Színház: Verona ronda (A Romeo és Júlia Tatabányán)

  • Csáki Judit
  • 2002. június 13.

Zene

Még jóformán egyetlen szó sem hangzik el, máris megölnek egy szolgát. "A szép Verona tárul itt elénkÉ" Valóban. Koltai M. Gábor szerint nem az emlékművé tömbösödött szerelmi történet Shakespeare Romeo és Júlia című drámájának centruma, alfája, ómegája. Hanem a nagyon csúnya Verona, amelynek ráadásul határozottan "Weimar-stichje" van.
Még jóformán egyetlen szó sem hangzik el, máris megölnek egy szolgát. "A szép Verona tárul itt elénkÉ" Valóban. Koltai M. Gábor szerint nem az emlékművé tömbösödött szerelmi történet Shakespeare Romeo és Júlia című drámájának centruma, alfája, ómegája. Hanem a nagyon csúnya Verona, amelynek ráadásul határozottan "Weimar-stichje" van.

Ez is létező megközelítés; Alföldi Róbert Shakespeare-rendezései többnyire erre épülnek: mit és mennyit bír el a drámai konstrukció, meddig feszíthető anélkül, hogy szakadna. Sokat, jelentem; bár megrögzött konzervatívként hajlamos vagyok ezt a dráma immanens erényének tekinteni.

Sediánszky Nóra és a rendező, Koltai M. Gábor készítettek egy szövegváltozatot. Mint "story-line", rendben is van. Mint hangzó textus, ronda. Ilyen a díszlet is (a jelmezzel együtt Vereczkei Rita munkája): túlnyomónak mondható a csempézett fal és padló, ez lehet kripta, de az előadás szelleméhez jobban passzoló proszektúra is.

Nincs nagyszabás, emelkedettség, áhítat - túlhabzó keserűség, rezignáció és feneketlen szkepszis vezérli a fiatal rendezőt, amikor brutális akciókat, cinikus viszonyokat és romlott alakokat visz színre. Az előadásnak sodrása, logikája és szépen épülő világlátása van - rengeteg ötlettel, vizuális képlékenységgel borítja el nemcsak a színpadot, hanem a nézőteret is.

Igaz, Shakespeare művéhez elsősorban a "miért ne?" kétségtelenül releváns és autentikus kérdése fűzi. Miért ne lehetne, hogy Capuletné (Vlahovics Edit) nemcsak a közeli rokont, hanem a szeretőjét gyászolja Tybaltban? Koltai ráadásul nem hagyja a levegőben lógva az ötletet, hanem ebből vezeti le az anya-lánya viszonyt, mely meglehetősen rideg és részvétlen, oda-vissza. Az is ebből következik - vagy fordítva -, hogy a Capulet pár házassága fabatkát sem ér, durva és kietlen; tehát az alig felnőtt Júliának van mi elől menekülnie.

Capuletnek persze - a logika mentén - viszonya van a Dajkával. Törköly Levente agresszivitással tölti meg a figurát; még az sem lehetetlen, hogy a Verona utcáin garázdálkodó "szabadcsapatok" valamelyikének ő a vezére. Ilyenformán viszont Zborovszky Andrea sem a szokásos ziccert játssza a Dajkában, viszont női nőt, akit a saját jól felfogott érdeke vezérel.

Ki vannak találva a többiek is: Paris (Pavletits Béla), Lőrinc barát (Avass Attila) és az "uralkodói hontalan", Mercutio is - kár, hogy az őt játszó Menszátor Héresz Attilának egyetlen szavát sem érteni, gesztusaiból kell megfejtenünk őt.

Összesen hat halott keletkezik a játékban, s a korábbiak később kísértetként visszajárnak átdíszíteni, s ilyenkor gesztikusan kommentálják a fejleményeket. Ez csak nagyon ritkán tartalmas vagy szellemes, ilyenformán megkérdőjelezi az ötletet. Az előadásnak akadnak ritmusbéli problémái is, de nem annyi és nem olyan, hogy a (szerintem mindig) tűrhetetlen kamaszközönséget meg ne fékezte volna. Kétségtelenül Koltai érdeme (de jó volna, ha a hasonló nevű rendezőre tekintettel jó alaposan nevet változtatna!), hogy a gondosan kimunkált elképzelés erőteljes kortársi, hogy ne mondjam, aktuális konnotációkkal bírt.

Az előadásnak az immár újkori hagyománynak tekinthető befejezés dukál: Júlia már ébren, amikor Romeo még él. Ezúttal azonban nem a halálban egyesülés felemelő tragikumát, hanem a tömény értelmetlenség és agresszió diadalát jelenti.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.