, homlokcsók a neved. Bezerédi "homlokcsók" Zoltán.

- koren -

Kaposvári Csiky Gergely Színház; rendezte: Ascher Tamás; díszlet: Khell Zsolt; főbb szereplők: Bezerédi Zoltán, Marozsán Erika, Molnár Piroska, Kovács Zsolt, Gryllus Dorka

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.