Színház: "Romló húson selyemszalag"(Kaposvári Csiky Gergely Színház Kacsóh Pongrác-Heltai Jenő: Jáno

  • Proics Lilla
  • 2001. március 1.

Zene

Kacsóh Pongrác-Heltai Jenő: János vitéz

Kacsóh Pongrác-Heltai Jenő: János vitéz

Kisülhetett volna belőle valami finomság. Mert jól indult nagyon, a bevált kaposvári nyüzsgő életképpel. A falusiak az áradó Tiszát fékezik homokzsákokkal, majd felvonulnak a gáton a huszárok. Kezdődik a toborzás, de sodrása inkább a folyónak van, a jeleneteknek sajnos kevésbé. Az aranyos vitézeknek persze el kell énekelniük az előírt nótát - a nők közben levezetnek egy szülést, a véres gyolcsba tekert babát óvják a toborzótól, így meglehetősen ambivalensre sikeredik az ihajcsuhajkodás. (Ami nem volna baj, ha az ambivalencia visszatérő stíluselem volna.) Majd az egyik menyecske mérgesen ráugrik a strázsamesterre, demilitarizálás céljából. Birkóznak, aztán egyszer csak kéjtől ájult tekintettel a közönség felé fordulnak, mutatván, hogy mijük is akadt össze. Igazi szellemtelen laktanyahumor. Ellenben ennivalóan édes, ahogy úsznak el történelmünk különböző nemzeti lobogói a Tiszán, a szivárványos, rózsaszínű ég alatt. A huszárok próbálják kimenteni a zászlókat, hiába - ekkor mutatja be vízijártasságát Bagó, az érző macsó (Kőrösi András). Ezzel kezdetét veszi a "ha túlteng Bagó, gyorsan eltüntetjük" manőversorozat. Márpedig túlteng: hiába teszi ki Kukorica Jancsi (Sarkadi Kiss János) a lelkét, hiába szeretnivalóan kedves, nincs dörgő hangja, nincs dalia termete, és nincs olyan bonyolult lelke, mint Bagónak. A gonosz mostohával (Varga Zsuzsa) is hasonló a baj: sokkal inkább életteli, mint gonosz, mindössze annyit lehetne fölróni vétkéül, hogy nem tud lelkesedni a negédes párocskáért. Ahogy pajkosan a csősz lába közé csap a botjával, izgalmasabb, mint megszeppent, angyali tekintetű mostohalánya, a zászlóanya, aki egyetlen kincsét, a selyemszalagot felköti a nemzeti lobogóra.

A francia királylányt és országot mentő felvonásban szellemes ötlet a tolmácsgépként működő arany orrcsipesz. Kár, hogy diszkréten megfeledkeznek róla egy idő után. Ebben a jelenetben is van azonban valami rosszízű furcsaság. A francia hadseregben gyerekek a tisztek, felnőtt tábornokok mellett. Vajon miért? Aztán bejön Petőfi Sándor (Soros-ösztöndíjas), elszavalja az Akasszátok föl a királyokat! című verset. Igazán pikáns.

A kék tónál Jancsi összeugrik Bagóval, mikor kiderül, hogy hű segítője is kedveli Iluskát, sőt a háború alatt patronálta is az árvát - nem túl jelentős sikerrel. Bagó nagylelkűen lemond Jancsi javára. Mindez valószínűleg a túlvilágon történik, és nem Tündérországban: a zenekar gyászhuszárai a színpadra költöztek, egy áttetsző, fekete függöny mögé, a szemből jövő síri fényben a nézőtér a tó szerepét játssza. Jancsi, miután sikertelenül csalogatja énekével a szerelmét, csalódottan beleejti a tóba a féltve őrzött rózsát (1. sor, jobb 3-as szék). Ekkor segít be Bagó az éneklésbe: érdekes, hogy erre jön elő Iluska (igaz, nem a tóból, hanem a zenekarból). A karzaton énekel a mennyei kórus, Bagó sajnálkozva elmegy, Jancsi viszont némi tépelődés után marad. A zene megszakad, ahogy a leeresztett vasfüggöny ajtaja bevágódik mögöttük. Hát, borzongató.

Réthly Attilának erőssége a túlvilágfíling. Már jó néhány változatát élvezhettük, igazi különlegesség volt mindegyik. Most azonban émelyítő utóízt hagyott.

Proics Lilla

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.